مجله هایپریک مجله هایپریک

بارکدخوان‌ چیست؟ اَبَر قهرمان مدیریت کالا!

مقالات بارکدخوان‌ چیست؟ اَبَر قهرمان مدیریت کالا!
زمان برای مطالعه: 7 دقیقه

فهرست مطالب

بارکدها ابزاری برای کمک به کارآمدتر شدن انبارداری و فروش محصولات‌اند. چرا که روشی عالی برای ردیابی و ذخیره اطلاعات مربوط به کالاها ارائه می‌دهند. این روش، در مقایسه با وارد کردن دستی اطلاعات، بسیار کم خطا و سریع‌تر است. برای‌آنکه بتوانید از بارکد، برای سریع‌تر کردن کارهایی مانند انبارداری و فاکتور زدن استفاده کنید، به یک نرم افزار حسابداری بارکدخوان نیاز دارید. نرم‌افزاری که به دستگاه بارکدخوان وصل شود و کار را برای شما راحت‌تر کند. در ادامه مطلب، قرار است کمی بیشتر درباره مزیت‌های بارکدخوان بگوییم و یک نرم افزار بارکدخوان فروشگاهی برای کامپیوتر معرفی کنیم.

 

بارکد چیست؟

تکنولوژی بارکد یعنی انتقال الکترونیکی اطلاعات با امواج نورى. تکنولوژی جالبی است؛ نه؟ بارکد از خطوط باریک و پهن سیاه‌وسفید تشکیل شده است که اگر آن را با دستگاه بارکدخوان اسکن کنید، اطلاعات ذخیره شده را در آن می‌بینید. هنگام تولید بارکد برای محصولات مختلف، یک رقم هم تولید می‌شود. برای جست‌وجوی محصولات در نرم‌افزارهای انبارداری یا حسابداری فروشگاهی، می‌توان بارکد را با بارکدخوان اسکن کرد یا همان رقم تولیدشده را نوشت. هدف از اختراع همچون روش انتقال اطلاعات چیست و به زبان ساده، چرا بارکد ساخته شد؟ تا:

  • با کمتر شدن دخالت نیروی انسانی در وارد کردن اطلاعات، خطاها کاهش یابد؛
  • بتوان اطلاعات را بر اساس مشخصه‌های مختلف دسته‌بندی کرد؛
  • بتوان اطلاعات مختلف را با سرعت بالا و اطمینان از درستی صددرصدی آن‌ها جمع‌آوری کرد؛
  • راحت به اطلاعات مختلف دسترسی داشت.

 

همچنین بدانید

11 نکته مدیریت انبار برای بهبود عملکرد و بهره‌وری فروشگاه

 

چرا باید از بارکد استفاده کنیم؟

روش‌های قدیمی مدیریت انبار و کالاهای موجود، دیگر پاسخ‌گو سرعت این دوره و زمانه نیستند. با بارکد زدن محصولات، می‌توانید بدون وارد کردن اطلاعات اضافه، فاکتور فروش بزنید و موجودی محصولات را مدیریت کنید. در واقع این ابزار، انبارداری و فروش را راحت‌تر می‌کند. در ادامه، چرایی استفاده از بارکدخوان و نرم افزار بارکدخوان فروشگاهی اندروید را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

 

دقت

قبل از اختراع بارکد و رایج شدن آن برای مدیریت محصولات مختلف در فروشگاه‌ها، فروشندگان مجبور بودند تمام محصولات را به‌صورت سنتی مدیریت کنند و اگر قرار بود کالاها در دفتر انبار ثبت شوند، باید به‌صورت دستی انجام می‌شد. این کار نه‌تنها زمان زیادی می‎بُرْد، بلکه امکان اشتباه‌کردن و خطا نیز زیاد بود. خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی، زندگی همه اصناف راحت‌تر شده است. بارکدها، کار ثبت کالاها را سریع‌تر و بدون خطا انجام می‌دهند. زمانی که می‌گوییم بدون خطا، منظورمان حدود یک خطا، به‌ازای هر سه میلیون ورودی است. بنابراین، بارکدها تقریباً ده هزار برابر دقیق‌تر از انسان‌ها عمل می‌کنند. علاوه بر این، بارکدها را می‌توان سفارشی کرد تا اطلاعات مورد نیاز ما را داشته باشند.

 

صرفه‌جویی در هزینه و زمان

بارکدها هزینه مالی و زمانی کسب‌وکارتان را پایین می‌آورند. قبل از اینکه بارکدها تا این حد محبوب شوند، نیاز به افراد بیشتری برای انبارداری، مدیریت محصولات و موجودی کالاها بود. اما با کمک بارکدخوان، کارها سریع‌تر و راحت‌تر انجام می‌شود. به همین خاطر دیگر نیازی به افراد زیاد برای انجام این وظایف نیست. همین امر کمک می‌کند تا در زمان و هزینه، صرفه‌جویی کنید.

