مجله هایپریک مجله هایپریک

دستگاه بارکدخوان چیست؟

آموزش دستگاه بارکدخوان چیست؟
زمان برای مطالعه: 8 دقیقه

فهرست مطالب

وقتی به بارکدخوان و خرید از فروشگاه‌ها فکر می‌کنید، نوای آشنای بارکدخوان‌ها در فروشگاه‌ها، اولین چیزی است که به یادتان می‌آید و گوشتان آن بوق آشنا را از جایی نامعلوم می‌شنود. بارکدخوان‌ها و سیستم بارکدگذاری برای بسیاری از کسب‌وکارها، راه حلی مقرون‌به‌صرفه‌ای برای مدیریت کالاهای موجود در فروشگاه و سریع‌تر کردن فرآیند فروش است. بارکد اسکنر یا بارکدخوان چیست؟ دستگاهی است که برای خواندن اطلاعات موجود در بارکد استفاده می‌شود. یک منبع نور، یک لنز و یک حسگر نور دارد تا تکانه‌های نوری را به امواج الکتریکی تبدیل کند. بعد از خواندن تصویر بارکد، سنسور بارکدخوان داده‌های آن را تجزیه و تحلیل می‌کند و محتوایش را برای رایانه‌ای ‌مثل صندوق فروشگاه می‌فرستد. حالا این بارکدخوان چه کاربردی برای فروشگاه دارد؟ در ادامۀ مطلب کاربردهایش را بخوانید.

 

بارکد چیست؟

بگذارید ابتدای مقاله، کمی دربارۀ بارکد صحبت کنیم. بارکد، همان خط‌های مشکی و سفید باریک و درشتی است که روی محصولات موجود در فروشگاه می‌بینید. فروشنده با استفاده از دستگاه بارکدخوان، این خط‌ها را اسکن می‌کند تا اطلاعات مربوط به آن محصول را ببیند و وارد فاکتور مشتری کند.

بارکدها ابزاری برای کمک به کارآمدتر شدن مدیریت و فروش محصولات‌اند. این روش، در مقایسه با وارد کردن دستی اطلاعات، بسیار کم خطا و سریع‌تر است. برای آنکه بتوانید از بارکد، برای سریع‌تر کردن کارهایی مانند انبارداری و ثبت فاکتورهای مختلف استفاده کنید، به یک نرم افزار حسابداری بارکدخوان نیاز دارید. نرم‌افزاری که به دستگاه بارکدخوان وصل شود و کار را برای شما راحت‌تر کند.

 

4 کاربرد و مزایای بارکدخوان در فروشگاه‌ها

با خواندن مقدمۀ مطلب متوجه شدید که دستگاه بارکدخوان چیست. دربارۀ بارکد هم صحبت کردیم. حالا به نظر وقت مناسبی است تا دربارۀ کاربردها و مزایای این دستگاه پرکاربرد در فروشگاه صحبت کنیم.

 

کنترل موجودی

تقریبا هر محصولی که بخرید، برای آن بارکد تعریف و رویش چاپ کرده‌اند. از این فناوری برای کنترل دقیق موجودی استفاده می‌کنند. یک راه برای مدیریت کالاهای موجود در فروشگاه، استفاده از بارکد در کنار نرم‌افزارهای مربوط به مدیریت انبار، مانند نرم‌افزارهای حسابداری فروشگاهی است. برای آنکه بتوانید با کمک این نرم‌افزارها، کالاهای موجود در فروشگاه را مدیریت کنید، ابتدا باید آن‌ها را در نرم‌افزار ثبت کنید. موقع ثبت کردنشان، بخشی برای بارکد وجود دارد تا بتوانید بارکد محصولات را در آن ثبت کنید. برای ثبت کردن بارکد هم می‌توانید از بارکدخوان کمک بگیرید و بارکد روی محصول را اسکن کنید تا ثبت شود؛ یا خودتان آن را دستی بنویسید.

حالا هرباری که بارکد روی این محصول را اسکن کنید، اطلاعات مربوط به آن مانند قیمت، وزن و… را خواهید دید. با اسکن هر محصول و ثبت فاکتور، میزان موجودی کالا خودکار از انبار کم یا به اضافه می‌شود. در نتیجه می‌توانید موجودی کالاهای  فروشگاه را راحت و دقیق کنترل کنید. از وضعیت همۀ کالاها باخبر خواهید بود.

 

حذف خطای انسانی

گفتیم که بارکدها حاوی اطلاعات مختلفی‌اند و می‌توان اطلاعاتی را مشخص کرد که می‌خواهید بارکد نشانتان بدهد. پس اگر بارکد را اسکن کنید، اطلاعات مختلف مربوط به آن کالا را می‌بینید، می‌توانید تغییرشان بدهید یا چیزی به آن اضافه کنید. در روزهای قبل از اختراع و همه‌گیر شدن بارکد، بسیاری از کسب‌و‌کارها برای ثبت کردن اطلاعات مربوط به هر کالا در دفترهای انبار یا نرم‌افزارهای انبارداری، از روش سنتی یا همان دستی استفاده می‌کردند.

