مجله هایپریک مجله هایپریک

چگونه سود و زیان مغازه را محاسبه کنیم؟

مقالات چگونه سود و زیان مغازه را محاسبه کنیم؟
زمان برای مطالعه: 6 دقیقه

فهرست مطالب

چگونه سود و زیان مغازه را محاسبه کنیم؟ برای جواب به این سؤال باید صورت سود و زیان را آماده کنید. صورت سود و زیان، دیدی از درآمد، خرید، فروش، هزینه و سود را در یک بازه زمانی مشخص به کسب‌وکارها ارائه می‌دهد. این صورت مالی، برای همه کسب‌وکارها مانند آب حیات، واجب است؛ چه بزرگ باشند و چه کوچک! با خواندن این مطلب یاد می‌گیرید که چطور قدم‌به‌قدم، سود و زیان مغازه را محاسبه کنید.

 

صورت سود و زیان چیست؟

قبل از آنکه بگوییم چطور صورت سود و زیان را آماده کنید، باید شما را با آن بیشتر آشنا کنیم. صورت‌حساب سود و زیان، عبارت است از صورت‌حسابی است که چگونگی و نتیجه فعالیت‌های یک مؤسسه را در طی دوره مالی نشان می‌دهد و سود و زیان خالص دوره مذکور را تعیین می‌کند. این گزارش، ابزار مفیدی برای محاسبه بودجه یا محاسبه سرمایه در گردش است.

 

چگونه سود و زیان مغازه را محاسبه کنیم؟

 

چگونه سود و زیان مغازه را محاسبه کنیم؟

سود و زیان چه بازه زمانی را می‌خواهید مشخص کنید؟ صورت سود و زیان اصلی را باید برای یک دوره مالی یا سال مالی تهیه کنید. یعنی بعد از تمام شدن یک سال مالی، تمام درآمد و هزینه‌ها را محاسبه کنید تا مقدار سود یا زیان مشخص شود. اما می‌توان برای بازه‌های زمانی کوتاه‌تر مانند یک‌ماهه یا سه‌ماهه هم این گزارش را آماده کرد. برای محاسبه سود و زیان مغازه، هشت مرحله پیش روی شماست:

 

مرحله 1: محاسبه درآمد

مسلماً اولین قدم در ایجاد صورت سود و زیان، محاسبه تمام درآمد کسب‌وکار شماست. ابتدا بازه زمانی مدنظرتان را مشخص کنید و تمام درآمد مغازه را در آن بازه محاسبه کنید. اگر برای درآمدها دفتری در نظر گرفته باشید و همه فروش‌هایتان را آنجا نوشته باشید، قطعاً این مرحله را راحت‌تر پشت سر خواهید گذاشت.

 

مرحله 2: محاسبه بهای تمام شده کالای فروخته شده

بهای تمام شده کالای فروخته شده، بخش مهمی گزارش سود و زیان است. اگر صرفاً فروشنده‌اید، برای بهای‌تمام‌شده کالای فروخته شده، باید هزینه خرید کالا از تولیدکننده را در نظر بگیرید. اما اگر خودتان تولیدکننده‌اید، باید هزینه مواد خام، لوازمی که استفاده کرده‌اید و… را نیز محاسبه کنید. مثلاً اگر یک کیف‌فروشی دارید و قرار است بهای‌تمام‌شده کالای فروخته شده را محاسبه کنید، از فاکتور خریدی استفاده کنید که از تولید‌کننده گرفته‌اید. اگر خودتان تولیدکننده‌اید، هزینه مواد خام، ابزار و… را هم در نظر بگیرید. اگر خدمات می‌فروشید، مثلاً کارواش دارید، باید هزینه یا زمان کارمندتان را هم محاسبه و در بهای تمام شده کالای فروخته شده لحاظ کنید.

 

مرحله 3: تعیین سود ناخالص

مرحله سوم تعیین سود ناخالص است. برای تعیین این سود، باید هزینه کالاهای فروخته شده را از درآمد کم کنید. یعنی دو رقم به دست آمده در دو مرحله قبلی را از یکدیگر کم کنید تا سود ناخالص به دست بیاید. سود ناخالص چیست؟ سودی است که از فروش محصولات یا خدمات به دست آورده‌اید.

 

درآمد – بهای تمام‌شدۀ کالای فروخته‌شده = سود ناخالص

 

 

مرحله 4: محاسبه هزینه های عملیاتی

کار بعدی که باید انجام دهید، محاسبه تمام هزینه‌های عملیاتی است. یعنی چه؟ یعنی تمام خرج‌هایی که برای مدیریت کسب‌وکار کرده‌اید، از جمله اجاره مغازه، دستمزد کارگر یا کارمند، خرید تجهیزات، قبض آب و برق و… .

 

مرحله 5: محاسبه سود عملیاتی

سود عملیاتی چیست؟ در واقع سود مربوط به فعالیت مغازه‌تان است. برای به دست آوردن سود عملیاتی، هزینه‌های عملیاتی را از سود ناخالصی کم کنید که در مرحله قبلی به دست آورده‌اید.

 

سود ناخالص – هزینه عملیاتی = سود عملیاتی

 

مرحله 6: محاسبه درآمد اضافی

به آخرین مراحل رسیده‌ایم، باقوت ادامه بدهید. در مرحله ششم باید درآمد اضافی را محاسبه کنید. مثلاً اگر بخشی از درآمد مغازه را در بورس گذاشته‌اید، اوراق بهادر گرفته‌اید و با روش‌های این‌چنینی، درآمد دوباره‌ای به دست آورده‌اید، بعد باید مقدار آن را با سود عملیاتی جمع ببندید که در مرحله قبل به دست آوردید.

