مجله هایپریک مجله هایپریک

سرمایه لازم برای راه اندازی سوپرمارکت در سال 1403

مقالات سرمایه لازم برای راه اندازی سوپرمارکت در سال 1403
زمان برای مطالعه: 7 دقیقه

فهرست مطالب

همه ما یک روزی دوست داشتیم کنار دکتر و مهندس شدن، سوپرمارکت هم راه بیندازیم تا بتوانیم همه خوراکی‌های خوشمزه دنیا را امتحان کنیم. اما فکرش را هم نمی‌کردیم سوپرمارکت زدن هم سختی‌ها داشته باشد. اگر قصد کرده‌اید به این آرزوی بچگی جامه عمل بپوشانید و یک سوپرمارکت راه بیندازید، پس باید نکات ریز و درشتی را مدنظر بگیرید. در این مقاله می‌خواهیم به یکی از سؤال‌های مهم درباره این شغل پاسخ بدهیم. سرمایه لازم برای راه‌اندازی سوپرمارکت در سال 1403 چقدر است؟ با هایپریک همراه شوید.

 

آیا راه‌اندازی سوپرمارکت به‌صرفه است؟

اگر سرمایه کافی داشته باشید، چرا که نه! معمولاً سوپرمارکت‌ها روی محصولات مختلف ده تا سی درصد سود می‌کنند. اگر جنس‌های وارداتی مانند شکلات‌ها یا چیبس‌های خارجی را موجود کنید، تا هشتاد درصد هم می‌توانید سود کنید. می‌دانید که هیچ شغلی سود صددرصدی ندارد. سوپرمارکت‌ها هزینه‌های زیادی هم دارند. از طرف دیگر، مردم از سوپرمارکت‌ها انتظار دارند حتی روزهای تعطیل هم باز باشند و تا بتوانند خریدشان را انجام بدهند. بنابراین برای‌آنکه بدانید باز کردن سوپرمارکت واقعاً به‌صرفه است یا خیر، باید مزایا و معایبش را بسنجید.

 

سرمایه لازم برای راه‌اندازی سوپرمارکت در سال 1403

سرمایه لازم برای راه‌اندازی سوپرمارکت‌، به عوامل مختلفی بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال، این که ملک را اجاره یا رهن می‌کنید یا برای خودتان است، روی میزان سرمایه لازم تأثیر زیادی می‌گذارد. بدون در نظر گرفتن این هزینه، حدوداً 3 تا 4 میلیارد پول نیاز دارید تا بتوانید یک سوپرمارکت راه بیندازید. در ادامه جزئیات این سرمایه را باهم بررسی می‌کنیم.

 

هزینه ملک

ابتدا باید وضعیت ملک را تعیین و تکلیف کنید. اول منطقه‌ای که می‌خواهید سوپرمارکت را در آن راه بیندازید، مشخص کنید. با مشخص شدن منطقه، سرمایه لازم حدودی ملک دستتان می‌آید. اما به نظر می‌آید با یک ودیعه حدوداً 300 تا 400 تومانی و اجاره 30 تا 70 میلیون‌تومانی، بتوانید یک ملک مناسب برای سوپرمارکت پیدا کنید.

هنگام تهیه ملک، به چند نکته دقت کنید. اول آنکه کف مغازه باید سرامیک باشد. دوم سقف ملک باید تمییز و یکدست باشد. سقف‌های گچی، مورد تأیید اتحادیه نیستند. در آخر هم باید به تهویه هوا توجه کنید. در غیر این صورت مجوزهای لازم برایتان صادر نخواهند شد.

 

هزینه خرید جنس

سوپرمارکتی‌ها اصولاً جنس‌هایشان را به‌صورت امانی، اعتباری و چکی می‌خرند. به همین خاطر، سود خوبی می‌برند. بااین‌حال برای شروع کار، اعتبار چندانی پیش ‌پخش‌کننده‌ها ندارید و احتمال زیاد باید نقدی اجناس را تهیه کنید یا با چک‌های کوتاه‌مدت. یک سرمایه 2 میلیاردی برای خرید جنس‌ها کافی‌ست. البته این میزان هم‌بستگی به ‌اندازه مغازه و تنوع اجناسی دارد که می‌خواهید بفروشید.

