مجله هایپریک مجله هایپریک

روش‌های اصولی مدیریت فروشگاه

مقالات روش‌های اصولی مدیریت فروشگاه
زمان برای مطالعه: 7 دقیقه

فهرست مطالب

تصور کنید وارد یک فروشگاه شلوغ شده‌اید. قفسه‌ها از محصولات مختلف سرریزند و مشتریان زیادی بین راهروها حرکت می‌کنند تا کالاهای مدنظرشان را از بین انتخاب‌های متعدد، بردارند. مسلماً مدیریت همچون فروشگاهی کار سختی است. صاحب این فروشگاه با مدیریت موجودی‌ها، مدیریت کارکنان و سرویس‌دهی درست به مشتریان دست‌وپنجه نرم می‌کنند. چه راه نجات‌بخشی برای فروشگاه‌های این‌چنینی وجود دارد؟ در ادامه مقاله روش‌های اصولی مدیریت فروشگاه را بررسی می‌کنیم و درباره 5 قدم برای مدیریت بهتر فروشگاه حرف می‌زنیم.

 

5 اصل و نکته مدیریت فروشگاه

مدیریت اصولی فروشگاه یعنی با روش‌های کارآمد موجودی انبار را کنترل کنید، تیم فروش و کارمندانتان را اصولی مدیریت کنید و در آخر با مشتریانتان درست تعامل کنید تا فروش بیشتری داشته باشید و در نهایت به سود برسید. حالا برای‌آنکه به این اهداف برسید، باید از 5 شیوه زیر، کمک بگیرید. 

 

گام اول: مدیریت اصولی و درست انبار

کنترل موجودی، نقش مهمی در حفظ کارایی فروشگاه دارد. اگر کالایی ناموجود شود و نتوانید نیازهای مشتریان را به‌موقع تأمین کنید، یکی‌یکی مشتریان وفادارتان را از دست خواهید داد. از طرف دیگر اگر کالایی را بیش از اندازه بخرید و فروش نرود، ضرر کرده‌اید. برای موفقیت و فعالیت بدون مشکل فروشگاه، همواره باید کالاها به‌اندازه کافی موجود باشند. برای تحقق این هدف، باید همیشه از میزان موجودی کالاها در انبار باخبر باشید، بدانید چه موقع سفارش مجدد ثبت کنید، حواستان به‌اندازه سفارش بهینه باشد و ده‌ها نکته ریزودرشت دیگر. پس یکی از روش‌های اصولی مدیریت فروشگاه، مدیریت درست انبار و موجودی کالاهاست. در بازار، نرم‌افزارهای مختلفی وجود دارد که وظیفه‌شان کمک به انبارداری درست است.

 

همچنین بدانید:

چگونه نام مناسبی برای فروشگاه انتخاب کنیم؟

 

گام دوم: مدیریت کارکنان و برنامه‌ریزی دقیق برای آن‌ها

فرض کنید فروشگاهتان مثل یک دستگاه، خوب و روان کار می‌کند. موافقید که کارکنانتان از اجزای حیاتی این دستگاه‌اند؟ پس اگر آن‌ها درستکار کنند، دستگاه شما هم کارش را درست انجام می‌دهد و به اهداف غایی‌اش می‌رسد. اول‌ازهمه باید مطمئن شوید کارکنانتان از شرایط و محیط کاری راضی‌اند. قطعاً هرچه کارمندان راضی‌تر باشند، کارهای فروشگاه درست‌تر انجام می‌شوند.

بعد مطمئن شویید که همه کارمندان به‌اندازه کافی با محصولات موجود در فروشگاه آشنایند و می‌توانند مشتریان را درست راهنمایی کنند. یک برنامه مداوم برای آموزش کارکنان و آشنا کردن آن‌ها با محصولات جدید بچینید. شاید برای سوپرمارکت‌ها این آموزش، چندان لازم یا واجب نباشد. اما اگر فروشگاه لوازم‌خانگی یا الکتریکی دارید، حتماً برنامه آموزشی را جدی بگیرید. سعی کنید همیشه کارمندانتان را پرانگیزه نگه دارید تا آن‌ها هم در بهترین شکل، به مشتریان سرویس بدهند.

