مجله هایپریک مجله هایپریک

آنچه مدیران باید در مورد قوانین مالیاتی بدانند

مقالات آنچه مدیران باید در مورد قوانین مالیاتی بدانند
زمان برای مطالعه: 6 دقیقه

فهرست مطالب

به‌عنوان مدیر یک کسب‌وکار، باید قوانین مالیاتی را بدانید. چرا که قوانین مربوط به بخش مالیات، نقش مهمی در مدیریت امور مالی کسب‌وکار دارد. به همین خاطر، در این مقاله قرار است قوانین مالیاتی را بررسی کنیم که مدیران باید درباره آن‌ها بدانند. پس با مقاله «آنچه مدیران باید در مورد قوانین مالیاتی بدانند» با هایپریک همراه شوید.

 

چرا باید مدیران کسب‌وکار با قوانین مالیاتی آشنا باشند؟

بگذارید قبل از شروع معرفی قوانین مالیاتی که مدیران باید بدانند، درباره این صحبت کنیم که کاربردهای قوانین مالیاتی برای مدیران چیست. مالیات جزء مسائل پیچیده در مدیریت همه کسب‌وکارهاست. در سال‌های اخیر، دولت قوانین مالیات جدیدی هم تصویب کرده یا قوانین قدیمی را تغییر داده است. مدیران اگر این قوانین را بشناسند، می‌توانند آن‎ها را کامل رعایت کنند تا خطایی پیش نیاید. رعایت کردن این قوانین، به افزایش بهره‌وری کمک می‌کند و جلوی جریمه‌های سنگین مالیاتی را می‌گیرد. یعنی درصورتی‌که نتوانید به‌درستی و بر طبق قوانین مالیات را محاسبه کنید، به مشکل برمی‌خورید، جریمه می‌شوید و حتی ممکن است ریسک‌های جبران‌ناپذیری پیش بیاید. بنابراین اگر قرار است مدیریت یک کسب‌وکار یا شرکت به دست بگیرید، باید قوانین مالیاتی را بشناسید و در کنار آن، از مشاوران مالیاتی هم کمک بگیرید.

 

آیا می دانید:

مهم‌ترین قوانین مالیاتی که یک حسابدار باید بداند

 

مدیران چه وظایف مالیاتی دارند؟

تکرار مکررات است اگر بگوییم مدیران برای موفقیت و پیشبرد کسب‌وکارشان باید با قوانین مالیاتی آشنا باشند. اما قبل از آنکه سراغ قوانین مالیاتی مهم برای مدیران برویم، بهتر است بگوییم وظایف مالیاتی مدیر یک کسب‌وکار چیست؟ اجازه‌ بدهید با بدیهی‌ترین شروع کنیم، اولین وظیفه یک مدیر، برنامه‌ریزی مالی است. با برنامه‌ریزی مالی درست، می‌شود اولین قدم را به سمت موفقیت برداشت. با مشخص کردن بودجه و اولویت‌بندی امور مختلف، تصمیم می‌گیرید کدام کار را ابتدا انجام بدهید. بعد از برنامه‌ریزی مالی، کار اصلی شروع می‌شود. در ادامه تکالیف مالیاتی مدیران را بخوانید:

 

ارسال اظهارنامه عملکرد

اظهارنامه عملکرد چیست؟ اگر از کارهای مالی که انجام داده‌اید یک گزارش بنویسید و به سازمان امور مالیات کشور تحویلش بدهید، در واقع اظهارنامه عملکرد را به سازمان ارائه کرده‌اید. یک مدیر، چه زمانی باید این گزارش را ارائه بدهد؟ تا آخر خردادماه هر سال یا تا 4 ماه بعد از سال مالی شرکت. فرم اظهارنامه عملکرد را هم می‌توانید در سامانه مودیان پر کنید.

 

پلمب دفاتر قانونی در اداره ثبت شرکت‌ها

بعد از تسلیم اظهارنامه، نوبت به پلمب دفاتر قانونی می‌رسد. دفاتری را باید پلمب کنید که فعالیت‌های مالی شرکت را در آن نوشته‌اید. پلمب دفاتر قانونی یعنی شماره‌گذاری کردن همین دفترها. نگران نباشید. پلمب کردن دفترها هم آنلاین و با کمک سامانه ثبت شرکت‌هاست. وارد سامانه می‌شوید و بعد از وارد شدن، حقوقی یا حقیقی بودن کسب‌وکارتان را مشخص می‌کنید.  بعد از آنکه سال‌های مالی و اطلاعات تماس را ثبت کردید و تأیید نهایی را گرفتید، اظهارنامه‌ صادر می‌شود. باید مدارک آن را به اداره ثبت ارسال کنید تا پس از تأیید نهایی اجازه پلمب دفاتر قانونی صادر شود. بعد هزینه این روند را می‌پردازید. در آخر دفاتر قانونی به آدرستان پست می‌شود.

 

کسر پرداخت مالیات حقوق در صورت پرداخت دستمزد

می‌دانید پرداخت مالیات کارمندان شرکتتان به عهده شماست. یعنی باید مالیات حقوق و دستمزد را از حقوق کارمندان کسر کنید و به سازمان امور مالیات بپردازید. پس آخر هر ماه، با همکاری حسابدار شرکت، به این امر هم توجه کنید و برای انجام آن، وقت کافی در نظر بگیرید.

