مجله هایپریک مجله هایپریک

مالیات کارتخوان سوپرمارکت

آموزش مالیات کارتخوان سوپرمارکت
زمان برای مطالعه: 6 دقیقه

فهرست مطالب

با تمام شدن سال و رسیدن اسفندماه، کم‌کم باید به فکر بستن سال مالی و محاسبۀ میزان مالیات باشید. چون تا تیرماه سال بعد، باید اظهارنامه‌های مالیاتی را همراه با مدارک و دفاتر لازم، به سازمان مالیات تسلیم کنید. در سوپرمارکت‌ها، مالیات کارتخوان، از جمله مواردی مهمی است که باید محاسبه‌ شود. حالا مالیات کارتخوان سوپرمارکت را چطور محاسبه می‌کنند و برای پرداخت مالیات آن باید چه کارهایی انجام بدید؟ سیر تا پیازش را در ادامه بخوانید.

 

آیا مالیات کارت‌خوان همان مالیات صاحبان مشاغل است؟

بله. مشتریان سوپرمارکت‌ها، خریدهایشان را با کارت‌خوان پرداخت می‌کنند. پس منبع درآمد صاحبان سوپرمارکت، همین کارت‌خوان است. مالیات صاحبان مشاغل را هم از روی منابع درآمدشان محاسبه می‌کنند. بنابراین مالیات کارت‌خوان، همان مالیات صاحبان مشاغل است.  به زبان ساده، منظور از صاحبان مشاغل، مغازه‌دارها و بعضی از شغل‌های دیگر است. حالا مالیات صاحبان مشاغل چیست؟ یعنی مغازه‌دارها باید درصدی از درآمد سالیانه‌شان را به‌عنوان مالیات بر درآمد، به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند.

 

همچنین بدانید:

کدام مشاغل معاف از مالیات کارتخوان هستند؟

 

تشکیل پرونده مالیاتی را پشت گوش نیندازید

برای آنکه میزان مالیات کسب‌وکارتان را بدانید و بتوانید آن را پرداخت کنید، باید در سازمان امور مالیات، پروندۀ مالیاتی تشکیل بدهید. فراموش نکنید که نداشتن اطلاعات دقیق دربارۀ قوانین مالیاتی، تشکیل ندادن پرونده در سازمان امور مالیات و پرداخت نکردن این مبلغ، جریمۀ‌های سنگینی در پی دارد.

 

برای تشکیل پرونده مالیاتی، به اداره امور مالیاتی منطقه‌تان بروید. تشکیل این پرونده را پشت گوش نیندازید! طبق گزارش بانک مرکزی در نیمه دوم سال 1400،  بیش از 12 میلیون دستگاه پوز فعال ‌بوده‌اند. 25 درصد  از این دستگاه‌ها، در پایان سال 1400 به خاطر تشکیل ندادن پرونده مالیاتی و ثبت نکردن کارت‌خوان در سامانۀ مودیان، مسدود شده‌اند. می‌دانید که رفع مسدودیت کارت‌خوان هم کم دردسر ندارد! در مقاله « چطور مالیات کارتخوان را محاسبه کنیم؟ » مفصل دربارۀ مالیات کارت‌خوان‌ها، جریمه‌های مربوط به پرداخت نکردن آن، نحوۀثبت کارت‌خوان در سامانه مودیان و موضوع‌های دیگر، مفصل صحبت کرده‌ایم.

 

سوپرمارکت‌ها، گروه مالیاتی سوم!

در کدام گروه یا گروه مالیاتی قرار دارید؟ طبق قانون مالیات مستقیم، سه گروه مالیاتی وجود دارد که گروه دوم و سوم، تکالیف مالیاتی سبک‌تر و کمتری نسبت به مؤدیانی (افراد مشمول مالیات یا همان صاحبان کسب‌وکار) دارند که در گروه اول هستند. در مقالۀ « نحوه محاسبه مالیات بر درآمد » مفصل دربارۀ این سه گروه و موضوع‌های مربوط به آن صحبت کردیم. برای آشنایی مختصر با این سه‌گروه، ادامه را بخوانید:

 

  • گروه اول: صادرکنندگان و واردکنندگان، صاحبان هتل‌های سه ستاره و بالاتر، صاحبان صرافی، صاحبان بیمارستان‌ها و مراکز بیمارستانی و صاحبان مؤسس‌های حمل‌ونقل؛
  • گروه دوم: همۀ صاحبان مشاغلی که فروش کالا و خدمات آن‌ها در دو سال گذشته، بین یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان و پنج میلیارد و پانصد میلیون تومان است؛
  • گروه سوم: همۀ صاحبان مشاغلی که در گروه اول و دوم قرار نمی‌گیرند.

