مجله هایپریک مجله هایپریک

معافیت مالیاتی همزمان

مقالات معافیت مالیاتی همزمان
زمان برای مطالعه: 7 دقیقه

فهرست مطالب

یک شخص حقیقی می‌تواند از چند معافیت مالیاتی استفاده کند؟ یا این هم یکی از خیال‌های باطل است؟ این سؤال برای کسانی پیش می‌آید که چند منبع مختلف درآمد دارند. آیا قانون‌گذار اجازه استفاده هم‌زمان از چند معافیت مالیاتی در منابع مالیاتی مختلف را داده است یا در مواردی محدودیت‌هایی وجود دارد؟ در ادامه مطلب، مفصل دربار معافیت مالیاتی همزمان صحبت کرده‌ایم. با هایپریک همراه باشید.

 

بخشنامه 16635 و معافیت مالیاتی همزمان

آیا امکان استفاده هم‌زمان از چند معافیت مالیاتی وجود دارد؟ همه چیز به بخشنامه 16635 بازمی‌گردد. دیوان عدالت اداری در این بخشنامه می‌گوید که: «مفاد رای هیات عمومی مبین این نکته است که مودی مالیاتی همزمان می تواند از چند معافیت مالیاتی که از منابع مختلف مالیاتی می باشد استفاده نمایند.» بنابراین طبق این بخشنامه، افرادی که چند منبع درآمد دارند، می‌توانند از معافیت مالیاتی هر منبع استفاده کنند. به‌عنوان مثال، اگر شخصی کارمند شرکت خصوصی باشد، بعد از ظهرها هم یک شغل آزاد داشته باشد و از اجاره ملک هم درآمدی به دست بیاورد، می‌تواند از قوانین مربوط به معافیت هر کدام از این درآمدها، بهره ببرد. با این حال، استثنائاتی هم وجود دارد!

 

همچنین بدانید:

روش محاسبه مالیات شغل دوم

 

ماده 101، 84 و 57 قانون و محدودیت‌های معافیتی!

ماده 84 قانون مالیات‌های مستقیم می‌گوید:«میزان معافیت مالیات بردرآمد سالانه مشمول مالیات حقوق از یک یا چند منبع، هرساله در قانون بودجه سنواتی مشخص می‌شود.» در عین حال، در ماده 101 قانون مالیات‌های مستقیم نیز نوشته‌اند که:«در صورتی که هر شخص حقیقی دارای بیش از یک واحد شغلی باشد، مجموع درآمد واحدهای شغلی وی با کسر فقط یک معافیت موضوع این ماده مشمول مالیات به نرخ‌های مذکور در ماده (131) این قانون می‌شود.» بنابراین طبق این دو ماده قانون، اگر کسی بیش از یک منبع درآمد داشته باشد، می‌تواند از معافیت مالیاتی همزمانی استفاده کند.

 

پس داستان ماده‌قانون 57 و محدودیت‌های آن چیست؟ اجازه بدهید نگاهی به اصل ماده قانون 57 بیندازیم: «[…] در صورتی‌ که سایر درآمدهای مشمول مالیات ماهانه مودی کمتر از مبلغ مذکور در این ماده باشد، آن مقدار از درآمد مشمول مالیات ‌اجاره املاک که با سایر درآمدهای مودی بالغ بر مبلغ فوق باشد معاف و مازاد طبق مقررات این فصل مشمول مالیات خواهد بود.» پیچیده شد؟ پس ساده‌اش می‌کنیم.

