مجله هایپریک مجله هایپریک

چگونه نام مناسبی برای فروشگاه انتخاب کنیم؟

مقالات چگونه نام مناسبی برای فروشگاه انتخاب کنیم؟
زمان برای مطالعه: 7 دقیقه

فهرست مطالب

انتخاب نام، بخش هیجان انگیز راه‌اندازی یک فروشگاه است. احتمالاً ایده‌های خلاقانه زیادی هم برای نام کسب‌و‌کار خود دارید. شاید یک اسم جذاب هم انتخاب کرده و بسیار هم دوستش داشته باشید. اما نام‌گذاری کسب‌و‌کار کمی پیچیده‌تر و مهم‌تر از انتخاب نام ساده‌ای است که فقط دوستش دارید یا حستان نسبت به آن خوب است. یک نام خوب هویت و اهداف فروشگاه‌تان را منعکس می کند. احتمالا می‌دانید که انتخاب نام، حتی روی بازاریابی و جذب مشتریان هم تاثیر بسیاری دارد. در این مقاله قرار است بگوییم چگونه نام مناسبی برای فروشگاه انتخاب کنیم! با هایپریک همراه باشید.

 

استانداردهای مهم برای نامگذاری فروشگاه

برای انتخاب نام فروشگاه، باید به استانداردها و نکات مختلفی توجه کنید. مثلا حواستان باشد اسمی که انتخاب می‌کنید خواناست و چندان عجیب و غریب نیست! در ادامه این نکات را باهم بررسی می‌کنیم.

 

نامی را که خیلی شبیه به نام رقیب است انتخاب نکنید

دنبال یک نام منحصربه‌فرد بگردید. اسم فروشگاه‌های هم صنف و رقیبتان را بررسی کنید و حواستان باشید نامی مشابه آن‌ها انتخاب نکنید. از انتخاب نام‌هایی بپرهیزید که با رقبا مشابهت دارد و ممکن است مشتریان را گیج کند یا گمراه کند. به عنوان مثال، اگر یک مغازه معروف لباس بچه فروشی با نام خرس کوچولو در شهر شما وجود دارد، دیگر اسم مغازه‌تان خرگوش کوچولو نگذارید! به اسمی خاص‌تر فکر کنید.

 

نامی را انتخاب کنید که افراد بتوانند راحت آن را بخوانند یا تلفط کنند

همه ما معمولا از نام‌هایی زود خسته می‌شویم که طولانی‌اند، تلفظشان سخت است یا املایی دشوار دارند. اگر اسم فروشگاه در ذهن مخاطب نماند، چطور شما را پیدا یا به دیگران معرفی کند؟ پس حواستان باشد نامی انتخاب کنید که آسان خوانده می‌شود و در ذهن می‌ماند. یک لباس فروشی معروف در یکی از شهرستان‌های ایران، نام فروشگاهش را «روآرو» گذاشته بود. در عین حال در لوگو مغازه هم آن را به شکل خاصی نوشته بود. همه افراد تا مدت‌ها نمی‌دانستند نام این فروشگاه را بخوانند، چه برسد به آنکه به دیگران هم معرفی‌اش کنند!

 

آیا می دانید:

سرمایه لازم برای راه اندازی سوپرمارکت در سال 1403

 

در خاطره‌ها بمانید، اما زیاد هم عجیب و غریب نباشید!

سراغ نام‌های عجیب و  غریبی نروید که برای هیچ کس آشنا نیست. سعی کنید در عین سادگی، خلاقیت به خرج بدهید. به عنوان مثال، فروشگاه لباس فروشی که تم لباس‌هایش برای دهه هفتاد بود، می‌توانست اسم فروشگاهش را دهه هفتادی‌ها انتخاب کند. اما این نام چندان منحصر به فرد نبود و زیاد هم خاص به نظر نمی‌رسید. به همین دلیل اسم فروشگاه و برند را 1372 انتخاب کردند. یک اسم خاص و منحصر به فرد که تم لباس فروشی را هم به خوبی تداعی می‌کند. با همین تغییرات ریز، می‌توانید اسم‌های خاصی داشته باشید که نه کلیشه‌اند و نه عجیب و غریب!  مثلا اگر این فروشگاه اسمش را «هفتاد‌سان‌ها» انتخاب می‌کرد، هیچ کس متوجه منظورش نمی‌شد! «سان» یک پسوند به معنای شبیه و مانند است!

