مجله هایپریک مجله هایپریک

آموزش حسابداری فروشگاه

آموزش آموزش حسابداری فروشگاه
زمان برای مطالعه: 7 دقیقه

فهرست مطالب

حسابداری فروشگاه زیر شاخه حسابداری بازرگانی است. خلاف نظر مردم که فکر می‌کنند حسابداری فروشگاه کار آسانی است، باید بگوییم خیر. حساب‌وکتاب کردن تراکنش‌های فروشگاه، ریزه‌کاری مخصوص به خودش را دارد. به خصوص که مدیریت مالیات بر ارزش افزوده و مدیریت موجودی کالا هم جزء آن است. بنابراین آموزش حسابداری فروشگاه، کار چندان راحتی نیست و برای مدیریت آن، باید پیش‌نیازهایی مانند اصول حسابداری را خوب یاد بگیرید.

 

حسابداری فروشگاه چیست؟

حسابداری فروشگاه شامل تجزیه و تحلیل مالی و مدیریتی فروشگاه‌ها و کسب‌وکارهای خرده‌فروشی است. حسابدار باید سوابق مالی را ثبت و مدیریت کند. در کنار کارهای حسابداری، مدیریت موجودی و انبار نیز در حوزه حسابداری فروشگاهی قرار می‌گیرد. منظورمان این نیست که حسابدار، به عنوان انباردار هم فعالیت کند. بلکه، باید اطلاعات و گزارش‌های منظم را از انبار دریافت کند و در گزارش‌های مالی متنوع، آن‎ها را به کار گیرد. در هر صورت، کالاهای موجود در انبار هم نوعی سرمایه غیرنقدی به حساب می‌آیند و مدیریت سرمایه، به عهده حسابدار است.

 

با حسابداری فروشگاهی درست و دقیق است که می‌توان برای آینده برنامه‌ریزی کرد، به سود رسید و جلوی ضررها را گرفت. حسابداری فروشگاهی از صندوق فروشگاه، یعنی جایی که خرید و فروش انجام می‌شود، شروع شده و بعد به بخش‌های دیگر مانند انبار و هزینه می‌رسد. یکی از اهداف حسابدارهای فروشگاه، این است که هزینه‌ها را کنترل کنند تا بیشتر از درآمد و سود نشود و فروشگاه ضرر مالی نکند.

 

از طرف دیگر، فروشگاه‌ها کالاهایشان را با روش‌های مختلف مانند نقد، چک، نسیه یا اقساطی می‌فروشند. پیگیری کردن تمام این تراکنش‌ها و مدیریتشان، کار هرکسی نیست. بلکه فقط از عهده یک حسابدار حرفه‌ای مجرب با یک نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی کاربردی بر می‌آید. بنابراین اگر به فکر راه‌اندازی فروشگاهید، باید راه حلی هم برای مدیریت حساب‌وکتاب فروشگاه در نظر بگیرید.

 

مدیریت فروشگاه با هایپریک

 

مهم‌ترین اصول حسابداری فروشگاه و حساب کتاب مغازه

حسابداری فروشگاه، اصول متنوعی دارد. اما اگر بخواهیم اصل‌های مهم آن را نام ببریم، گزینه‌های زیر انتخاب ما هستند. حسابداری مغازه یا فروشگاه، شامل بخش‌های زیر است:

  • ثبت عملیات دریافت و پرداخت؛
  • ثبت عملیات فروش و صدور فاکتور؛
  • کنترل موجودی‌های انبار؛
  • تنظیم فاکتورهای و رسمی و مالیاتی؛
  • محاسبه تراز مالی فروشگاه؛
  • محاسبه سود و زیان فروشگاه؛
  • محاسبه حقوق پرداختی به کارکنان.

