مجله هایپریک مجله هایپریک

جلب رضایت مشتری با نرم افزار حسابداری

مقالات جلب رضایت مشتری با نرم افزار حسابداری
زمان برای مطالعه: 5 دقیقه

فهرست مطالب

نقش تکنولوژی در صنعت حسابداری، هر روز پررنگ‌تر می‌شود. نرم افزارهای حسابداری فروشگاهی، طیف وسیعی از ابزارها و ویژگی‌ها را ارائه می‌دهند تا به صاحبان فروشگاه کمک کنند در کنار مدیریت امور مالی، خدمات با کیفیتی به مشتریان ارائه بدهند و رضایت آن‌ها را هم جلب کنند. در این مقاله قرار است بگوییم جلب رضایت مشتری با نرم افزار حسابداری، چطور اتفاق می‌افتد. با هایپریک همراه باشید.

 

منظور از تجربه مشتری چیست؟

به‌احتمال زیاد تابه‌حال تجربه کرده‌اید که بعد خرید از یک مغازه یا فروشنده خاص، حس خوشایندی داشتید. خوشحال بودید، خیالتان از کیفیت راحت بود یا حتی هیجان‌زده بودید. در واقع شما یک خرید شیرین و به‌یادماندنی را تجربه کرده‌اید. به این می‌گویند تجربه مشتری. این تجربه، از احساس مشتری هنگام خرید و بعد از آن نشئت می‌گیرد. بنابراین اگر مشتری بعد از تعامل با شما و خرید کردن، لذت برد و حس خوبی داشت، شما تجربه دلنشین و موفقی را برای او، رقم زده‌اید.

 

چرا تجربه مشتری و جلب رضایت مشتریان مهم است؟

 

چرا تجربه مشتری و جلب رضایت مشتریان مهم است؟

اگر مشتری راضی نداشته باشید، به چه کسی می‌خواهید بفروشید؟ خلاصه می‌گوییم که چرا رضایت مشتری مهم است. اول اینکه باعث کاهش از دست دادن مشتری می‌شود. چرا یک مشتری ناراضی است؟ یکی از دلایلش، بی‌کیفیت بودن خدمات یا کالاست. در واقع یک گزارش در سال 2008 نشان داده که دلیل اصلی از دست دادن مشتری، نارضایتی آن‌ها از کیفیت ارائه خدمت یا خود کالا و خدمت است. بنابراین، اگر رضایت مشتری را جلب نکنید، نتیجه آن کاهش مشتری خواهد بود.

 

در وهله دوم، هرچه مشتری راضی‌تر باشد، طول عمر بیشتری هم دارد. یعنی چه؟ یعنی چند بار از شما خرید می‌کند! در واقع یک گزارش از InfoQuest نشان داد که یک مشتری کاملاً راضی تقریباً 2.6 برابر  یک مشتری نسبتا راضی، به افزایش فروش و سود کسب‌وکار شما کمک می‌کند.

 

تبلیغات فردبه‌فرد را فراموش نکنید. همه ما بارها، چون دوست یا آشنا یک رستوران یا مغازه را معرفی کرده‌اند، از آنجا خرید کرده‌ایم. اگر دوستمان ناراضی بود، آن رستوران یا مغازه را به ما معرفی می‌کرد؟ خیر! رضایت مشتریان را جلب کنید، تجربه شیرینی برایشان رقم بزنید، تا آن‌ها هم شما را به دیگران معرفی کنند. با این روش موفق می‌شوید.

 

بهترین روش‌ها برای جلب رضایت مشتریان و افزایش فروش با نرم افزار صندوق فروشگاهی

از تجربه مشتری و اهمیت راضی نگه داشتن او گفتیم. حالا برویم سراغ اصل مطلب! یک نرم‌افزار صندوق فروشگاهی یا حسابداری فروشگاهی، چطور به جلب رضایت مشتریان و افزایش فروش کمک می‌کند؟ ادامه مطلب را با دقت بیشتری بخوانید.

 

پرسرعت کردن روند انجام کار مشتری

این نرم‌افزارها بخشی مختص به فروش دارند. در این بخش، همه کارها سریع، دقیق و راحت انجام می‌شود. فروشنده فقط کالاهای خریدار را با اسکن کردن بارکد روی آن‌ها یا با روش دستی، وارد نرم‌افزار می‌کند. بعد نرم‌افزار کار محاسبه مبلغ نهایی فاکتور همراه با مالیات یا تخفیف‌ها را انجام می‌دهد. اگر کارت‌خوان را به نرم‌افزار وصل کرده باشید، مبلغ نهایی را هم روی کارت‌خوان نشان می‌دهد. به همین سرعت، همه کارها خودکار انجام می‌شود و مشتری معطل حساب و کتاب نمی‌ماند. آن هم حساب و کتاب دستی که نه‌تنها کند و زمان‌بر است، بلکه مستعد خطا هم است!