 این کار احتمال خطای انسانی را بالا می‌برد. به خصوص در کسب‌وکارهایی که محصولاتشان چندین بار دست‌به‌دست می‌شود و از انباری به انبار دیگر می‌رود تا به دست فروشنده نهایی یا مشتریان برسد. در حالی که بارکدها، روشی معتمد برای خواندن و ثبت کردن اطلاعات رمزگذاری شده‌اند. با این فناوری به جزء از بین بردن احتمال خطای انسانی، کارمندان مختلف می‌توانند فورا به اطلاعات هر محصول دسترسی داشته ‌باشند یا سریع فاکتورها را ثبت کنند.

 

راحتی کار

بارکدخوان‌ها، هیچ پیچیدگی ندارند. کار کردن با ‌آن‌ها بسیار ساده است. به‌همین خاطر همۀ کارمندان فروشگاه، ‌کار کردن با آن را راحت یاد می‌گیرند و نیازی به آموزش خاصی نیست. با وجود این دستگاه، کالاهای مختلف فروشگاه را راحت مدیریت می‌کنید و هیچ کارمندی از سختی کار شکایت نمی‌کند!

 

صرفه جویی در زمان

به روزهای قبل استفاده از بارکدخوان‌ها در فروشگاه فکر کنید. اصلا به همین روزهایی فکر کنید که در فروشگاه، بارکدخوان ندارید. یک دنیا کالا در مغازه شماست که باید ده‌ها چیز دربارۀ‌ تک‌تکشان بدانید. اشتباه‌های زیادی به وجود می‌آید؛ کنترل کردن اعداد و ارقام و محاسبه‌ها سخت‌تر است و در آخر، برای انجام بهتر کارها، به تعداد بیشتری کارمند و کمک‌دست نیاز دارید. بارکدها و بارکدخوان‌ها، همه این مسائل را حل کردند و یک راه راحت برای کنترل موجودی‌های فروشگاه و دسترسی سریع به اطلاعات مختلف کالاها، پیش پایتان گذاشتند. حالا تنها کاری که باید انجام بدهید، استفاده از بارکدخوان و اسکن کردن همان چند خط مشکی و سفید است. دیگر نیازی نیست همه چیز را با دست ثبت کنید، زیرا بارکد تمام اطلاعات مورد نیاز شما را دارد و بارکدخوان، این اطلاعات را وارد رایانه‌تان خواهد کرد.

 

4 کاربرد و مزایای بارکدخوان در فروشگاه‌ها

انواع بارکدخوان را بشناسید

دربارۀ کاربرد بارکدخوان‌ها صحبت کردیم. اگر این کاربردها قانعتان کرده باشد تا سراغ خرید بارکدخوان بروید، پس سوال بعدی‌تان این است که چه بارکدخوانی بخریم؟ برای آنکه بدانید چه بارکدخوانی برای شما مناسب است، ابتدا باید با انواع آن آشنا شوید. پس ادامۀ مطلب را بخوانید تا انواع بارکدخوان را بشناسید.

 

دستگاه بارکد خوان قلمی

 در نوک این مدل، یک دیود حساس به نور وجود دارد تا به‌عنوان سیستم روشنایی از آن استفاده کند. باید نوک قلم را آرام روی بارکد جابه‌جا کنید تا روی همۀ سطح بارکد، نور بیندازد. با بازتابش، نور را اندازه‌گیری و عرض و رنگ هر خط از بارکد را مشخص می‌کند.

 

بارکدخوان لیزری

در حال آشنایی با معروف‎ترین نوع بارکدخوانید. نوع لیزری یک دیود قرمز لیزری، برای خواندن خط‌های سیاه و سفید دارد. این دستگاه، نور لیزر را تولید و روی بارکد مدنظرتان می‌تاباند. بعد دستگاه بازتاب آن را پردازش می‌کند تا بتواند مشخصات و قیمت محصول را در صندوق فروشگاهی نشانتان بدهد.

باید بگوییم با اینکه لیزری‌ها معروف‌ترین‌اند، اما در حال حاضر منسوخ شده‌اند و دیگر تولید نمی‌شوند. تکنولوژی پرسرعت پیشرفت می‌کند دیگر! اگر دنبال این دستگاه‎هایید، به احتمال زیاد کارکرده‌شان را در بازار پیدا خواهید کرد. توجه کنید اگر بارکدهای شما بزرگتر از حد معمول باشند، باید بارکدخوانی تهیه کنید که بازه لیزری آن، اندازه یا بزرگتر از بارکدهای شماست.

 

بارکدخوان تصویر ساز خطی

این نوع بارکدخوان‌ها، از بارکد مدنظرتان عکس می‌گیرد و بعد بارکدهای موجود در آن را اسکن می‌کند تا بتواند اطلاعاتش را استخراج کند و نشانتان بدهد. باید بگوییم توان این بارکدخوان‌ها، بیشتر از نوع لیزری است. پس اگر برای فروشگاه بین این دو گزینه مشکوکید، شاید انتخاب تصویرساز خطی، بهتر باشد. فراموش نکنید در بارکدهای لیزری و تصویر‌ساز خطی، باید بارکد را افقی قرار بدهید تا دستگاه بتواند آن را بخواند یا از آن عکس بگیرد.