 

برای آموزش حسابداری فروشگاهی چه پیش‌نیاز‌هایی لازم است؟

بدیهی است که برای یادگیری حسابداری فروشگاهی، باید اصول پایه‌ای علم حسابداری و بعد اصول حسابداری بازرگانی و فروشگاهی را یاد بگیرید. برای یاد گرفتن این اصول، می‌توانید از دوره‌های مختلف یا کتاب‌های متنوع استفاده کنید. در کنار این دانش‌های ضروری، باید مباحث دیگر را هم بلد باشید. مباحثی مانند کار با کامپیوتر و اکسل، آشنایی با قوانین مربوط به مالیات‌های مختلف از جمله مالیات بر ارزش افزوده، آشنایی قوانین مربوط به حسابداری بیمه و حقوق و دستمزد، مفاهیم مربوط به انبارداری و مدیریت موجودی کالا. تمام این موضوع‌ها را در ادامه، مفصل‌تر توضیح می‌دهیم.

 

کار با کامپیوتر و اکسل

نه تنها در فن حسابداری، بلکه برای انجام هر کار دیگری باید کار کردن با کامپیوتر را بلد باشید، هیچ عذری هم پذیرفته نیست! یکی از نرم‌افزارهای اصلی در دنیای حسابداری، اکسل است. تمام گزارش‌ها و صورت‌های مالی باید در این نرم‌افزار آماده شوند. اکسل با قابلیت‎های مختلف، به حسابداران کمک می‌کند که سریع‌تر و راحت‌تر کار حساب‌وکتاب فروشگاه را پیش ببرند و همه چیز را مدیریت کنند.

 

آشنایی با قوانین مالیاتی مختلف

در آموزش حسابداری فروشگاه، قوانین مالیاتی یکی از مباحث مهم است. هر شغل و صنفی، قوانین مالیاتی مختص به خودش را دارد. به عنوان حسابدار فروشگاه، باید با این قوانین و نحوه محاسبه آن آشنا باشید. باید بدانید که چطور می‌توان میزان مالیات را مشخص کرد، راه‌های معافیت مالیاتی را بشناسید و از روش‌های کم کردن مالیات آگاه باشید تا بتوانید به کسب‌وکار، سود بیشتری برسانید. همیشه باید از آخرین تغییرهای مربوط به این دست از قوانین باخبر باشید تا کارفرما را از ضررهای مالی یا جریمه‌های مالیاتی دور نگه دارید. مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده، دو مبحث مالیاتی مهم در دنیای حسابداری فروشگاه‌هاست.

 

آشنایی با قوانین مربوط به بیمه و حقوق و دستمزد

کسب‌وکارهای بزرگ مانند شرکت‌ها، اصولا حسابداری مختص به بیمه و حقوق و دستمزد استخدام می‌کنند و کار حساب‌وکتاب این دو را به او می‌سپارند. حسابداری که با قوانین مربوط به این دو آشناست و مجرب و حرفه‌ای است. در دنیای حسابداری فروشگاهی، از حسابدار فروشگاه، انتظار می‌رود که با قوانین بیمه و حقوق و دستمزد آشنا باشد و راحت بتواند آن‎ها را محاسبه و مدیریت کند. نرم‌افزارهایی برای این قبیل محاسبه‌ها هم در بازار وجود دارد که حسابدار فروشگاه، باید روی آن‌ها مسلط باشد.

 

آشنایی با مفاهیم مربوط به انبارداری و مدیریت موجودی کالا

انبارداری و مدیریت موجودی کالا به عهده حسابدار فروشگاه نیست. اما حسابدار، برای تهیه گزارش‌های مالی آخر سال مانند ترازنامه یا صورت سود و زیان، به گزارش‌های بخش انبار مانند موجودی کالا نیاز دارد. پس باید با مفاهیم مربوط به انبارداری و مدیریت موجودی کالا آشنا باشد تا بتواند از گزارش‎های انباردار، استفاده کند و صحت و سقم آن را بسنجد.