 

5 اصل و نکته مدیریت فروشگاه با هایپریک

 

گام سوم: مدیریت حساب‌وکتاب‌ها و اطلاعات مالی

نکته دیگری که در مدیریت اصولی فروشگاه باید به آن توجه کنید، مدیریت امور مالی است. باید حواستان به بایگانی کردن و کنترل فاکتورهای مختلف باشد، برای خریدهای فروشگاه بودجه‌بندی کنید، حقوق کارکنانتان را سروقت بدهید، حواستان به امور مالی مانند اظهارنامه‌های مالیاتی باشد و… .

می‌توانید از یک نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی برای مدیریت امور مالی کمک بگیرید. این نرم‌افزارها کمکتان می‌کنند خرید و فروش و هزینه‌ها را مدیریت کنید. برایتان گزارش‌های مختلف را آماده می‌کنند تا با کمک آن‎ها برنامه‌های مالی دقیق‌تری بریزید. صورت‌های مالی لازم را آماده می‌کند تا اظهارنامه‌های مالیاتی‌تان را به‌موقع ارائه کنید. تمام مواردی که گفتیم فقط بخشی از کمک‌هایی است که یک نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی برای مدیریت امور مالی به شما می‌کند. برای نظارت بر درآمد فروشگاه، از ابزارهای مرتبط مانند نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی کمک بگیرید.

 

آیا می دانید:

شرایط و قوانین مالیات شرکت های دانش بنیان چگونه است؟

 

گام چهارم: مشتری‌مداری و تعامل درست با آن‌ها

تعامل درست با مشتری و مشتری‌مداری، مشتری‌تان را وفادار می‌کند. برخورد صحیح با مشتری را یاد بگیرید و به کارمندانتان هم یاد بدهید. بعد بروید سراغ برطرف کردن نیازهای مشتریان و ارائه خدمات پس از فروش است. محصولاتی را موجود کنید که مشتریانتان دوستشان دارد. باشگاه مشتریان راه بیندازید و به مشتریان وفادارتان خدمات اضافه‌تری ارائه بدهید. باشگاه مشتریانتان را تبلیغ کنید تا دیگران هم ترغیب شوند باز هم از شما خرید کنند و عضو این باشگاه شوند.

 

گام پنجم: برنامه‌ریزی درست برای فروش

اگر محصولی می‌فروشید که قیمت مصرف‌کننده مشخص دارد، پس روی تخفیف‌گذاری‌های جذاب تمرکز کنید. اما اگر خودتان قیمت محصولات را مشخص می‌کنید، باید بگوییم قیمت‌گذاری صحیح، سرعت موفقیت فروشگاهتان را بیشتر می‌کند. قیمت‌گذاری صحیح و مدیریت قیمت کالاها، جزء ترفندهای مهم در دنیای فروش است. قیمت رقبا را بررسی کنید و سعی کنید قیمتی روی محصولاتتان بگذارید که رقابتی باشد و افراد جذب شما کند.  

از گزارش‌های مختلف، برای گرفتن تصمیم‌های آگاهانه‌تر کمک بگیرید و روی کالاهای مختلف، با شیوه‌های درست تخفیف بگذارید. یک تیم فروش خوب استخدام کنید و درست آموزششان بدهید. برنامه دقیقی برای این نیروها بریزید تا حتی در روزهای شلوغ هم به‌خوبی پاسخگو مشتریان‌ باشند و کارهای فروشگاه را پوشش بدهند.

 

صرفه‌جویی در زمان و هزینه با راه‌اندازی سیستم مدیریت فروشگاه!

یک سیستم مدیریت فروشگاه راه بیندازید تا همه کارها را سریع‌، راحت و دقیق انجام بدهید. در نتیجه هم در زمان و هم هزینه صرفه‌جویی خواهید کرد! مثلاً می‌توانید از یک نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی به‌عنوان یک سیستم مدیریت فروشگاه استفاده کنید. با این نرم‌افزارها می‌توانید همه بخش‌های فروشگاه، از خرید و فروش گرفته تا تأمین‌کنندگان و حتی کارکنانتان را هم مدیریت کنید. چون این نرم‌افزارها بسیاری از کارها خودکار انجام می‌دهند، در زمان صرفه‌جویی کرده‌اید. به‌خاطر این خودکار بودن، خطاها و اشتباهات نیز کمتر می‌شوند. با وجود این نرم‌افزارها دیگر احتیاجی به استخدام حسابدار یا نیروهای متعدد برای فروشگاه نخواهید داشت. در نتیجه، در هزینه‌ها هم صرفه‌جویی خواهید کرد.