 

سراغ نامی بروید که هویتتان را نشان بدهد

چه چیزی کسب‌و‌کارتان از دیگر رقبا متمایز می‌کند؟قیمتتان مناسب است؟ جنس‌های‌تان وارداتی و باکیفیت‌اند؟ خدمات پس از فروش خاصی دارید؟ می‌توانید از وجه تمایزتان هم در اسم فروشگاه استفاده کنید. مثلا یک فروشگاه مواد غذایی آسیایی، اسم مغازه را «کیمچی‌بانو» گذاشته بود. کیمچی، یک ترشی بسیار معروف آسیایی است و به کشور کره تعلق دارد. این فروشگاه تنها با همین اسم، گفته بود چه چیزی می‌فروشد و محصولش برای کدام قاره از این دنیای پهناور است. مشتریان این دست از فروشگاه‌های مواد غذایی هم، ترشی کیمچی را به خوبی می‌شناسند.

 

فروش آنلاین را هم در نظر بگیرید

این روزها کسی به بازارهای روزانه اکتفا نمی‌کند و همه سهم بیشتری از بازار را می‌خواهند. به همین خاطر، حتی فروشگاه‌های حضوری هم به نحوی محصولاتشان را آنلاین می‌فروشند. حالا یا خودشان سایت دارند، یا از صفحه‌ها و کانال‌های مختلف در فضاهای مجازی استفاده می‌کنند. پس سعی کنید نامی انتخاب کنید که مناسب فضاهای این چنینی هم باشند.

 

اسمی برای فروشگاه خود انتخاب کنید که برای دامنه سایت و شبکه‌های اجتماعی شما نیز مناسب است. حتی اگر فعلا قصد فعالیت آنلاین را ندارید، حتما دامنه و صفحات اجتماعی با نام فروشگاه خود را ثبت کنید. با این کار، شخص دیگری نمی‌تواند از نام فروشگاهتان سوءاستفاده کند!

 

مراحل انتخاب نام مناسب برای مغازه

 

مراحل انتخاب نام مناسب برای مغازه

استانداردهای نام مناسب برای مغازه را باهم مرور کردیم. کمی هم به بایدها و نبایدها اشاره کردیم و گفتیم بهتر است چه قوانینی را رعایت کنید. نظرتان درباره یک راهنمای انتخاب اسم مناسب برای فروشگاه چیست؟ قرار است باهم در شش مرحله، سوال «چگونه نام مناسبی برای فروشگاه انتخاب کنیم؟» را حل کنیم. مداد و کاغذ را آماده کنید! لیستی از نام‌های مدنظرتان بنویسید و بعد همه را با مراحل زیر، بسنجید.

 

مرحله اول: هدف را مشخص کنید

 می‌خواهید مفهوم و هدف خاصی را نشان بدهید یا خیر؟ اگر بله، قرار است این اسم، چه چیزی را تداعی کند یا نشان‌دهنده چه مفهومی باشد؟ قرار است بگوید دقیقا چه چیزی را می‌فروشید یا قرار است به کیفیت کارها و خدماتتان اشاره کند؟ مثلا کارواش بیهقی، مشخص می‌کند که این کارواش در محله بیهقی قرار دارد و مخصوص کسانی است که در این محله‌اند.  یا «شهر کتاب»، مشخص می‌کند که این فروشگاه، کتابفروشی است و احتمالا کتابفروشی جامعی هم است و هر کتابی بخواهید، در آن پیدا می‌شود. هدف شما چیست؟

 

مرحله دوم: به چه کسانی می‌فروشید؟

 به چه کسانی می‌فروشید؟ مخاطب فروشگاه شما عموم مردم‌اند یا از یک قشر خاص‌اند؟ مثلا اگر یک گالری نقاشی دارید و نقاشی‌هایتان و وسایل مربوط به آن را می‌فروشید، مسلما باید اسمی انتخاب کنید که متناسب با سلایق این قشر باشد! مطمئنا پیکاسو برای این فروشگاه اسم مناسب‌تری است تا فروشگاه لوازم نقاشی سعید!

