مجله هایپریک مجله هایپریک

روش محاسبه سود اجناس در سوپرمارکت

دسته‌بندی نشده روش محاسبه سود اجناس در سوپرمارکت
زمان برای مطالعه: 7 دقیقه

فهرست مطالب

همه ما فکر می‌کنیم مدیریت سوپرمارکت کار آسانی است. اما زمانی که با صاحبان فروشگاه‌های مواد غذایی صحبت می‌کنیم، تازه متوجه حجم کار زیاد و سختی‌هایشان می‌شویم. با وجود همه این سختی‌ها، سود سوپرمارکتی‌ها چطور است؟ بعد از مسکن، دومین بخش مهم هزینه در خانواده‌های ایرانی، سبد غذایی و خریدهای سوپرمارکتی است. یعنی تقریباً 30 درصد از درآمد یک خانواده ایرانی، صرف خرید مواد غذایی می‌شود. بنابراین باید گفت که بله! درست است که اداره یک سوپرمارکت سخت است، اما سود نسبتا خوبی دارد. با این اوصاف، روش محاسبه سود اجناس در سوپرمارکت چگونه است؟ در ادامه می‌گوییم.

 

آشنایی با اجناس پرسود در فروشگاه‌های سوپرمارکت

هر جنسی در سوپرمارکتی، سود خاص خودش را دارد. از طرف دیگر تنوع اجناس به‌قدری در سوپرمارکت‌ها زیاد است که نمی‌توان سود هر جنس را جداگانه حساب کرد. به همین دلیل، سوپرمارکت‌ها از یک فرمول کلی، برای به دست آوردن سودشان استفاده می‌کنند. اگر بخواهیم اجناس موجود در سوپرمارکت را به چند دسته کلی تقسیم کنیم و سود هر کدام را تقریبی بگوییم، جدول زیر به دست می‌آید:

 

میزان سود تقریبی

دسته‌بندی

بین 5 تا 20 درصد

سود لبنیات

بین 10 تا 25 درصد

سود حبوبات

بین 15 تا 30 درصد

سود نوشیدنی‌ها

بین 10 تا 20 درصد

سود خواربار

بین 15 تا 25 درصد

سود لوازم بهداشتی و آرایشی

بین 10 تا 35درصد

سود تنقلات

 

بنابراین می‌توان گفت که لبنیات، تنقلات و حبوبات، جزء اجناس پرسود در سوپرمارکت‌هایند. در کنار کالاهای بالا، اجناس خارجی مانند شکلات‌های و چیبس‌های وارداتی هم پر سودند.

 

همچننی بدانید:

سرمایه لازم برای راه اندازی سوپرمارکت در سال 1403

 

 

نحوه محاسبه درصد سود فروش چگونه است؟

در دنیای حسابداری، دو نوع سود وجود دارد: سود خالص و سود ناخالص. اگر از مجموع درآمدتون، میزان هزینه‌ها، کالاهای برگشت از فروش، تخفیف‌ها را کم کنید، به سود خالص می‌رسید. این سود در صورتی درآمدها و هزینه ها را به درستی اظهار کرده باشید، ملاک، برگ تشخیص قطعی برای مالیات یک فروشگاه است. در نهایت باید مالیات را هم از این سود کم کنید، تا سود اصلی و حقیقی فروشگاه را به دست بیاورید. در ادامه نحوه محاسبه درصد سود فروش را با هم مرور می‌کنیم:

 

قدم اول

برای محاسبه سود کل مغازه، ابتدا باید سود ناخالص را محاسبه کنید و بعد، سراغ سود خالص بروید. برای به دست آوردن سود ناخالص هم ابتدا باید فروش خالص و بهای تمام شده کالای فروخته شده را به دست بیاورید. بیایید اول سراغ فروش خالص برویم. کل درآمدتان را محاسبه کنید و همه فاکتورهای فروش را باهم جمع بزنید. به اصطلاح به آن فروش ناخالص می‌گوییم. بعد مبلغ کالاهای برگشت از فروش و تخفیف‌ها را محاسبه کنید. حالا باید این دو مقدار را از فروش ناخالص کم کنید تا فروش خالص به دست بیاید. بنابراین فروش خالص یعنی:

 

فروش خالص = فروش ناخالص – برگشت از فروش – تخفیف

 

قدم دوم

در مرحله بعدی باید سود ناخالص را محاسبه کنیم. برای محاسبه سود ناخالص، باید بهای تمام شده کالای فروخته شده را از فروش خالص کم کنیم. بهای تمام شده کالای فروخته شده را با دو روش می‌توان حساب کرد. در روش اول، هزینه‌های خرید کالا را مانند هزینه‌های حمل‌ونقل، بسته‌بندی و… را جزء مبلغ خرید لحاظ کنیم. یعنی:

بهای تمام شده کالای فروخته شده = مبلغ ریالی موجودی اول سال محصولات + مبلغ خرید خالص (خرید منهای برگشت از خرید تخفیفات) – هزینه‌های خرید – مبلغ ریالی موجودی آخر سال محصولات

 

در روش دوم، هزینه‌های خرید کالا را جزء مبلغ نهایی لحاظ نمی‌کنیم. پس فرمولش می‌شود:

 

بهای تما شده کالای فروخته شده = مبلغ ریالی موجودی اول سال محصولات + مبلغ خرید خالص (خرید منهای برگشت از خرید تخفیفات) – مبلغ ریالی موجودی آخر سال محصولات