 

هزینه یخچال‌ها و دستگاه‌های مختلف

شرکت‌های بزرگ مانند کوکاکولا یا میهن، یخچال‌های ویترینی یا صندوقی را در اختیار سوپرمارکت‌ها قرار می‌دهند. صرفاً در ازای آن، یک چک تضمینی می‌گیرند. اگر روزی بخواهید سوپرمارکت را جمع کنید، باید یخچال را پس بدهید. اگر یخچال آسیب‌ دیده باشد یا به هر دلیلی نخواهید آن را پس بدهید، باید چک را وصول کنید.

در کنار این یخچال‌ها، احتمالاً یک یخچال‌های پرده‌ای هم نیاز باشد. یخچال‌های پرده‌ای از 40 میلیون تومان شروع می‌شوند. مسلما هرچه مغازه بزرگ‌تر باشد، هزینه یخچال هم بیشتر می‌شوند. برندی که از آن یخچال را تهیه می‌کنید هم روی هزینه نهایی تاثیر دارد.

 

همچنین بدانید:

بهترین تبلیغات برای سوپرمارکت کدامند؟

 

هزینه قفسه‌ها و پالت

در فروشگاه اجازه ندارید هیچ کالایی را روی زمین بگذارید. باید برای همه کالاها قفسه و پالت تهیه کنید. برای تهیه قفسه دو راه پیش روی شماست، نو و دست‌دوم. برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، بهتر است سراغ دست‌دوم بروید. اما اگر می‌خواهید قفسه نو تهیه کنید، هزینه آن از متری 530 هزار تومان شروع می‌شود و تا یک میلیون و 800 هزار تومان هم در بازار موجود است. هزینه پالت کارکرده از 150 هزار تومان شروع می‌شود. کف قیمت پالت‌های نو نیز تقریباً 300 هزار تومان است.

 

هزینه مجوز و گواهی‌های لازم

برای راه‌اندازی سوپرمارکت، به مجوز و گواهی‌های مختلف نیاز دارید. گواهینامه کسب، کارت سلامت، سیب سلامت، اتحادیه و… از جمله این مدارک‌اند. اگر قصد دارید محصولات گوشتی بفروشید، باید گواهی دامپزشکی را هم دریافت کنید. درباره هزینه مجوزها در مقاله « چطور یک سوپرمارکت راه بیندازیم؟ » مفصل صحبت کرده‌ایم.

به‌صورت کلی، برای شروع کار دریافت مجوزها، باید سراغ سایت درگاه ملی مجوزها بروید. در این سامانه هزینه کلی برای صدور مجوز سوپر مواد غذایی، 2 میلیون و 600 هزار تومان در نظر گرفته شده است. اما با توجه به ملک‌ شما و موارد دیگر، ممکن است این هزینه به 10 میلیون تومان هم برسد.

 

سرمایه لازم برای راه‌اندازی سوپرمارکت در سال 1403

 

هزینه ابزارهای مختلف

در کنار یخچال، ابزارهای دیگری هم برای سوپرمارکت نیاز است. ابزارهایی مثل کالباس‌بر یا حتی ترازو! هزینه این ابزارها را هم باید در نظر بگیرید. حتی اگر روز اول به آن‌ها نیازی نداشته باشید. به‌عنوان‌مثال کالباس‌بر از 4 میلیون تومان در بازار موجود است. ترازو دیجیتال نیز تقریبا از 800 تومان شروع می‌شود.

 

هزینه سیستم فروشگاهی

آخرین چیزی که باید بررسی کنیم، هزینه سیستم فروشگاهی است. منظورمان از سیستم فروشگاهی، صندوق فروشگاهی، بارکدخوان، کارت‌خوان، فیش پرینتر، نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی و… است. اگر می‌خواهید فروشگاه را سریع، راحت و دقیق مدیریت کنید، توصیه می‌کنیم این بخش را نادیده نگیرید و بودجه خوبی برایش کنار بگذارید. برای تهیه تمام ابزارهایی که گفته شد، تقریباً 20 تا 30 میلیون بودجه نیاز است. هزینه نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی هم بستگی به‌نوعی دارد که انتخاب می‌کنید. به‌عنوان مثلاً هزینه خرید اشتراک یک‌ساله نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی هایپریک، حدوداً 6 میلیون تومان است.