 

مرحله سوم: اسم رقبا را بررسی کنید

 در بعضی از اصناف، الگوهای خاصی برای نام‌گذاری وجود دارد. مثلا در ساندویچ‌فروشی‌ها، اسم «دهه شصتی» را زیاد شنیده‌اید. متفاوت از رقبا عمل کنید. می‌توانید از ویژگی‌های متمایزکننده‌‌تان استفاده کنید. مثل اگر ساندویچ فروشی دارید و ساندویچ‌های بندری‌تان، بسیار تند و پروپاقرص است، اسم مغازه را می‌توانید «تندوتیز» بگذارید. با اصطلاح‌های صنفتان هم می‌توانید شوخی کنید! مثلا اسمش را بگذارید «دو نونه»!

 

مرحله چهارم:به چاپی‌ها فکر کنید

قطعا در طول عمر کسب‌وکارتان، می‌خواهید چیزهای خاصی چاپ کنید. مثلا پلاستیک مخصوص مغازه خودتان، جعبه‌های خاص، تراکت، بروشور، بنر و… . پس جلوه اسمتان را روی این چاپی‌ها هم در نظر بگیرید. مخصوصا اگر قرار است لوگو خاصی داشته باشید.

 

مرحله آخر: نام مناسب فروشگاهتان را انتخاب کنید

در هر مرحله، یک سری از نام‌هایی که نوشته بودید خط خورد. درست است؟ حالا سراغ نام‌های باقی مانده بروید. از بین آن‌ها، اسمی را انتخاب کنید مشتریانتان هم از آن خوششان می‌آید. بنابراین فقط دوست داشتن شما ملاک نیست، بلکه باید به مذاق مشتریانتان هم خوش بیاید! اسم مدنظر را پیدا کردید؟ تبریک! این مرحله هم با موفقیت انجام شد.

 

خودتان را محدود نکنید!

درست است که باید همه قوانین گفته شده در بالا به نوعی رعایت شوند، اما لازم نیست خیلی خودتان را محدود کنید. نگذارید قوانین و استانداردها، خلاقیتتان را به قتل برسانند. اما در عین حال مطمئن شوید اسمی که انتخاب می‌کنید، حس خوبی منتقل کند، در ذهن و خاطره‌ها بماند و جلب توجه کند. اسم‌های خاص، خودشان به بازاریابی و تبلیغ، کمک بی‌شماری می‌کنند.

قبل از انتخاب اسم، قوانین نام‌گذاری شهر یا استانی را بررسی کنید که در آن زندگی می‌کنید. بعضی از شهرها، مخصوصا شهرهایی که به‌عنوان پایتخت مذهبی یا سیاسی کشور شناخته می‌شوند، محدودیت‌ها و قوانین خاصی برای نام‌گذاری دارند. در چارچوب این قوانین بمانید تا مشکلی پیش نیاید.

 

 

انتخاب نام یکی از هیجان انگیزترین و خلاقانه‌ترین بخش راه‌اندازی فروشگاه یا شروع یک کسب‌وکار است. پس برای این مرحله هم وقت کافی بگذارید و با حوصله اسم مدنظرتان را انتخاب کنید. در این مقاله سعی کردیم به سوال «چگونه نام مناسبی برای فروشگاه انتخاب کنیم؟» جواب بدهیم و برای انتخاب نام مناسب، راهنمایی‌تان کنیم.

 

سوالات متداول

1. چه اسمی برای فروشگاه انتخاب کنیم؟

اسمی انتخاب کنید که در عین خاص و منحصر‌به‌فرد بودن، تلفظش راحت باشد، چندان عجیب‌وغریب نباشد، در خاطره افراد باقی بماند، هویتتان را نشان بدهد و چندان هم عجیب‌وغریب نباشد.

2. چطوری اسمی مناسب برای فروشگاه انتخاب کنیم؟

ابتدا لیستی از نام‌های مدنظرتان را بنویسید. بعد از بین آن‌ها، نامی را انتخاب کنید که متناسب با سلیقه مشتری‌های شماست، شبیه اسم رقبایتان نیست، هویت فروشگاهتان را مشخص می‌کند و خلاقانه است.

آینده حسابداری مغازه خود را با هایپریک تجربه کنید

آینده را امروز شروع کنید

خرید اشتراک