مجله هایپریک مجله هایپریک

چطور مالیات کارتخوان را محاسبه کنیم؟

آموزش چطور مالیات کارتخوان را محاسبه کنیم؟
زمان برای مطالعه: 8 دقیقه

فهرست مطالب

فروشگاهی پیدا نمی‌کنید که کارت‌خوان نداشته باشد. دیگر حتی دست‌فروش‌های زحمت‌کش هم کارت‌خوان دارند. همۀ مشتری‌ها، هزینۀ خریدهایشان را با کارت‌خوان پرداخت می‌کنند. خودتان آخرین باری که پول نقد همراهتان بود را به یاد دارید؟ به همین خاطر است برای سازمان مالیاتی کشور، محاسبه کردن میزان مالیات کارتخوان‌ها اهمیت دارد. در این مطلب، قرار است دربارۀ مالیات کارتخوان‌ها، قوانین مربوط به آن و نحوۀ محاسبۀ مالیاتشان صحبت کنیم. با هایپریک همراه باشید.

 

قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

در قوانین سامانه مودیان، با عبارت «پایانه‌های فروشگاهی» مواجه می‌شوید.  این پایانه‌ها را رایانه، دستگاه کارت‌خوان بانکی(pos)، درگاه پرداخت الکترونیکی یا هر وسیله دیگری معرفی کرده‌اند که به شبکۀ الکترونیکی پرداخت کارت کشور یا همان شاپرک و سامانه مودیان، وصل می‌شوند. این پایانه‌های فروشگاهی، باید بتوانند صورتحساب الکترونیکی صادر کنند. بنابراین، دستگاه‌های کارت‌خوان بانک فروشگاه شما، جزء پایانه‌های فروشگاهی به حساب می‎آید و بعد از انجام تراکنش و صدور صورت‌حساب الکترونیکی، باید میزان مالیات آن را محاسبه و پرداخت کنید.

 

پرونده مالیاتی چیست؟

طبق این قانون، افراد حقیقی و حقوقی که از دستگاه کارت‌خوان استفاده می‌کنند، برای رسیدگی به امور مالیاتی خود، باید پروندۀ مالیاتی تشکیل بدهند و بعد دستگاه کارت‌خوان را به پروندۀ مالیاتی‌شان وصل کنند. در پروندۀ مالیاتی،‌ کلیۀ دستگاه‌هایی که به نام فرد حقیقی یا حقوقی ثبت شده باشد را می‌توانید ببینید. برای مشاهدۀ پروندۀ مالیاتی، از سایت my.tax.gov.ir استفاده کنید.

 

سایت ثبت کارت‌خوان و استعلام مالیات آن

زمانی که می‌خواهید پروندۀ مالیاتی تشکیل بدهید، یک کد مالیاتی 10 رقمی یکتا دریافت خواهید کرد. بعد از دریافت کد و تشکیل پروندۀ مالیاتی، کلیۀ تراکنش‌هایی که با کارت‌خوان انجام می‌دهید، هوشمند و شفاف از طریق بانک مربوط به دستگاه پوز، در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد تا این سازمان، مالیات کارت‌خوان فروشگاهتان تعیین و اعلام کند.

 

برای آنکه بتوانید کارت‌خوان را به پروندۀ مالیاتی وصل کنید، باز هم باید در سامانه  my.tax.gov.ir این کار را انجام بدهید. در همین سامانه، کارت‌خوان فروشگاه را ثبت کنید و بعد بخش دستگاه‌های کارت‌خوان الصاق نشده را باز کنید. روی گزینۀ «الصاق به پرونده» کلیک کنید. با این کار، کارت‌خوان فروشگاه به پروندۀ مالیاتی اضافه می‌شود. برای اطلاع از میزان مالیات کارت‌خوانتان یا لغو مالیات آن، همین سایت در خدمت شماست.

 

 

نرخ مالیات کارتخوان چقدر است؟

تا اینجای مقاله، گفتیم هر کسب‌وکار یا فروشگاهی که کارت‌خوان داشته باشد و از آن برای انجام تراکنش‌های مالی خود استفاده کند، باید مالیات کارت‌خوانش را بپردازد. محاسبه این مالیات را، بر اساس قانون مالیات بر درآمد افراد حقیقی یا همان مشاغل انجام می‌دهند. طبق این قانون، مشاغل به سه گروه، تقسیم می‌کنند و مالیات آن‌ها را متناسب با گروه‌بندی‌شان محاسبه می‌کنند. همانطور که قبل‌تر هم اشاره کردیم، بر اساس قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، همه تراکنش‌هایی که به‌وسیلۀ دستگاه پوز انجام می‌شوند، فعالیت شغلی به حساب می‌آیند. درصد نرخ مالیات دستگاه کارتخوان را در ادامه بخوانید:

 

میزان درآمد مشمول مالیات سالانه

درصد مالیات

یک تا دویست میلیون تومان

15 درصد

دویست تا چهارصد میلیون تومان

20درصد

بالاتر از چهارصد میلیون تومان

25درصد

 

روشی که گفتیم، محاسبۀ مالیات بر اساس درآمد بود. نحوۀ دیگر محاسبۀ مالیات اصناف مختلف، متناسب با کد اینتاست. کد اینتا هر صنف، با صنف دیگر متفاوت است و باید متناسب با شغلتان، کد اینتا را پیدا کنید. اما برای سوپر‌مارکت‌دارها و فروشگاه‌هایی که دستگاه کارت‌خوان دارند، نرخ مالیات را مطابق جدول بالا و متناسب با درآمد محاسبه می‌کنند. اگر می‌خواهید کد اینتا صنف خود را پیدا کنید، روی این فایل، کلیک کنید. مثلا کد اینتا قصابی، هشت درصد است.

