مجله هایپریک مجله هایپریک

مهم‌ترین قوانین مالیاتی که یک حسابدار باید بداند

آموزش مهم‌ترین قوانین مالیاتی که یک حسابدار باید بداند
زمان برای مطالعه: 6 دقیقه

فهرست مطالب

حسابداری از آن شغل‌های سخت، پیچیده و پرمسئولیت است. حسابدارها همیشه باید متمرکز و دقیق باشند تا اشتباهی پیش نیاید. در بعضی مواقع اشتباه کردن حسابدار، منجر به ضررهای مالی جدی می‌شود! مخصوصا اگر این اشتباه‌ها در محاسبه مالیات اتفاق بیفتد. در ادامه این مطلب، قوانین مالیاتی را آورده‌ایم که همه حسابدارهای حرفه‌ای، باید روی آن‎ها مسلط باشند. پس اگر می‌خواهید حرفه‌ای شوید، ادامه مطلب را با دقت بخوانید. با هایپریک همراه باشید.

 

قوانین مالیاتی که یک حسابدار باید بداند

بدون فوت وقت و اضافه‌گویی، قوانینی را معرفی می‌کنیم که همه حسابدارها باید روی آن تسلط داشته باشند. این قوانین کمکتان می‌کند تا بتوانید حساب‌وکتاب‌ کارفرماها را دقیق‌تر پیش ببرید. پس، پیش به سوی حرفه‌ای شدن!

 

آموزش و تسلط بر ساختار مالیات بر ارزش افزوده

دولت در 1387، قانون مالیات بر ارزش افزوده را به صورت موقت وضع کرد و از همان سال هم اجرا شد. در سال 1400، ایرادات این قانون رفع شد. مالیات بر ارزش افزوده یعنی چه؟ از زمانی که یک کالا تولید شود تا زمانی که به دست مصرف‌کننده برسد، کارهای زیادی روی آن انجام می‌شود. بنابراین باید باید هر کدام از این خدمات را به‌صورت جداگانه پرداخت کرد. این نوع مالیات به سه بخش درآمدی، مصرفی و تولیدی تقسیم می‌شود. اگر فردی آن را پرداخت نکند، جرائم سنگینی در انتظارش خواهد بود.

 

 ارائه اظهارنامه الکترونیکی مالیات بر عملکرد برای سازمان

مهم نیست حسابدار یک شرکت، سازمان یا کسب‌وکارید، باید قوانین مالیات بر عملکرد را بدانید. این نوع از مالیات به عملکرد یک شرکت، مجموعه یا کسب‌وکارهای شخصی تعلق می‌گیرد. حسابدار باید در زمانی مشخص‌شده، درآمد، سود و زیان و داد و ستد سازمان، شرکت یا کسب‌وکار کارفرمایش را محاسبه کند. بعد از حساب کردن این موارد، نوبت به محاسبه میزان مالیات از سود خالص کارفرما می‌رسد. مالیات بر عملکرد، مالیاتی است که کارفرما از سود خالصش به سازمان مالیات پرداخت می‌کند.

 

شناخت معافیت‌های مالیاتی

این مورد به سود کارفرماست. بنابراین بهتر است روی مفاد این قانون تسلط کامل داشته باشید تا بتوانید بیشترین استفاده را از آن کنید. معافیت‌های مالیاتی شامل گروه‌های خاصی می‌شود. زیرا مالیات یکی از راه‌های تأمین درآمد دولت است و در صورت معافیت افراد کثیری از جامعه، دولت در تامین درآمد خود با مشکل مواجه می‌شود.

 

به‌عنوان مثال اماکن زیارتی و مذهبی، مدارس خاص نگهداری معلولین ذهنی، شرکت‌های تعاونی روستایی، عشایری و کشاورزی و سرمایه‌گذاران مناطق کمتر توسعه‌یافته شامل معافیت‌های مالیاتی می‌شوند.

 

حسابداری منظم با هایپریک

 

آگاهی به قوانین مالیات بر درآمد

طبق مالیات حقوق کارمندان، هر فردی که حقوق، بیمه تامین اجتماعی و دستمزد دارد باید مالیات آن را پرداخت کند. مالیات حقوق نیز صعودی است. یعنی هرچه حقوق بیشتری بگیرید، سهم شما از پرداخت مالیات هم بیشتر خواهد شد. در جدول زیر، می‌توانید میزان مالیات برای بازه‌های حقوقی مختلف در سال 1402 را مشاهده کنید.