 

مدیریت مشتریان و صف مشتری

همه ما دوست داریم کارهایمان سریع پیش برود. هر جایی می‌رویم، اگر متصدی کارمان را پرسرعت انجام بدهد، خوشحال می‌شویم و حتی یک دعای خیری هم برای او می‌کنیم. نرم‌افزارهای حسابداری در کنار سریع‌تر کردن روند فروش، قابلیتی هم برای مدیریت صف مشتریان دارند. یعنی هم‌زمان می‌توانید کار چند مشتری را راه بیندازید.

 

فرض کنید خرید یک مشتری را ثبت کرده‌اید و حالا منتظر پرداختید. اما مشتری یادش می‌افتد به کالای دیگری هم نیاز دارد یا کارت عابربانکش را پیدا نمی‌کند. آیا در این حالت باید بقیه مشتریان را در صف معطل نگه دارید؟ خیر! با امکان مدیریت صف مشتری، مشغول ثبت سفارش مشتری بعدی می‌شوید تا تکلیف مشتری فعلی مشخص شود. در نتیجه هیچ‌کس معطل نمی‌ماند و همه همچنان خوشحال و راضی‌اند.

 

مدیریت فیش مشتریان

این بماند که مدیریت فاکتورها در دنیای حسابداری جایگاه والا و پراهمیتی دارد. اما برای مشتریان هم فاکتور مهم است. بسیاری از مشتریان بعد از خرید، فاکتورشان را بررسی می‌کنند تا از درستی مبلغی که پرداخت کرده‌اند و خدمات یا کالایی که خریده‌اند، مطمئن شوند. نرم‌افزارهای حسابداری فروشگاهی به فیش پرینتر وصل می‌شوند. این پرینترها، فاکتور مخصوص مشتری را چاپ می‌کنند که در آن تمام جزئیات مربوط به خریدشان از جمله میزان مالیات، تخفیف، مبلغ هر کالا و… وجود دارد. این کار به اطمینان‌بخشی و اعتماد‌سازی کمک می‌کند و در نهایت رضایت مشتری را همراه دارد.

 

مدیریت فاکتورهای برگشت از خرید

بیایید این را قبول کنیم که حتی اگر صددرصد تلاشمان را بکنیم، باز هم مشتریانی هستند که از ما ناراضی باشند و بخواهند کالا یا خدماتی که گرفته‌اند را پس بدهند. برای مدیریت فاکتورهای برگشت از خرید چه کنیم؟ اگر یک نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی نداشته باشید یا حتی حسابدار فروشگاه حضور نداشته باشد، ممکن است حساب و کتاب‌ها به هم بریزند. اما در نرم افزار، با چند کلیک ساده، می‌‌توان خرید را برگشت زد؛ بدون آنکه حساب‌ها به هم بریزد.

 

 در واقع این هم نوعی رضایت مداری یا مشتری‌مداری است. با اینکه این مشتری خرید را برگشت داده است، اما زمانی که شما با روی باز مشکل او را حل کنید، باز هم تجربه شیرینی برایش رقم زده‌اید. شاید از کالا یا خدمت شما تعریف نکند، اما حتماً از خدمات پس از فروشتان برای دیگران می‌گوید.

 

باشگاه مشتریان

درباره اینکه باشگاه مشتریان چیست و چطور به رضایت مشتری کمک می‌کند در مقاله «باشگاه مشتریان چیست و چه نقشی در رضایت مشتری دارد؟» مفصل حرف زده‌ایم. خلاصه بگوییم که با باشگاه مشتریان می‌توانید برای مشتریان اشتراک تعریف کنید، به مشتریان خاصتان کد تخفیف بدهید و کارهای این‌چنینی. اما برای راه‌اندازی باشگاه مشتریان، به اطلاعات آن‌ها نیاز دارید. چطور این اطلاعات را بگیرید و کجا نگهداری‌شان کنید؟ در نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی. چون این نرم‌افزارها بخشی برای مدیریت مشتریان دارند.

 

حالا متوجه شدید که جلب رضایت مشتری با نرم افزار حسابداری چطور اتفاق می‌افتد؟ شاید نکاتی که گفتیم و بررسی کردیم به نظرتان کم‌اهمیت بیاید. اما رعایت کردن همین نکات ریز است که به اتفاقات بزرگ می‌انجامد و رضایت مشتریان را جلب می‌کند تا بیشتر بفروشید.

سوالات متداول

1. تجربه مشتری چیست؟

تجربه مشتری، از احساس مشتری هنگام خرید و بعد از آن نشئت می‌گیرد. بنابراین اگر مشتری بعد از تعامل با شما و خرید کردن، لذت برد و حس خوبی داشت، شما تجربه دلنشین و موفقی را برای او، رقم زده‌اید.

2. چطور با نرم افزار حسابداری رضایت مشتری را جلب کنیم؟

با پرسرعت و بدون اشتباه‌کردن صدور فاکتور، مدیریت صف مشتریان و امکان ثبت سفارش هم‌زمان، مدیریت فاکتورهای برگشت از خرید و ایجاد باشگاه مشتریان.

آینده حسابداری مغازه خود را با هایپریک تجربه کنید

آینده را امروز شروع کنید

خرید اشتراک