 

همچننی بدانید:

تفاوت بین ترازنامه و صورت سود و زیان چیست؟

 

مالیات کارتخوان سوپرمارکت چگونه محاسبه می‌شود؟

همانطور که در بخش بالا گفتیم، مالیات سوپرمارکت‌دارها را بر اساس درآمد و صورت‌حساب‌های کارت‌خوانشان محاسبه می‌کنند. اگر جزء سوپرمارکت‌دارهایی هستید که هنوز پروندۀ مالیاتی تشکیل نداده‌اند، بهتر است هرچه زودتر برای تشکیل این پرونده و ثبت نام در سامانۀ مالیاتی کشور اقدام کنید. در غیر این صورت، جرائم سنگینی در انتظارتان خواهد بود. برای تشکیل پروندۀ مالیاتی هم باید به ادارۀ امور مالیاتی منطقه خودتان بروید و کارها را پیش ببرید. بیایید با یک مثال، نحوۀ محاسبه مالیات کارتخوان سوپرمارکت‌دارها را باهم مرور کنیم.

 

الف) درآمد آقای سمندری از سوپرمارکتش در سال 1402، یک میلیارد تومان بوده است. کسب‌وکار آقای سمندری، پانصد میلیون تومان هم هزینه داشته است. بنابراین سود آقای سمندری از مغازه در 1402، پانصد میلیون تومان است.

 

  • یک میلیارد تومان(درآمد) – پانصد میلیون تومان (هزینه) = پانصد میلیون تومان (سود آقای سمندری در سال 1402)

 

ب) سوپرمارکتی‌ها، ماهی 3 میلیون و 300 هزار تومان، معافیت مالیاتی دارند. پس در سال 1402، آقای سمندری 39 میلیون و 600 هزارتومان معافیت مالیاتی دارد.

 

  • 3 میلیون و 300 هزارتومان (معافیت ماهیانه) × 12 ماه = 39 میلیون و 600 هزار تومان (میزان معافیت آقای سمندری در سال 1402)

 

پ) حالا باید میزان معافیت مالیاتی را از میزان سود آقای سمندری در سال 1402، کم کنیم. مبلغ نهایی که شامل مالیات می‌شود، 460 میلیون و 400 هزار تومان است.

 

  • 500 میلیون تومان (سود آقای سمندری در سال 1402) – 39 میلیون و 600 هزار تومان (معافیت یک ساله آقای سمندری) = 460 میلیون و 400 هزار تومان (مبلغ نهایی از سود آقای سمندری که شامل مالیات است.)

 

ج) از این مقدار، نرخ مالیات 200 میلیون تومان اول، 15 درصد یعنی 30 میلیون تومان است. نرخ مالیات 200 میلیون تومان دوم، 20 درصد است که 40 میلیون تومان است. در نهایت هم نرخ مالیات  60 میلیون و 400 هزار تومان آخر هم 25 درصد است که 15 میلیون و 100 هزار تومان می‌شود. در نتیجه آقای سمندری در سال 1402 باید 85 میلیون و 100 هزار تومان، مالیات بدهد.

 

  • (200،000،000× %15) + (200،000،000 × %20) + (60،400،000 × %25) =30،000،000 + 40،000،000 +15،100،000 = 85،100،000

 

ثبت نکردن دستگاه پوز در سامانۀ مالیاتی چه پیامدهایی دارد؟

در بخش قبلی، نحوۀ محاسبۀ مالیات برای یک سوپرمارکت را بررسی کردیم. حالا می‌خواهیم بگوییم اگر آقای سمندری، دستگاه کارت‌خوانش را در سامانۀ مالیاتی ثبت نام نکرده و به پروندۀ مالیاتی‌اش وصل نکرده باشد، چه عواقبی در انتظارش خواهد بود.

اگر آقای سمندری در سامانه مودیان عضو نباشد و پروندۀ مالیاتی تشکیل ندهد، کارت‌خوانش را ثبت نام نکند، از حافظۀ مالیاتی دیگران استفاده کند یا حافظۀ مالیاتی‌اش را به دیگران بسپارد، باید ده درصد مجموع مبلغ فروش انجام شده یا 20 میلیون ریال جریمه بدهد. بین این دو، هر کدام را اعمال می‌کنند که بیشتر باشد. در کنار جریمه، از معافیت‌های مالیاتی، نرخ صفر و مشوق‌های مالیاتی همان سال مالی هم محروم می‌شود. سازمان مالیاتی، قوانین مختلفی برای تضمین اجرای قانون‌های مالیاتی تصویب کرده است. جریمه‌ای که نام بردیم، تنها یک مورد از این قوانین است.