 

 

برای افزایش فروش چه کنیم؟

برای‌آنکه بتوانید سود خوبی به دست بیاورید، باید بتوانید فروشتان را بالا نگه دارید. بنابراین باید از همه راه‌های افزایش فروش استفاده کنید. یکی از راهکارهای افزایش فروش، استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری فروشگاهی است. این نرم‌افزارها با بهترین روش مدیریت امور مالی و غیرمالی، کمکتان می‌کنند برای آینده درست برنامه بریزید، تصمیم‌های آگاهانه بگیرید و در نتیجه همه این‌ها، بیشتر بفروشید.

 

هایپریک، نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی تحت وب و آنلاین است. این نرم‌افزار با داشتن امکانات مختلف خرید، فروش، حسابداری، انبارداری و بانکداری، کنترل دخل‌وخرج فروشگاهتان را به دست می‌گیرد و با ثبت خودکار اسناد، مدیریت فروشگاه را ساده می‌کند. برخی از امکانات و مزایای هایپریک را در ادامه بخوانید:

  • دسترسی به اطلاعات از پیش تعریف‌شده 60 هزار کالا؛
  • چاپ و تولید بارکد؛
  • کنترل سقف اعتبار اشخاص (مشتریان و تأمین‌کنندگان)؛
  • امکان ثبت حداقل موجودی کالای مورد نیاز؛
  • ثبت موجودی اولیه کالاها، اشخاص، صندوق و چک‌ها؛
  • امکان انبارگردانی متعدد در یک دوره مالی؛
  • روش‌های تسویه چک، نقدی، کارت‌خوان، صندوق فروشگاهی و استفاده از حساب اشخاص؛
  • سازگار با صندوق‌های فروشگاهی، لپ‌تاپ و کامپیوتر شخصی؛
  • سازگار با سیستم‌عامل‌های مختلف مانند ویندوز، اندروید، مک و iOS؛
  • ثبت انواع دریافت و پرداخت‌های نقدی و غیرنقدی؛
  • کلیدهای میان‌بر برای استفاده راحت‌تر از صندوق فروشگاهی؛
  • جست‌وجوی سریع محصول با بارکد و نام در صندوق فروشگاهی؛
  • داشبورد مدیریتی (پرفروش‌ها، پرخریدها، سررسیدها و…)؛
  • گزارش گردش حساب بانکی، اشخاص و انواع صندوق‌ها؛
  • گزارش تعداد محصولات بدون موجودی، نقطه سفارش و موجودی کافی؛
  • و… .

 

متأسفانه اقتصاد ایران عزیز ما چندان ثابت نیست تا بگوییم دقیقاً به چه میزان سرمایه لازم برای راه‌اندازی سوپرمارکت در سال 1403 نیاز دارید. اما با همین مقادیر حدودی هم متوجه شدید که فارغ از هزینه ملک، به یک سرمایه 3 تا 5 میلیاردی نیاز است. به نظر شما، به هزینه‌های گفته شده، چه موارد دیگری را باید برای راه‌اندازی سوپرمارکت در نظر بگیریم؟

 

سوالات متداول

1. سرمایه لازم برای راه‌اندازی سوپرمارکت در سال 1403 چقدر است؟

برای راه انداختن یک سوپرمارکت در سال 1403، به یک سرمایه 3 تا 5 میلیاردی نیاز است.

2. برای افزایش فروش چه کنیم؟

برای آنکه بتوانید بیشتر بفروشید، باید یک برنامه آگاهانه و دقیق مبتنی بر اطلاعات به‌روز و مطمئن بریزید. این اطلاعات را می‌توانید با استفاده از یک نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی، به دست بیاورید.

آینده حسابداری مغازه خود را با هایپریک تجربه کنید

آینده را امروز شروع کنید

خرید اشتراک