 

اینکه کدام یک را انتخاب کنید، بستگی به خودتان دارد. در نهایت، سود خالص رقمی یکسان خواهد داشت. در نهایت رقم به دست آمده را در فرمول زیر به کار بگیرید:

 

سود ناخالص = فروش خالص – بهای تمام شده کالای فروخته شده

 

قدم سوم

در این مرحله اگر هزینه‌های دیگر را هم از سود ناخالص کم کنید، به سود خالص قبل از مالیات می‌رسید. هزینه‌هایی مانند هزینه قبض آب و برق، تعمیرات و… . پس باید از فرمول زیر استفاده کنید:

 

سود خالص = سود ناخالص – هزینه‌های عملیاتی

 

گفتیم که در این حالت، سود خالص قبل از مالیات را به دست می‌آورید. این سود، ملاک برگ تشخیص مالیات قرار می‌گیرد. البته به شرطی که کتمان درآمد و هزینه ها نداشته باشید. بعد از آنکه میزان مالیات مشخص شد، می‌توانید آن را از سود خالص کم کنید تا به سود خالص بعد از پرداخت مالیات برسید. این سود، در واقع سود خالصِ خالص مغازه شماست. حالا اگر می‌خواهید این سود را به درصد تبدیل کنید باید:

 

درصد سود فروش سوپرمارکت = × 100

 

روش محاسبه نرخ سود اجناس در سوپرمارکت

 

روش محاسبه نرخ سود اجناس در سوپرمارکت

روش محاسبه کل سود فروش را باهم یادگرفتیم. حالا نوبت به روش محاسبه نرخ سود هر کالا در سوپرمارکت است. برای محاسبه سود هر جنس، دو راه پیش روی شماست. هر دو حالت را با هم بررسی می‌کنیم.

 

آیا می دانید:

چگونه نام مناسبی برای فروشگاه انتخاب کنیم؟

 

حالت اول

در حالت اول، هزینه‌های موجود در فاکتور خرید را جزء مبلغ خرید به حساب بیاوریم؛ هزینه‌هایی مانند بیمه، حمل‌ونقل و… . در این حالت، از فرمول زیر برای محاسبه سود اجناس در سوپرمارکت استفاده می‌کنیم:

 

سود هر جنس کالای سوپر مارکت =  × 100

 

حالت دوم

عکس حالت اول است. یعنی هزینه‌های موجود در فاکتور خرید، جزء مبلغ خرید لحاظ نشود. پس باید از فرمول استفاده کنید:

 

سود هر جنس کالای سوپرمارکت =  × 100

 

هایپریک، نرم‌افزاری برای محاسبه سود برای فروشگاه شما

روش محاسبه سود اجناس در سوپرمارکت را مرور کردیم. متوجه شدید که محاسبه کردن این مقدار چقدر پیچیده و وقت‌گیر است؟ در هر کدام از مراحل اشتباهی رخ بدهد، باید دوباره حساب‌وکتاب کنید. درحالی‌که با یک راه حل ساده، دیگر لازم نیست این سختی‌ها را تحمل کنید!

یک نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی تهیه کنید و نه‌تنها محاسبه سود فروشگاه، بلکه انجام کارهای دیگر مربوط به امور حسابداری مانند تهیه گزارش ترازنامه یا صورت مالی سود و زیان را هم انجام می‌دهد. این نرم‌افزار امکانات زیر را در اختیارتان می‌گذارد:

  • ثبت اسناد هزینه‌های فروشگاه و دسته‌بندی آن‌ها؛
  • دفتر روزنامه و گزارش سود و زیان؛
  • ثبت خودکار اسناد دریافتی و پرداختی خرید و فروش؛
  • دریافت و پرداخت چندمرحله‌ای؛
  • مدیریت چک‌های دریافتی و پرداختی؛
  • مدیریت نسیه‌های پرداختی و دریافتی؛
  • تعیین مالیات؛
  • مدیریت سال مالی (بستن سال مالی و باز کردن سال مالی جدید)؛
  • محاسبه سود و زیان سهام‌دار؛
  • محاسبه سود و زیان انباشته.

 

روش محاسبه سود اجناس در سوپرمارکت و روش محاسبه سود فروش را با هم مرور کردیم. درباره پرسودترین کالاهای فروشگاه هم صحبت کردیم. صاحبت سوپرمارکت بودن شاید شغل هیجان‌انگیز و پرسودی به نظر برسد، اما دردسرهایش هم کم نیست. بنابراین اگر به فکر راه‌اندازی یک سوپرمارکتید، باید درباره همه معایب و مزایایش فکر کنید.

سوالات متداول

1. سود هر جنس سوپرمارکت را چطور محاسبه کنیم؟

برای محاسبه سود هر جنس، باید مبلغ فروش را از مبلغ خرید کم کنید. بعد مقدار به دست آمده را تقسیم بر مبلغ خرید و سپس در 100 ضرب کنید.

2. هایپریک سود و زیان را هم محاسبه می‌کند؟

بله هایپریک در کنار آماده کردن خودکار گزارش سود و زیان، هنگام خرید یا فروش هم سود و زیان هر فاکتور را نمایش می‌دهد.

آینده حسابداری مغازه خود را با هایپریک تجربه کنید

آینده را امروز شروع کنید

خرید اشتراک