 

میزان درآمد مشمول مالیات سالانه

درصد مالیات

از 1,440,000,000 ریال تا میزان 1,980,000,000 ریال

10 درصد

مازاد سود از 1,980,000,000 ریال تا 3,240,000,000 ریال

15 درصد

مازاد سود از 3,240,000,000 ریال تا 4,800,000,000 ریال

20  درصد

مازاد سود از میزان 4,800,000,000 ریال

30 درصد

 

درصورتی‌که فرد دو منبع درآمد داشته باشد و مجموع درآمد این دو منبع، بالاتر از حد در نظر گرفته شده برای معافیت ماده 57 باشد، نمی‌تواند از معافیت این ماده استفاده کنند. فرض کنید فردی حقوق ماهیانه از دولت و همین‌طور درآمد مشاغل را دارد و مجموع این دو درآمد، بالاتر از حد در نظر گرفته‌شده برای معافیت ماده 57 است. بنابراین این فرد، نمی‌تواند از معافیت ماده 57 استفاده کند. اما شخص حقیقی با داشتن سه منبع درآمدی مذکور در بالا، امکان بهره‌مندی از معافیت مالیاتی ماده 84 را دارد. چرا که محدودیتی در این رابطه وجود ندارد.

 

 بهتر است به میزان معافیت مالیاتی ماده 57 قانون هم اشاره کنیم. در 1403، میزان معافیت مالیات سالانه مستغلات اشخاص فاقد درآمد موضوع ماده 57 قانون مالیات‌ های مستقیم اصلاحی، 75 میلیون تومان است.

 

حداکثر معافیت مالیاتی برای کسب‌وکارها در سال 1403 چقدر است؟

 

حداکثر معافیت مالیاتی برای کسب‌وکارها در سال 1403 چقدر است؟

برای اطلاع از میزان مالیات مشاغل، بهتر است به سایت https://my.tax.gov.ir  مراجعه کنید. بعد از ورود به سایت، پرونده مالیاتی‌تان را خواهید دید. میزان مالیات برای کسب‌وکار شما را در این پرونده مشخص کرده‌اند. به‌صورت کلی، نرخ مالیات بر مشاغل اشخاص حقیقی را بر اساس میزان درآمد مشمول مالیات و به‌صورت پلکانی تعیین می‌کنند و به شرح زیر است:

 

  • تا سقف ۳۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، معاف از مالیات است؛
  • مازاد بر ۳۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان، با نرخ ۱۵ درصد مشمول مالیات است؛
  • اضافه بر ۲۰۰ میلیون تومان تا سقف ۴۰۰ میلیون تومان، با نرخ ۲۰ درصد مشمول مالیات است؛
  • مازاد بر ۴۰۰ میلیون تومان، با نرخ ۲۵ درصد مشمول مالیات است؛

 

 

همچنین بدانید:

کدام مشاغل معاف از مالیات کارتخوان هستند؟

 

 

هزینه‌های پذیرفتنی اداره مالیات برای کسرکردن از درآمد

قطعاً می‌دانید که مالیات را روی سود درآمدتان محاسبه می‌کنند. برای به دست آوردن این سود، ابتدا باید هزینه‌ها را از درآمد کم کنید. چه هزینه‌هایی را می‌توان از درآمد کم کرد و اداره مالیات آن‌ها را قبول دارد؟ در ادامه بخوانید:

  • خرید کالا و مواد مصرفی مورد نیاز برای تولید یا ارائه خدمات؛
  • اجاره محل کسب‌وکار؛
  • تعمیر و نگهداری و استهلاک تجهیزات و ماشین‌آلات؛
  • حمل‌ونقل و انبارداری؛
  • تبلیغات و بازاریابی؛
  • آموزش‌وپرورش کارکنان؛
  • بیمه‌های کارکنان؛
  • حقوق و دستمزد کارکنان؛
  • و… .

جریمه ارائه‌نکردن اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی

برخی از قوانین معافیت مالیاتی در سال 1403 را مرور کرده‌ایم. درباره معافیت مالیاتی همزمانی نیز صحبت کرده‌ایم. بهتر است اشاره‌ای هم به جریمه ارائه نکردن اظهارنامه مالیاتی کنیم تا بدانید اگر مرتکب فرار مالیاتی شدید، چه چیزی در انتظارتان خواهد بود. طبق ماده ۱۹۲ قانون مالیات‌های مستقیم، در صورت تسلیم نکردن اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر، اشخاص حقیقی مشمول جریمه‌ای معادل ۱۰ درصد مالیات متعلقه می‌شوند. این جریمه را به ازای هر ماه تأخیر، محاسبه می‌کنند.