 

همچنین بدانید:

 

در هنگام خرید نرم افزار حسابداری فروشگاهی به چه نکاتی دقت کنیم؟

 

کدام راه بهتر است؟ خرید دوره آموزش حسابداری فروشگاه یا خرید یک نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی؟

نمی‌توان در حساب‌وکتاب کردن دخل و خرج فروشگاه سهل‌انگاری کرد. پس یا باید از یک حسابدار کمک بگیرید یا خودتان عهده‌دار این امر مهم و حیاتی شوید. اگر تصمیم ندارید حسابدار استخدام کنید، پس باید سراغ خرید دوره آموزش حسابداری فروشگاه بروید. اما به عنوان صاحب فروشگاه، آیا وقت و زمان کافی برای مدیریت بخش حسابداری و فرآیندهای مربوط به آن را دارید؟ چند سال طول می‌کشد تا بتوانید مثل یک حسابدار کار کشته، حساب‌وکتاب فروشگاهتان را مدیریت کنید؟ اصلا استعداد یادگیری اصول حسابداری را دارید؟

 

زمانی که به این سوال‌ها فکر کنید، متوجه می‌شوید به عهده گرفتن حسابداری فروشگاه، کار چندان هوشمندانه‌ای نیست. از طرفی استخدام حسابدار هم هزینه‌بر است. پس راه حل هوشمندانه و کاربردی چیست؟ خرید یک نرم افزار حسابداری فروشگاهی. نرم‌افزاری که برای کار کردن با آن نیازی به دانش حسابداری نداشته باشید و بتوانید صفر تا صد امور فروشگاه را به آن بسپارید.

 

نرم افزار حسابداری فروشگاهی هایپریک، راه حل نهایی مدیریت حساب‌وکتاب فروشگاه!

نرم افزار حسابداری فروشگاهی هایپریک، صفر تا صد امور فروشگاه را به عهده می‌گیرد تا بتوانید با خیال راحت و بدون نیاز به حسابدار، حساب‌وکتاب و امور مختلف فروشگاه را مدیریت کنید. Hyperyek بخش‌های مختص به حسابداری، انبارداری، صندوق فروشگاهی، بانکداری، گزارش‌گیری، خرید و فروش، هزینه و… دارد. بعضی از قابلیت‌ها و ویژگی‌های هایپریک را در ادامه بخوانید:

 

  • ثبت پیش‌فاکتور و فاکتور خرید و فروش؛
  • ثبت فاکتورهای برگشت از خرید و فروش؛
  • انواع روش‌های پرداخت نقدی، کارت‌خوان، چک و نسیه؛
  • امکان تعریف انواع مالیات؛
  • مدیریت مشتریان و تامین‌کنندگان؛
  • ثبت اسناد هزینه‌های فروشگاه؛
  • نمایش دفتر روزنامه و گزارش سود و زیان؛
  • ثبت خودکار اسناد دریافتی و پرداختی خرید و فروش؛
  • مدیریت چک‌های دریافتی و پرداختی؛
  • مدیریت سال مالی (بستن سال مالی و باز کردن سال مالی جدید)؛
  • امکان انبارگردانی گروهی؛
  • ثبت خودکار حواله انبار برای کلیه فاکتورها؛
  • نمایش موجودی تعدادی و ریالی کالاها؛
  • و…

 

درباره آموزش حسابداری فروشگاه، مهارت‌های لازم و پیش‌نیازهایش صحبت کردیم. برای مدیریت حسابداری فروشگاه، دو راه حل را معرفی کردیم؛ استخدام یک حسابدار و استفاده از یک نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی. کدام یک انتخاب شماست؟ اگر درباره نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی هایپریک سوالی دارید، با شماره 02143378 تماس بگیرید. پشتیبان‌های هایپریک، پاسخگو سوال‌های شمایند.

آینده حسابداری مغازه خود را با هایپریک تجربه کنید

آینده را امروز شروع کنید

خرید اشتراک