 

از

تا

نسبت به مازاد

نرخ معاف

0

100.000.000 معاف

10.000.001

140.000.000

100.000.000 درصد10
1.4000.001

230.000.000

140.000.000

15 درصد

230.000.01

340000000

230000000 20 درصد

340.000.001

به بالا 340.000.000

30 درصد

 

آشنایی با مالیات تکلیفی

پرداخت این نوع مالیات به عهده شخصی نیست که باید مالیات بدهد. یک شخص یا اداره دیگری مالیات را از فرد یا نهاد مربوطه گرفته و به سازمان مالیاتی کشور می پردازد. به طور مثال، مالیات حقوق نوعی مالیات تکلیفی است که از حقوق کارگر کسر می‌شود؛ اما کارفرما آن را به سازمان مالیات پرداخت می‌کند. مالیات بر درآمد حقوق، مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر نقل و انتقال سهام، مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی خارج از ایران و … جزء این نوع مالیات‌اند.

 

آشنایی با قوانین مالیاتی چه کمکی به حسابدار می کند؟

 

یک حسابدار دیگر باید از چه چیزهایی مطلع باشد؟

تعدادی از قوانین مالیاتی را گفتیم که به عنوان حسابدار باید از آن‌ها مطلع باشید. در کنار این قوانین، بعضی موارد دیگر هم وجود دارد که حسابدارها باید از آن مطلع باشند. چه مواردی؟ در ادامه بخوانید.

 

آشنایی با تکالیف مالیاتی

یک حسابدار باید با تکالیف مالیاتی آشنا باشد و آن‌ها را به‌صورت منظم انجام بدهد. تکالیف مالیاتی یعنی کلیه وظایفی که کارفرما باید طبق قانون انجام دهد. در غیر این صورت مشمول پرداخت و جریمه می‌شود؛ تکالیفی مانند ارائه لیست حقوق، بیمه، اظهارنامه ارزش افزوده و … . همه اشخاص حقیقی و حقوقی، تکالیف مالیاتی را بر عهده دارند و باید آن را در زمان تعیین شده انجام بدهند. انجام این تکالیف را باید به یک حسابدار کاربلد سپرد. از انواع تکالیف مالیاتی می‌توانیم به تکالیف روزانه، ماهانه، فصلی، سالانه و قبل از شروع سال مالی اشاره کنیم.

 

آشنایی با نحوه تشکیل پرونده برای مودیان

به عنوان یک حسابدار، بهتر است رابطه خوبی با سامانه مودیان برقرار کنید و کار کردن با آن را حتما یاد بگیرید. دولت سامانه مودیان را برای پرداخت امن و سهل مالیات طراحی کرده‌است. آشنایی با نحوه تشکیل پرونده برای مودیان، نحوه ثبت صورت‌حساب الکترونیکی، اصلاح و حذف آن را باید بدانید. برای آنکه با سامانه مودیان بیشتر آشنا شوید، مقاله «سامانه مودیان چیست» را بخوانید.

 

تنظیم اظهارنامه‌ها به شکل درست جهت ارائه به سازمان امور مالیاتی

اظهارنامه یک سند رسمی مهم در حوزه مالیات کشور است. در اظهارنامه‌ها گزارش درآمدها، هزینه‌های شرکت‌ها و افراد حقیقی نوشته می‌شود و در اختیار سازمان‌های مالیاتی قرار می‌گیرد. این اظهارنامه‌ها باید در زمان تعیین شده ارائه شوند. ارائه نکردن آن‎ها در زمان مشخص، جریمه مالیاتی دارد. پس به عنوان حسابدار، باید بدانید اظهارنامه‌ها را چطور تنظیم کنید.

 

آشنایی با قوانین مالیاتی چه کمکی به حسابدار می کند؟

تا اینجای کار متوجه شدید که باید روی کدام قوانین مالیاتی مسلط باشید. درباره بعضی از موارد دیگری که یک حسابدار باید بلد باشد نیز صحبت کردیم. با دانستن این قوانین مالیاتی است که می‌توانید به کارفرماها، در محاسبه مالیاتشان به‌صورت دقیق کمک کنید. محاسبه مالیات بخش عظیمی از حساب‌وکتاب کسب‌وکارها را تشکیل می‎دهد. بنابراین تا جایی که می‌توانید مفاد مختلف قوانین مالیات را بخوانید و روی آن‎ها، تسلط کافی داشته باشید.

 

اگر هنوز ابتدای شغل حسابدار شدید یا یک کسب‌وکار کوچک دارید و می‌خواهید خودتان حسابداری‌ آن را پیش ببرید، پس باید قوانین مالیاتی گفته شده در این مقاله را به‌خوبی بلد باشید. بعضی از شرکت‌ها، برای محاسبه مالیاتشان حتی یک حسابدار جداگانه استخدام می‌کنند تا همه چیز را دقیق و حساب‌شده پیش ببرند.

برچسب‌ها:,
آینده حسابداری مغازه خود را با هایپریک تجربه کنید

آینده را امروز شروع کنید

خرید اشتراک