مجله هایپریک مجله هایپریک

شرایط و قوانین مالیات شرکت های دانش بنیان چگونه است؟

مقالات شرایط و قوانین مالیات شرکت های دانش بنیان چگونه است؟
زمان برای مطالعه: 5 دقیقه

فهرست مطالب

وقتی شرکت‌ها، به دانش بنیان تبدیل می‌شوند، اولین کاری که انجام می‌دهند مطالعه قوانین معافیت مالیاتی و استفاده از این قوانین است. خوشبختانه دولت ایران برای شرکت‌های دانش بنیان معافیت‌های مالیاتی خوبی در نظر گرفته است تا به رشد و توسعه‌شان کمک کند. در ادامه مقاله، صفر تا صد شرایط و قوانین مالیات شرکت‌های دانش بنیان را باهم بررسی می‌کنیم.

 

اول ‌از همه اظهارنامه!

اشتباهی که بیشتر شرکت‌ها مرتکب می‌شوند، ارسال نکردن اظهارنامه است. یعنی فکر می‌کنند چون از مالیات معاف‌اند، دیگر نیازی نیست اظهارنامه مالیاتی‌شان را هم ارسال کنند. درصورتی‌که سخت در اشتباه‌اند. هر معافیتی که داشته باشید، فرقی نمی‌کند، باید اول اظهارنامه مالیاتی‌تان را برای سازمان دارایی بفرستید؛ وگرنه جریمه خواهید شد! پس فرستادن اظهارنامه را هیچ موقع فراموش نکنید.

 

معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان

می‌دانید که دو نوع شرکت دانش بنیان داریم؛ شرکت‌های نوپا و شرکت‌های نوآور. بعضی از محصولاتی که هر دو این شرکت‌ها می‌فروشند، از پرداخت مالیات معاف‌اند. اما در کنار این محصولات، هر دو نوع شرکت، تسهیلات معاف از مالیات دیگری هم دارند. در ادامه، قوانین معاف از مالیات شرکت‌های دانش بنیان نوپا و نوآور را بررسی می‌کنیم.

 

معافیت مالیاتی نوپاها!

مطابق ماده 4 شیوه‌نامه تخصیص حمایت های مالیاتی شرکت های دانش بنیان، شرکت های دانش بنیان نوپا مشمول معافیت ماده 105 قانون مالیات مستقیم‌اند. این ماده قانون می‌گوید:

«جمع درآمد شرکت‌ها و درآمد ناشی از فعالیت‌های‌ انتفاعی سایر اشخاص حقوقی که از منابع مختلف در ایران یا خارج از ایران تحصیل می‌شود، پس از وضع زیان‌های حاصل از منابع غیر معاف و کسر معافیت‌های مقرر به‌استثنای مواردی که طبق مقررات این قانون دارای نرخ جداگانه‌ای می‌باشد، مشمول مالیات به نرخ بیست و پنج درصد (25%) خواهند بود.» بنابراین شرکت‌های دانش بنیان نوپا تا 50 میلیارد ریال، از پرداخت مالیات معاف‌اند. البته این نرخ برای سال 1402 است و باید به‌صورت سالیانه از به‌روزرسانی آن، مطمئن شوید.

 

البته فراموش نکنید که شرکت‌هایی که مطابق ماده (7) آیین نامه ارزیابی مصوب کارگروه مورخ 1400/11/02 قبالا به صورت مستعد دانش بنیان تأیید شده‌اند، مشمول این معافیت مالیاتی نیستند.

 

همچنین بدانید:

چگونه سود و زیان مغازه را محاسبه کنیم؟

 

معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان فناور و نوآور

گفتیم که سقف معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان نوپا تا سقف حدنصاب درآمد 50 میلیاردتومان است. معافیت مالیاتی برای شرکت‌های دانش بنیان فناور و نوآور چطور؟ صرفاً درآمد حاصل از فروش محصولات حوزه فناوری های‌تک یا ارزش‌افزوده فراوان برای شرکت‌های دانش بنیان فناور و نوآور، مشمول معافیت ماده 105 قانون مالیات مستقیم می‌شود. بنابراین این شرکت‌ها برای درآمدهای حاصل از فروش دیگر محصولاتشان، باید مالیات بپردازند.