 

مالیات فصلی

مالیات فصلی، گزارشی است که در تمام کارهای تجاری و اقتصادی شرکت‌ها که در یک فصل انجام شده است به سازمان امور مالیاتی کشور تحویل داده می‌شود. گزارش فصلی باید به‌وسیله شرکت‌ها برای نشان داده شرایط کاری و هزینه‌های آن در یک فصل به امور مالیاتی کشور ارسال شود. مالیات با توجه به گزارش خریدوفروش فصلی در مدت‌زمان مشخص شده بررسی شده و مبلغ آن تعیین می‌گردد.

 

اظهارنامه مالیات بر ارزش‌افزوده

نوبت به ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش‌افزوده می‌رسد. با توجه به قوانین مالیاتی، مودیان تا 15 روز بعد از پایان سال مالیاتی، اظهارنامه مالیات بر ارزش‌افزوده را تکمیل کنند و آن را تحویل بدهند. اگر مدیری در انجام این کار قصور کند، شامل جرایم مالیاتی می‌شود.

 

همچنین بدانید:

مالیات چیست؟ همه آنچه که باید در مورد مالیات بدانید

 

چه قانونی برای محاسبه مالیات شرکت‌ها وجود دارد؟

قوانین مالیاتی متعددی برای شرکت‌ها وجود دارد. از بین آن‌ها، مهم‌ترهایشان را در ادامه نوشته‌ایم و توضیح مختصری هم داده‌ایم. با دقت بخوانید.

 

چه قانونی برای محاسبه مالیات شرکت‌ها وجود دارد؟

 

مالیات‌بردرآمد شرکت‌ها

همه افراد جامعه باید مالیات درآمدی که به دست می‌آورند را بپردازند. مالیات‌بردرآمد شرکت‌ها را از سود خالص شرکت محاسبه می‌کنند. چطور؟ ابتدا همه درآمد‌ها و هزینه‌های شرکت را مشخص می‌کنند. بعد هزینه‌های پذیرفتنی مالیاتی را از درآمد کسر می‌کنند تا سود خالص مشخص شود. در آخر با توجه به نرخ مالیاتی مشخص‌شده در همان سال مالی، مالیات این سود را تعیین می‌کنند. در سال 1402، مالیات‌بردرآمد شرکت‌ها 25 درصد بود و در سال 1403 به 27 درصد افزایش یافت.

 

مالیات بر ارزش‌افزوده

زمانی که خرید می‌کنید، مبلغی که می‌پردازید با محاسبه مالیات بر ارزش‌افزوده است. هنگام خرید این مالیات را می‌پردازید و فروشنده میزان آن را به سازمان مالیاتی پرداخت می‌کند. این روند برای شرکت‌ها هم صدق می‌کند. شرکت‌ها باید مالیات بر ارزش‌افزوده کالاها و خدماتشان را از مشتریان بگیرند و به دولت پرداخت کنند. در سال 1403، نرخ مالیات بر ازش افزوده از 9 درصد به 10 درصد تغییر کرده است.

 

مالیات‌های دیگر…

درباره مالیات بر حقوق و دستمزد صحبت کردیم. گفتیم که مدیران شرکت‌ها باید از حقوق پرسنل مالیات کسر و به سازمان امور مالیاتی واریز کنند.  این مالیات، تصاعدی است و میزان آن بستگی به مقدار حقوق هر کارمند دارد. نوع دیگر، مالیات بر عایدی سرمایه است. اگر شرکت دارایی‌هایش را بفروشید، باید این نوع مالیات را بپردازد. دیگر چه؟ مالیات بر خودرو را فراموش نکنید. شرکت‌هایی که خودرو دارند باید مالیات سالانه آن را پرداخت کنند.

 

همه چیز به مدیریت خوب برمی‌گرده.

 

 

آنچه که مدیران باید درباره قوانین مالیاتی بدانند را بررسی کردیم. بعضی از قوانین مهم مالیاتی مهم که همه شرکت‌ها با آن‎ها سروکار دارند را هم گفتیم. مالیات همیشه مبحث پیچیده‌ای بود و است. به همین خاطر، پیشنهاد می‌کنیم از حسابدارهای حرفه ای یا مشاوران مالیاتی برای محاسبه آن کمک بگیرید تا خطا و اشتباهی پیش نیاید. این افراد، راه‌های کم کردن مالیات را هم می‌شناسند و کمکتان می‌کنند تا درآمد بیشتری داشته باشید.

 

 

سوالات متداول

1. میزان مالیات بر در آمد شرکت‌ها چقدر است؟

میزان مالیات‌بردرآمد شرکت‌ها در سال 1403، 27 درصد است.

2. شرکت‌ها باید چه مالیاتی بپردازند؟

شرکت‌ها باید مالیات‌بردرآمد، بر عایدی سرمایه، بر حقوق و دستمزد کارکنان، خودرو، ارزش‌افزوده و… را بپردازند.

برچسب‌ها:
آینده حسابداری مغازه خود را با هایپریک تجربه کنید

آینده را امروز شروع کنید

خرید اشتراک