 

حالا تکلیف گروه‌بندی سوپرمارکت‎ها چه می‌شود؟ شما عزیزان، در گروه سوم مالیاتی قرار دارید. اگر می‌خواهید از گروه مالیاتی خود مطمئن شوید، به آدرس اینترنتی tax.gov.ir/action/do/groupselector  سر بزنید. با پر کردن اطلاعات لازم در این آدرس، سامانۀ ادارۀ مالیات، گروه‌ کسب‌وکارتان را اعلام می‌کند. برای انتخاب گروه مالیاتی‌تان، دقت کنید؛ چون تا سه سال بعد نمی‌توانید آن را تغییر بدهید.

 

نحوۀ محاسبه مالیات کارتخوان سوپرمارکت‌ها

 

حالا که سوپرمارکت‌ها جزء گروه سوم‌اند، پس مالیاتشان چطور محاسبه می‌شود؟ با نرخ زیر:

 

میزان درآمد مشمول مالیات سالانه

درصد مالیات

یک تا دویست میلیون تومان

15درصد

دویست تا چهارصد میلیون تومان

20 درصد

بالاتر از چهارصد میلیون تومان

25 درصد

 

البته این نرخ تا سال 1402 است و برای سال 1403، باید منتظر قوانین جدید باشیم تا بدانیم این نرخ‌ها تغییری می‌کنند یا خیر.

نرخ مالیات کارت‌خوان را خواندید. حالا چطور آن را محاسبه می‌کنند؟ در واقع این درصدها، به ازای مازاد سودی است که نسبت به رقم 39 میلیون و 600 هزارتومان به دست می‌آورید. این 39 میلیون و 600 هزار تومان چیست؟ سوپرمارکت‌دارها هر سال، 39 میلیون و 600 هزارتومان، معافیت مالیاتی دارند. البته، به خاطر بسپارید که این مقدار تا سال 1402 است و هنوز قوانین سال‌های بعدی مشخص نشده است.

 

مثالی برای نحوۀ محاسبه مالیات کارتخوان سوپرمارکت‌ها

شاید با خواندن مطلب بالا کمی گیج شده باشید. بنابراین، با یک مثال، نحوۀ محاسبه مالیات کارتخوان سوپرمارکت‌ها را توضیح می‌دهیم تا راحت‌تر درکش کنید. فرض کنید آقای سمندری، یک سوپر مارکت ‌دارد. درآمد آقای سمندری از سوپرمارکتش در سال 1402، یک میلیارد تومان بوده است. کسب‌وکار آقای سمندری، پانصد میلیون تومان هم هزینه داشته است. بنابراین سود آقای سمندری از مغازه در 1402، پانصد میلیون تومان است.

 

  • یک میلیارد تومان(درآمد) – پانصد میلیون تومان (هزینه) = پانصد میلیون تومان (سود آقای سمندری در سال 1402)

 

حالا مالیات این پانصد میلیون تومان را چطور محاسبه می‌کنند؟

الف) سوپرمارکتی‌ها، ماهی 3 میلیون و 300 هزار تومان، معافیت مالیاتی دارند. پس در سال 1402، آقای سمندری 39 میلیون و 600 هزارتومان معافیت مالیاتی دارد.

  • 3 میلیون و 300 هزارتومان (معافیت ماهیانه) × 12 ماه = 39 میلیون و 600 هزار تومان (میزان معافیت آقای سمندری در سال 1402)

 

ب) حالا باید میزان معافیت مالیاتی را از میزان سود آقای سمندری در سال 1402، کم کنیم. مبلغ نهایی که شامل مالیات می‌شود، 460 میلیون و 400 هزار تومان است.

  • 500 میلیون تومان (سود آقای سمندری در سال 1402) – 39 میلیون و 600 هزار تومان (معافیت یک ساله آقای سمندری) = 460 میلیون و 400 هزار تومان (مبلغ نهایی از سود آقای سمندری که شامل مالیات است.)

 

پ) از این مقدار، نرخ مالیات 200 میلیون تومان اول، 15 درصد، یعنی 30 میلیون تومان است. نرخ مالیات 200 میلیون تومان دوم، 20 درصد است که 40 میلیون تومان می‌شود. مالیات  60 میلیون و 400 هزار تومان آخر هم با نرخ 25درصد محاسبه می‌کنند که میزان آن 15 میلیون و 100 هزار تومان خواهد شد. در نتیجه، آقای سمندری در سال 1402 باید 85 میلیون و 100 هزار تومان، مالیات بدهد.