 

مرحله 7: محاسبه مالیات

حالا باید مالیات را محاسبه کنید. اصولاً میزان مالیات مغازه‌هایی که کارت‌خوان دارند را می‌توان از سامانه مودیان مشاهده کرد. همین‌طور، می‌توانید از یک حسابدار کمک بگیرید تا میزان مالیات را برایتان محاسبه کنند.

 

مرحله 8: محاسبه سود خالص

به مرحله آخر رسیدیم! در مرحله 6، در آمد اضافی را به سود عملیاتی اضافه کردید. در این مرحله، باید میزان مالیات را از رقم به دست آمده در مرحله 6ام کم کنید. عددی که به دست می‌آید، سود خالص مغازه شماست.

 

چرا ایام برومندی را در سختی طی کنیم؟!

تا اینجای مقاله، هشت مرحله محاسبه سود مغازه را باهم مرور کردیم. برای محاسبه زیان نیز، باید مراحل این‌چنینی را طی کنید. اما چرا باید در این دنیای پر از تکنولوژی و فناوری، مثل حضرت سعدی که می‌گوید:«طی شد ایام برومندی ما در سختی»، هنوز هم برای حساب‌و‌کتاب، سختی بکشیم!

 

پیشنهاد می‌کنیم به‌جای حساب‌وکتاب دستی، از روشی سریع برای مشخص کردن سود و زیان استفاده کنید. مثلاً از یک نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی کمک بگیرید. روش‌های سنتی را کنار بگذارید و صفر تا صد امور مالی و غیرمالی فروشگاه را به این نرم‌افزارها بسپارید. به‌عنوان‌مثال نرم‌افزار هایپریک، بخش‌هایی مختلف مدیریت خرید و فروش و ثبت فاکتورهای مختلف، مدیریت خرید، حسابداری، انبارداری و حتی مدیریت مشتریان و تأمین‌کنندگان دارد.

 

 به‌جای آنکه هشت مرحله پر از محاسبه و خطاخیز را برای به دست آوردن سود و زیان مغازه‌تان بگذرانید، با چند کلیک، می‌توانید یک گزارش کامل از سود و زیان در نرم‌افزار هایپریک داشته باشید. نرم‌افزار با استفاده از اطلاعاتی فاکتورهایی که در طول زمان، در نرم‌افزار ثبت کرده‌اید، گزارش‌های مختلف را در بازه زمانی دلخواهتان، برایتان آماده می‌کند. مثلاً برای دریافت گزارش سود و زیان، کافی‌ست وارد نرم‌افزار شوید، در داشبورد منوی گزارش‌ها را باز کنید. بعد زیر منوی «صورت سود و زیان» را انتخاب کنید. گزارش زیر، در هر بازه زمانی که بخواهید با جزئیات لازم در اختیارتان قرار می‌گیرد.

 

آیا می دانید:

سود حسابداری و سود اقتصادی چه فرقی دارند؟

 

نرم افزار حسابداری فروشگاه میزان سود و زیان را دقیق اعلام می‌کند؟

بله. تمام محاسبات در نرم‌افزارهای حسابداری فروشگاهی، خودکار و هوشمندانه انجام می‌شود. بنابراین اگر هنگام وارد کردن فاکتورهای خرید و فروش یا ثبت کردن هزینه‌ها، اطلاعات و ارقام را درست وارد کرده باشید، گزارش‌هایی که از نرم‌افزارهای فروشگاهی دریافت می‌کنید هم دقیق خواهند بود.

 

با مرور هشت مرحله محاسبه سود و زیان، به جواب سؤال « چگونه سود و زیان مغازه را محاسبه کنیم؟ » رسیدید؟ در انتهای مقاله هم درباره روشی سریع برای مشخص کردن سود و زیان نیز صحبت کردیم و نرم‌افزارهای حسابداری فروشگاهی را معرفی کردیم. گفتیم هایپریک، نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی است که با کمک آن می‌توانید تمام امور مالی و غیرمالی فروشگاه را دقیق، راحت و پرسرعت مدیریت کنید. درباره هایپریک سؤالی دارید؟ با شماره 02143378 تماس بگیرید. پشتیبان‌های هایپریک، منتظر تماس شمایند.

 

سوالات متداول

1. صورت سود و زیان چیست؟

صورت‌حسابی است که چگونگی و نتیجه فعالیت‌های یک مؤسسه را در طی دوره مالی نشان می‌دهد. سود و زیان خالص دوره مذکور را تعیین می‌کند.

2. نرم افزار حسابداری فروشگاه میزان سود و زیان را دقیق اعلام می‌کند؟

تمام محاسبات در نرم‌افزارهای حسابداری فروشگاهی، خودکار و هوشمندانه انجام می‌شود. بنابراین اگر اطلاعات و فاکتورها را دقیق ثبت کرده باشید، محاسبات هم دقیق خواهند بود.

3. هایپریک، گزارش سود و زیان دارد؟

بله. نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی هایپریک، صورت حساب سود و زیان هم دارد.

آینده حسابداری مغازه خود را با هایپریک تجربه کنید

آینده را امروز شروع کنید

خرید اشتراک