 

 این شرکت‌ها تا سقف مبلغ صد میلیارد ریال از پرداخت مالیات‌بردرآمد متعلق به قراردادها و فعالیت‌های تحقیق و توسعه، تجاری‌سازی و تولید محصولات و خدمات دانش بنیان معاف‌اند. دریافت معافیت بیش از این مبلغ لازم است که به تأیید معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهور برسد. البته فراموش نکنید که سقف معافیت مالیاتی برای قراردادهای تحقیق و توسعه، تجاری‌سازی و تولید محصول دانش بنیان، در هیچ شرایطی نمی‌تواند بیشتر از میزان مالیات‌بردرآمد حاصل از فروش محصولات دانش بنیان شما باشد.

 

کدام محصولات دانش بنیان، از پرداخت مالیات معاف‌اند؟

 

کدام محصولات دانش بنیان، از پرداخت مالیات معاف‌اند؟

در ابتدای مقاله گفتیم که بعضی از محصولات دانش بنیان، به‌طورکلی از پرداخت مالیات معاف‌اند. چه محصولاتی در این دسته قرار می‌گیرند؟

  • آن‎هایی که در حوزه فناوری‌ های‌تک و با ارزش‌افزوده فراوان تجاری‌سازی و تولید می‌شوند؛
  • در لیست محصولات دانش بنیان قرار دارند این لیست را دبیرخانه تخصصی ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش بنیان ارائه کرده است؛
  • سایر کالاها یا خدمات دانش بنیانی که سطح فناوری آن‌ها متوسط روبه‌بالا است.

 

آیا می دانید:

روش‌های اصولی مدیریت فروشگاه

 

به یاد داشته باشید لیست محصولاتی که دبیرخانه تخصصی ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌کند، 3 سال اعتبار دارد. ویرایش هشتم فهرست کالاها و خدمات دانش بنیان، بهار 1400 منتشر شده است. در این لیست، 9 دسته کالا وجود دارد. این نه دسته شامل:

 

  • کشاورزی، فناوری زیستی و صنایع غذایی؛
  • دارو و فرآورده‌های پیشرفته حوزه تشخیص و درمان؛
  • مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری‌های شیمیایی؛
  • ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته؛
  • وسایل، ملزومات و تجهیزات پزشکی؛
  • سخت‌افزارهای برق و الکترونیک، لیزر و فوتونیک؛
  • فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم‌افزارهای رایانه‌ای؛
  • خدمات تجاری‌سازی؛
  • صنایع فرهنگی، صنایع خلاق و علوم‌انسانی و اجتماعی.

 

هر کدام از این دسته‌بندی‌ها، کالاهایی دارند که از پرداخت مالیات معاف‌اند. فایل pdf  لیست محصولات معاف از مالیات شرکت‌های دانش بنیان را از اینجا دانلود کنید.

 

در این مطلب به سؤال «شرایط و قوانین مالیات شرکت‌های دانش بنیان چگونه است؟» پاسخ دادیم. گفتیم که معافیت مالیاتی برای شرکت‌های دانش بنیان نوپا و نوآور به چه صورت است. لیستی از کالاهایی که شامل معافیت مالیاتی می‌شوند را هم آوردیم. درباره معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان سؤالی دارید؟ در قسمت نظرها، سؤال خود را بپرسید. پشتیبان‌های هایپریک، پاسخگو سؤال شما خواهند بود.

 

سوالات متداول

1. چگونه شرکت دانش بنیان تأسیس کنیم؟

باید شرکت را در اداره کل ثبت شرکت‌ها و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت کنید. فرایند ثبت آن‎ها، هیچ تفاوتی با شرکت‌های معمولی ندارد. بعد از آنکه کالاها و خدمات دانش‌بنیان تولید کردید یا نمونه‌های آزمایشی را ارائه کردید، کارگروه آن‎ها را ارزیابی می‌کند تا شرکتتان را به‌عنوان دانش بنیان، تأیید کند.  

2. تأیید دانش بنیان بودن یک شرکت تا چه مدت اعتبار دارد؟

تأیید دانش‌بنیان بودن یک شرکت برای بهره‌مندی از مزایای قانونی، برای شرکت‌های «نوپا نوع ۱» یا «تولیدی نوع ۱» دو سال است. برای شرکت‌های «نوپا نوع 2» یا «تولیدی نوع ۲» نیز سه سال است. بعد از تمام شدن این مدت، باید برای تاییدیه مجدد، دوباره ارزیابی شوید.

آینده حسابداری مغازه خود را با هایپریک تجربه کنید

آینده را امروز شروع کنید

خرید اشتراک