 

همچنین بدانید:

مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟

 

آیا کارتخوان سیار هم مالیات دارد؟

بله! کارت‌خوان، کارت‌خوان است؛ فرقی نمی‌کند چه نوعی! این قانون، شامل انواع کارت‌خوان‌هاست. هرآنچه که در این مقاله گفتیم، درباره کارت‌خوان‌های سیار هم صدق می‌کند.

 

مدیریت فروشگاه با هایپریک

 

آیا کارتخوان بدون مالیات وجود دارد؟

فریب وعدۀ دروغین کارت‌خوان بدون مالیات را نخورید! بعضی از افراد مدعی‌اند که دستگاه‌های پوز بدون مالیات دارند. برای خرید پوز، باید شمارۀ ملی و شمارۀ تماستان را ثبت کنید. پس فردی که این دستگاه‌ها را خریده است و می‌خواهد به شما بفروشد، شمارۀ ملی و شمارۀ تلفنش را ثبت کرده است. قطعا هیچ فردی حاضر نمی‌شود بابت تراکنش‌هایی مالیات بدهد که با دستگاه پوز شما انجام می‌شوند. اگر از این نوع پوزها استفاده کنید، پس از مدتی به دلیل فرار مالیاتی یا نپرداختن مالیات، با احکام سنگین مالیاتی و قضایی روبه‌رو خواهید شد.

 

تکلیف مالیات کارتخوان سال‌های گذشته چه می‌شود؟

مطابق قانون، سازمان امور مالیاتی می‌تواند تا ۵ سال به عقب برگردد و از مؤدی (صاحبان کسب‌وکارها) مالیات را مطالبه کنند. البته این قانون هم در دو صورت اجرا می‌شود:

  • اگر سازمان اطلاعاتی به دست بیاورد که در آن ادعا شده باشد مؤدی خرید و فروشی داشته و آن را اعلام نکرده است؛
  • سازمان وارد تراکنش‌های بانکی‌تان شود و ورودی‌هایی را پیدا کند که درآمد بوده‌اند. اما شما آن را کتمان کرده‌اید.

در نتیجه، اگر تا 5 سال گذشته، با کد ملی‌تان خرید یا فروشی ثبت نکرده‌اید یا سازمان وارد تراکنش‌های بانکی شما نشود، لازم نیست مالیاتی بپردازید.

در این مقاله هرآنچه که باید درباره مالیات کارتخوان بدانید را مرور کردیم. از قوانین مودیان درباره این دستگاه‌ها تا نرخ محاسبۀ مالیات و نحوۀ آن. مثال سوپر مارکت آقای سمندری را هم آوردیم تا این قوانین را بهتر درک کنید. اگر سوالی دربارۀ قوانین مالیات کارت‌خوان دارید، در قسمت نظرها از ما بپرسید. کارشناسان هایپریک، پاسخگو سوال‌هایتان خواهند بود.

سوالات متداول

1. چطوری مالیات دستگاه کارتخوان را ثبت کنم؟

برای ثبت مالیات دستگاه کارتخوان، وارد سامانه my.tax.gov.ir شوید و ثبت نام کنید. بعد گزینه «ساماندهی پذیرنده‌های بانکی» را انتخاب کنید. در صفحه جدید، امکان «الصاق به پرونده» یا «درخواست غیرفعال‌سازی»، برای دستگاه‌های پوز یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی در خدمت شماست.

2. مالیات دستگاه کارتخوان سوپرمارکت چقدر است؟

نرخ مالیات از یک میلیون تومان تا دویست میلیون تومان، 15درصد است. از دویست میلیون تومان تا چهارصد میلیون تومان، این نرخ 20 درصد می‌شود. بیشتر از چهارصد میلیون تومان، 25 درصد نرخ مالیات دارد.

3. معافیت از مالیات کارتخوان‌ها چقدر است؟

طبق مادۀ 131 قانون مالیات، اگر سود سالانه کسب‌وکاری کمتر از 35 میلیون و 600 هزار تومان باشد، از پرداخت مالیات معاف خواهید بود. البته هر صنفی قوانین معافیت خاص خودش را دارد. مثلا سوپرمارکت‌دارها هر ماه، 3 میلیون و 300 هزار تومان، معافیت مالیاتی دارند.

4. کارتخوان بدون مالیات داریم؟

خیر. فریب این وعدۀ‌های دروغین را نخورید. مالیات همۀ کارت‌خوان‌ها، متناسب با قوانین مالیاتی، محاسبه خواهد شد.

5. کارتخوان سیار هم مالیات دارد؟

بله. مالیات کارت‌خوان ربطی به نوع آن ندارد. مالیات برای دستگاه‌های پز سیار هم محاسبه می‌شود.

برچسب‌ها:
آینده حسابداری مغازه خود را با هایپریک تجربه کنید

آینده را امروز شروع کنید

خرید اشتراک