 

اجازه بدهید یک مثال بزنیم تا بهتر آن را درک کنید. فرض کنید مالیات متعلقه آقای سمندری، به‌عنوان یک شخص حقیقی، 100 میلیون تومان است. اگر آقای سمندری در موعد مقرر، اظهارنامه مالیاتی‌اش را تسلیم نکند، به‌ازای هر ماه، 1 میلیون تومان جریمه خواهد شد. این جریمه را از تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی تا تاریخ تسلیم اظهارنامه، محاسبه می‌کنند. ضمن اینکه در صورت انجام جرایم مالیاتی، از معافیت‌های مالیاتی آن دوره مالی نیز محروم خواهید شد. به امید بخشش هم نباشید! جریمه ارائه نکردن اظهارنامه مالیاتی، بخشودنی نیست!

 

 نرم افزار هایپریک چگونه بر مدیریت مالیاتی کمک می کند؟

هنگام تعریف کالا در نرم‌افزار هایپریک، بخشی مختص به مدیریت مالیات می‌بینید. در این بخش می‌توانید انتخاب کنید که مالیات بر ارزش افزوده روی محصول مدنظرتان اعمال شود یا خیر. درصد مالیات بر ارزش افزوده را هم در همین بخش مشخص می‌کنید.

هنگام بستن سال مالی در هایپریک نیز بخشی مختص به مالیات وجود دارد. در این قسمت مالیات بردرآمد را به صورت درصدی و مبلغی می‌توانید مشخص کنید. بعد از مشخص شدن میزان مالیات، سود خالص پس از کسر مالیات را هم در همین بخش می‌بینید. در کنار این موارد، هایپریک مالیات پنهان کالاهایی را هم محاسبه می‌کند که این مالیات شاملشان می‌شود.

در کنار امور مالیاتی، روی کمک هایپریک برای امور مالی دیگر نیز می‌توانید حساب باز کنید. چون هایپریک بخشی مختص به حسابداری و امور مربوط به آن دارد. به عنوان مثال، ترازنامه و صورت سود و زیان را در هر بازه زمانی که بخواهید، خودکار آماده می‌کند. بخشی برای مدیریت سال مالی،  بستن آن، تقسیم سود و… هم دارد.

 

    بنابراین، آیا امکان استفاده هم‌زمان از چند معافیت مالیاتی وجود دارد؟ بله. طبق بخشنامه 16635، افراد با چند منبع مالی، می‌توانند از معافیت مالی همزمان استفاده کنند. اما اگر درآمدشان بیشتر از حد مشخص‌شده در ماده 57 باشد، شامل معافیت مالیاتی این ماده قانون نخواهند شد. درباره معافیت مالیاتی سوالی دارید؟ پشتیبان‌های هایپریک در خدمت شمایند. در قسمت نظرها، منتظر سوال‌های شماییم.

 

سوالات متداول

1. آیا امکان استفاده هم‌زمان از چند معافیت مالیاتی وجود دارد؟

بله. طبق بخشنامه 16635، افراد با چند منبع مالی، می‌توانند از معافیت مالی همزمان استفاده کنند.

2. معافیت مالیاتی سال 1403 برای درآمد مشاغل چقدر است؟

سال 1403، درآمد تا سقف 39 میلیون و 600 هزارتومان از پرداخت مالیات معاف است.

3. معافیت مالیاتی سال 1403 برای درآمد حقوق چقدر است؟

کارمندان تا سقف 12 میلیون تومان، از پرداخت مالیات معاف‌اند.

برچسب‌ها:
آینده حسابداری مغازه خود را با هایپریک تجربه کنید

آینده را امروز شروع کنید

خرید اشتراک