مجله هایپریک مجله هایپریک

هزینه های معوق در حسابداری

آموزش هزینه های معوق در حسابداری
زمان برای مطالعه: 5 دقیقه

فهرست مطالب

هزینه معوق یعنی چه؟ معوق یعنی به تاخیر افتاده. پس هزینه معوق یعنی هزینه‌های که کسب‌وکار متحمل شده، اما هنوز نتوانسته است آن را پرداخت کند. شناسایی و ثبت کردن این هزینه‎ها، برای کسب‌وکارها اهمیت دارد. برای آنکه حسابداری دقیق و موثق داشته باشید، باید این هزینه‌ها را در نظر بگیرید. در مقاله زیر مفصل درباره هزینه معوق، ماهیت چیستی آن و نکته‌های مهمش صحبت خواهیم کرد. ریزبینانه بخوانید!

 

منظور از هزینه معوق چیست؟

در مقدمه گفتیم به هزینه‌هایی می‌گوییم معوق که شرکت یا فروشگاه متحمل شده، ولی هنوز وجه آن راپرداخت نکرده است. معمولا در طی یک دوره مالی یا سال مالی، هزینه‌هایی وجود دارد که وجهشان پرداخت نشده و حسابداران این هزینه‌ها را شناسایی می‌کنند. اگر تا پایان دوره مالی پرداخت شدند، آن‌ها را جزء حساب هزینه‌ها ثبت می‌کنند. اگر پرداخت نشدند، باید به عنوان همان هزینه معوقه ثبتشان کرد.

 

با مثال درک همه چیز آسان‌تر خواهد شد. پس بگذارید با یک مثال، هزینه معوق را بهتر توضیح بدهیم. فرض کنید آقای سمندری، یک فروشگاه بزرگ مواد غذایی دارد و چند کارمند هم در این فروشگاه مشغول به کارند. حقوق کارمندان این فروشگاه را در نظر بگیرید. همچنان که کارمندان کار می‌کنند، هزینه حقوقشان هم بیشتر خواهد شد. پس حقوق کارمندان تا آخر ماه، جزء هزینه‌های معوق به حساب می‌آید که حسابدار آن را شناسایی کرده‌ است. آقای سمندری هم آخر ماه، حقوق  کارمندان را پرداخت می‌کند. پس دیگر نیازی نیست حقوق کارمندان را جزء هزینه‌های معوق در پایان دوره مالی ثبت کنیم.

 

اما فرض کنید به خاطر سهل‌انگاری غیرعمدی، بخش حق اولاد بعضی از کارمندان، هنگام پرداخت حقوق محاسبه و به حساب کارمندان واریز نشده است. حسابداران این بخش از حقوق را جزء هزینه‌های معوقه شناسایی و ثبت می‌کنند تا بعدا در زمان مناسب پرداخت شود. یک مثال دیگر هزینه بهره اسناد پرداختنی است؛ با گذشت زمان هزینه بهره افزایش پیدا می‌کند. یک هزینه معوق همواره باعث ایجاد یک بدهی خواهد شد.

 

همچنین بدانید:

10 سوال برای راه اندازی مغازه الکتریکی

 

هزینه معوق را چه زمانی باید ثبت کنیم؟

کسب‌وکارها پرداخت هزینه معوق را به آینده موکول می‌کنند، ولی بودجه پرداخت آن را در نظر می‌گیرند. به‌همین خاطر، هر هفته این هزینه‌ها را ثبت نمی‌کنند و تا پایان دوره مالی یا سال مالی صبر می‌کنند. در این بین، هزینه‌های این چنینی را شناسایی می‌کنند. بعد در انتهای دوره مالی، یک ثبت تعدیلی انجام می‌دهند و حساب‌های هزینه و حساب‌های بدهی مرتبط با آن‌ها را به‌روزرسانی می‌کنند تا صورت‌های مالی دقیق‌تری داشته باشند.

 

هزینه‌ معوق چه ماهیتی دارد؟

این نوع هزینه، ماهیت بستانکاری دارد. بیایید دوباره سری به فروشگاه مواد غذایی آقای سمندری بزنیم. فرض کنید قبض برق آقای سمندری تا پایان سال صادر نشده است. پس حسابدار باید هزینه معوقه قبض برق را شناسایی و ثبت کند تا زمانی که قبض صادر شود و شرکت آن را پرداخت کند. حسابدار کنتور برق را می‌خواند و هزینه مصرف برق را تقریبا 2 میلیون تومان شناسایی می‌کند. باید سند این دو میلیون تومان معوقه را به شکل زیر ثبت کند:

 

شماره سند حسابداری

تاریخ

شرح

بدهکار

بستانکار

2 اردیبهشت ماه 1402

هزینه قبض برق پرداختی

2000000

2000000

 

بعد حسابدار پایان سال، حساب هزینه برق را وارد حساب سود و زیان و حساب برق پرداختنی به سال بعد منتقل می‌کند.

 

آیا پیش‌پرداخت هزینه با هزینه معوق فرقی می‌کند؟

هزینه‌های معوق نوعی بدهی تحمیل شده‌اند که ماهیتی بستانکاری دارند. بنابراین در حساب‌های مالی هم با عنوان بدهی به ثبت می‌رسند. پیش‌پرداخت هزینه، تعریف دیگری دارد. پیش پرداخت هزینه یعنی پرداخت هر نوع وجه، قبل از قبول هزینه. این نوع هزینه، از حساب دارایی‌ها کم خواهد شد. پس پیش پرداخت هزینه، ماهیت دارایی دارد.

 

همچنین بدانید:

انواع فرار مالیاتی و مجازات آنها

 

هزینه‌های سرمایه‌ای و جاری با هزینه معوقه چه ارتباطی دارند؟

هزینه‌های جاری را با هزینه‌های معوق اشتباه نگیرید. هزینه‌های جاری، دقیقا در همان لحظه پدید آمدن نیاز، پرداخت خواهند شد. اگر برای آبدارخانه به گاز احتیاج داشته باشید، همان موقع خرید گاز، هزینه‌اش را پرداخت می‌کنید. اما قبض گاز را هر روز به ازای مصرف روزانه که پرداخت نمی‌کنید. پس جزء هزینه‌های معوق شناسایی‌اش می‌کنید، برایش بودجه در نظر می‌گیرید تا در زمان مناسب، پرداختش کنید.

 

هزینه سرمایه‌ای چیست؟ هزینه‌های سرمایه‌ای تاثیر مثبتی روی دارایی‌های مجموعه دارند. فرض کنید آقای سمندری برای بهتر کردن شرایط انبار و خرید یخچال‌های مجهزتر، وام گرفته است. مبلغ وام روی دارایی‌های فروشگاه آقای سمندری تاثیر مثبت دارد و جزء هزینه‌های سرمایه‌ای به حساب می‌آید.

 

در حسابداری شرکت‌ها، برای داشتن صورت‌حساب‌های دقیق، باید هزینه‌های معوق را شناسایی و تعیین‌تکلیف کنید. به همین خاطر یکی از وظایف اصلی حسابدارها، شناسایی همین هزینه‌ها و ثبت کردنشان است. در کسب‌وکار شما، این هزینه‌ها شناسایی می‌شوند؟

آینده حسابداری مغازه خود را با هایپریک تجربه کنید

آینده را امروز شروع کنید

خرید اشتراک