 

بارکدخوان تصویر ساز دوبعدی

از بارکد عکس می‌گیرد و تصویر را آنالیز می‌کند تا بتواند اطلاعات موجود در آن را نشانتان بدهد. خلاف دو نوع قبلی، نحوه‌ و جهت قرار دادن بارکد در این بارکدخوان مهم نیست. اگر فروشگاهتان شلوغ است و باید کار مشتری‌ها را سریع راه بیندازید و حتی ثانیه‌ها هم برای‌تان اهمیت زیادی دارند، این نوع را انتخاب کنید. چون بارکدها را در هر شرایطی می‌خوانند و اطلاعات مربوط به آن‌ها را نشانتان می‌دهند و لازم نیست جهت خاصی داشته باشند.

 

با هایپریک انباری منظم داشته باشید

 

داستان بارکدخوان‌های یک بعدی یا چند بعدی چیست؟

دستگاه‌های بارکدخوان را طور دیگر هم دسته‌بندی می‌کنند؛ بارکدخوان‌های یک بعدی یا چند بعدی. داستان این دسته‌بندی چیست؟ بعضی از بارکدخوان‌ها فقط توانایی خواندن بارکدهایی را دارند که خطی چاپشان کرده‌اند. عموما بارکدهایی یک خطی‌اند که روی کاغذهای حرارتی یا لیبل‌های حرارتی چاپ شده‌اند. برای کار با این دستگاه‌ها، باید بارکد را در فاصله و زاویه متناسب با بارکدخوان بگیرید. اگر فروشگاه کوچکی دارید، بارکدخوان‌های یک بعدی، انتخاب خوبی است.

 

 به بارکدخوان های دوبعدی، اصطلاحا چند پرتویی‌ هم می‌گویند. این سبک بارکدخوان‌ها را در شکل و شمایل تفنگی، رومیزی، کانتر یا در ابعاد صنعتی و بزرگتر در بازار پیدا خواهید کرد. توانایی خواندن بارکد روی کاغذ و لیبل‌های حرارتی را هم دارند. برای این بارکدها، زاویه یا فاصله قرار گرفتن بارکد چندان مهم نیست و همین امر، سرعت کارها را بیشتر می‌کند. به همین خاطر در فروشگاه‎های بزرگ، عصای دست فروشندگان‌اند.

 

همچنین بدانید:

پایانه فروشگاهی چیست؟

 

نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی و بارکدخوان

نرم‌افزارهای حسابداری فروشگاهی، کمکتان می‌کند بتوانید بخش‌های مختلف فروشگاه را یکپارچه و هماهنگ، سریع و با دقت مدیریت کنید. یکی از این بخش‌ها، انبار است. با کمک نرم‌افزارهای حسابداری فروشگاهی، انباری منظم خواهید داشت که اطلاعات آن همیشه به‌روز و دقیق است.

 

یکی از ویژگی‌های این نرم‌افزارها، وصل شدن آن‌ها به بارکدخوان است. بارکدخوان را به نرم‌افزار وصل می‌کنید تا کار تعریف محصول در آن و بعد هم کنترل کالاهای فروشگاه، راحت شود. مثلا نرم افزار حسابداری فروشگاهی هایپریک، با صندوق فروشگاهی سازگاری دارد و به بارکدخوان هم وصل می‌شود. با کمک این نرم‌افزار می‌توانید امور مختلف فروشگاه مانند حسابداری، انبارداری، مدیریت خرید و فروش، مدیریت هزینه‌ها و… را آسان و سریع، پیش ببرید.

 

حالا می‌دانید بارکدخوان چیست و چه کاربردی دارد؟ اگر دنبال راهی برای کنترل دقیق و راحت موجودی‌های فروشگاه می‌گردید، از سیستم بارکدگذاری و بارکدخوان برای خواندن اطلاعات آن‌ها استفاده کنید. تکنولوژی همیشه راحت‌ترین راه را پیش پایتان می‌گذارد.

سوالات متداول

1. بارکد چیست؟

بارکد نوعی نمایش تصویری اطلاعات روی کالاهای مختلف با کمک خطوط سفید و سیاه است که می‌توان با ابزار بارکدخوان، اطلاعات ذخیره شده در آن را بازخوانی کرد.

2. بارکدخوان چیست؟

بارکدخوان یا رمزینه‌خوان، وسیله‌ای الکترونیکی است که بارکدها را می‌خواند و اطلاعات موجود در آن را نمایش می‌دهد. این دستگاه متشکل از منبعی نوری، لنز و حسگر ترجمهٔ نوری است.

3. چطور بارکد تولید کنیم؟

برای تولید بارکد، می‌توانید از نرم‌افزار Barcode Producer یا برنامه‎هایی از این دست استفاده کنید.

آینده حسابداری مغازه خود را با هایپریک تجربه کنید

آینده را امروز شروع کنید

خرید اشتراک