 

85.100.000=  30،000،000 + 40،000،000 +15،100،000 = (200،000،000× %15) + (200،000،000 × %20) + (60،400،000 × %25)

 

جریمه ثبت نکردن کارتخوان در سامانه مالیاتی

معافیت مالیاتی سوپرمارکت‌ها را گفتیم. بهتر است اشاره‌ای هم به جریمه‌های مالیاتی بزنیم. اگر آقای سمندری:

  • در سامانه مودیان عضو نباشد؛
  • پروندۀ مالیاتی تشکیل ندهد؛
  • کارت‌خوانش را ثبت نام نکند؛
  • از حافظۀ مالیاتی دیگران استفاده کند؛
  • حافظۀ مالیاتی‌اش را به دیگران بسپارد؛

 

 باید ده درصد مجموع مبلغ فروش انجام شده یا 20 میلیون ریال جریمه بدهد. بین این دو، هر کدام را اعمال می‌کنند که بیشتر باشد. در کنار جریمه، از معافیت‌های مالیاتی، نرخ صفر و مشوق‌های مالیاتی همان سال مالی هم محروم می‌شود. سازمان مالیاتی، قوانین مختلفی برای تضمین اجرای قانون‌های مالیاتی تصویب کرده است. جریمه‌ای که نام بردیم، تنها یک مورد از این قوانین است.

 

مدیریت فروشگاه با هایپریک

 

حالا متوجه نحوۀ محاسبه مالیات کارتخوان سوپرمارکت‌ها شدید؟ معافیت و جریمه مالیاتی را هم بررسی کردیم. فراموش نکنید تا پایان تیرماه هر سال، فرصت دارید مالیات سال قبل را پرداخت کنید و برای انجام این کار، باید اظهارنامه مالیاتی و مدارک مربوط به آن را به سازمان امور مالیاتی، ارائه بدهید. پس، برای پرداخت مالیات سال 1402، تا تیرماه 1403 فرصت دارید.

سوالات متداول

1. نحوهٔ محاسبه مالیات سوپرمارکت‌ها چگونه است؟

نرخ مالیات از یک میلیون تومان تا دویست میلیون تومان، 15درصد است. از دویست میلیون تومان تا چهارصد میلیون تومان، این نرخ 20 درصد می‌شود. بیشتر از چهارصد میلیون تومان، 25 درصد نرخ مالیات دارد.

2. چطور مالیات دستگاه کارتخوان را ثبت کنم؟

برای ثبت مالیات دستگاه کارتخوان، وارد سامانه my.tax.gov.ir شوید و ثبت نام کنید. بعد گزینه «ساماندهی پذیرنده‌های بانکی» را انتخاب کنید. در صفحه جدید، امکان «الصاق به پرونده» یا «درخواست غیرفعال‌سازی»، برای دستگاه‌های پوز یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی در خدمت شماست.

3. مالیات دستگاه کارتخوان سوپر مارکت چقدر است؟

نرخ مالیات از یک میلیون تومان تا دویست میلیون تومان، 15درصد است. از دویست میلیون تومان تا چهارصد میلیون تومان، این نرخ 20 درصد می‌شود. بیشتر از چهارصد میلیون تومان، 25 درصد نرخ مالیات دارد.

4. معافیت از مالیات کارتخوان‌ها چقدر است؟

طبق مادۀ 131 قانون مالیات، اگر سود سالانه کسب‌وکاری کمتر از 35 میلیون و 600 هزار تومان باشد، از پرداخت مالیات معاف خواهید بود. البته هر صنفی قوانین معافیت خاص خودش را دارد. مثلا سوپرمارکت‌دارها هر ماه، 3 میلیون و 300 هزار تومان، معافیت مالیاتی دارند.

5. کارتخوان بدون مالیات داریم؟

خیر. فریب این وعدۀ‌های دروغین را نخورید. مالیات همۀ کارت‌خوان‌ها، متناسب با قوانین مالیاتی، محاسبه خواهد شد.

6. کارتخوان سیار هم شامل مالیات می شود؟

بله. مالیات کارت‌خوان ربطی به نوع آن ندارد. مالیات برای دستگاه‌های پز سیار هم محاسبه می‌شود.

آینده حسابداری مغازه خود را با هایپریک تجربه کنید

آینده را امروز شروع کنید

خرید اشتراک