 

آیا می دانید:

کدام نرم افزار حسابداری برای کسب و کار من مناسب است؟

 

هایپریک، نرم‌افزاری برای مدیریت فروشگاه شما

هایپریک، نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی است که کمکتان می‌کند صفر تا صد کارهای فروشگاه را مدیریت کنید. این نرم‌افزار بخش‌هایی مختص به مدیریت خرید و فروش، صندوق فروشگاهی، هزینه‌ها، تأمین‌کنندگان و مشتریان، موجودی و انبار، مدیریت چک‌ها و پرداخت‌های نسیه‌ای و… دارد. از امکانات هایپریک، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • دسترسی به اطلاعات از پیش تعریف‌شده 60 هزار کالا؛
  • چاپ و تولید بارکد؛
  • کنترل سقف اعتبار اشخاص (مشتریان و تأمین‌کنندگان)؛
  • امکان ثبت حداقل موجودی کالای مورد نیاز؛
  • ثبت موجودی اولیه کالاها، اشخاص، صندوق و چک‌ها؛
  • امکان انبارگردانی متعدد در یک دوره مالی؛
  • روش‌های تسویه چک، نقدی، کارت‌خوان، صندوق فروشگاهی و استفاده از حساب اشخاص؛
  • سازگار با صندوق‌های فروشگاهی، لپ‌تاپ و کامپیوتر شخصی؛
  • سازگار با سیستم‌عامل‌های مختلف مانند ویندوز، اندروید، مک و iOS؛
  • ثبت انواع دریافت و پرداخت‌های نقدی و غیرنقدی؛
  • کلیدهای میان‌بر برای استفاده راحت‌تر از صندوق فروشگاهی؛
  • جست‌وجوی سریع محصول با بارکد و نام در صندوق فروشگاهی؛
  • داشبورد مدیریتی (پرفروش‌ها، پرخریدها، سررسیدها و…)؛
  • گزارش گردش حساب بانکی، اشخاص و انواع صندوق‌ها؛
  • گزارش تعداد محصولات بدون موجودی، نقطه سفارش و موجودی کافی؛
  • و… .

به یاد داشته باشید این نرم‌افزار آنلاین است و به همین خاطر، می‌توانید در هر زمان و هر مکان با آن کار کنید.

 

در مقاله روش‌های اصولی مدیریت فروشگاه، ارکان سیستم مدیریت فروشگاهی را معرفی کردیم و گفتیم برای‌آنکه یک فروشگاه مناسب داشته باشید، باید به فکر مدیریت کردن چه بخش‌هایی باشید. دیگر چه نکاتی برای مدیریت فروشگاه به ذهنتان می‌رسد؟ ایده‌های خود را با ما، در قسمت نظرها، به اشتراک بگذارید. 

 

سوالات متداول

1. هایپریک چیست؟

هایپریک، نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی است که کمکتان می‌کند صفر تا صد کارهای فروشگاه را مدیریت کنید. این نرم‌افزار بخش‌هایی مختص به مدیریت خرید و فروش، صندوق فروشگاهی، هزینه‌ها، تأمین‌کنندگان و مشتریان، موجودی و انبار، مدیریت چک‌ها و پرداخت‌های نسیه‌ای و… دارد.

2. نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی چیست؟

یک نرم‌افزار حسابداری مختص به فروشگاه‎ها و مغازه‌هاست. صاحبان فروشگاه‌ها و کسب‌وکارها می‌توانند مدیریت امور مالی فروشگاهشان را به این نرم‌افزارها بسپارند، بدون آنکه نیازی باشد علم حسابداری بدانند.

آینده حسابداری مغازه خود را با هایپریک تجربه کنید

آینده را امروز شروع کنید

خرید اشتراک