 

سرعت

اسکن بارکد بسیار سریع و معتمد است. یک نرم‌افزار حسابداری اسکن بارکد، زمان بسیار کمتری نسبت به وارد کردن اطلاعات به‌صورت دستی می‌گیرد و اطلاعات را فوراً در فاکتور و انبار ثبت می‌کند. این چرخش سریع، تضمین می‌کند تا زمان زیادی برای ورود یا بازیابی داده‌ها تلف نشود. در فروشگاه‌ها، بارکدها بلافاصله اطلاعات و قیمت کالا را شناسایی می‌کنند. به همین خاطر دیگر لازم نیست صندوقدار قیمت‌ها را تایپ کند. دیگر مشتریان زمان زیادی را در صندوق نمی‌گذرانند و لازم نیست که صف طولانی تشکیل بدهند.

 

تطبیق‌پذیری

بارکدها متنوع‌اند و می‌توان از آن‌ها، برای جمع‌آوری هر نوع اطلاعاتی استفاده کرد. مثلاً در فروشگاه با یک نرم‌افزار حسابداری بارکدخوان، می‌توان قیمت، موجودی کالا، میزان تخفیف و حتی مالیات بر ارزش‌افزوده را جمع‌آوری کرد.

 

با هایپریک انباری منظم داشته باشید

 

 

بهبود کنترل موجودی

انبارداری منظم، یکی از دغدغه‌های مهم مغازه‌دارها و فروشگاه‌هاست. بارکدها به شما این امکان را می‌دهند که تعداد زیادی کالا را با دقت ثبت کنید یا در عرض چند ثانیه، محصول مدنظرتان را پیدا و در فاکتور فروش ثبت کنید. یکی از دلایل شکست کسب‌وکارها، مدیریت ضعیف موجودی کالاهاست. با یک سیستم منظم و نرم‌ افزار حسابداری بارکدخوان مناسب، می‌توانید موجودی کالاها را مدیریت کنید تا به سودآوری برسید.

 

چطور بارکد تولید کنیم؟

بیشتر محصولات روی بسته‌بندی‌شان بارکد مخصوص دارند. اما اگر قصد دارید یک سیستم بارکدگذاری مخصوص فروشگاهتان داشته باشید و برای همه محصولات، دوباره بارکد متناسب با این سیستم تولید کنید، پس باید سراغ نرم‌افزارهای تولید بارکد بروید. برای تولید بارکد، می‌توانید از بین ابزارهای زیر انتخاب کنید:

  • ZebraDesigner;
  • ActiveBarcode;
  • Really Simple Barcodes;
  • Appsforlife Barcode;
  • Easy Barcode Creator;
  • Aurora Barcode Generator;
  • ByteScout BarCode Generator.

 

بارکد را با کد QR اشتباه نگیرید!

بارکد را با QR کد اشتباه نگیرید. بارکدها، تک‌بعدی یا خطی‌اند؛ درحالی‌که QR کدها، دوبعدی‌اند. بارکدهای خطی را تنها می‌توان در یک خط اسکن کرد. اما کدهای QR را می‌توان به دو حالت افقی و عمودی خواند. بارکدهای خطی، در ذخیره اطلاعات محدودیت دارند. اما کد‌های QR یا دوبعدی، می‌توانند اطلاعات بیشتری را ذخیره کنند. مثلاً در نوع اول، اطلاعات خطی محدود به شماره محصول و مکان آن است. اما در نوع دوم، اطلاعات بیشتری مانند محل ساخت محصول، تعمیرات و وضعیت محصول را می‌توان ذخیره کرد.

 

نرم افزار حسابداری بارکدخوان چطور کار می‌کند؟

بارکد گروهی از خطوط عمودی است. یک اسکنر مخصوص بارکد را اسکن می‌کند تا اطلاعات را بخواند. حالا اگر یک نرم افزار حسابداری بارکدخوان داشته باشید، این اطلاعات را به‌صورت مستقیم در صفحه‌نمایش سیستم می‌بینید. برای‌آنکه بتوانید از بارکدخوان استفاده کنید، باید یک نرم افزار حسابداری فروشگاهی داشته باشید که به بارکد اسکنر یا همان بارکدخوان، وصل می‌شود. این نرم افزار کمک می‌کند تا فرایند فروش و کارهای مربوط به آن، سریع‌تر پیش برود.

 

کاربرد نرم افزار حسابداری بارکدخوان

اگر صاحب مغازه یا فروشگاهید، به‌احتمال زیاد می‌دانید که مدیریت موجودی کالاها یا خارج شدن آن‌ها از فروشگاه و انبار، چقدر زمان‌بر و طاقت‌فرساست. همین‌طور، یک اشتباه کوچک، ممکن است خرابی‌های زیادی در حساب‌کتاب شما درست کند. یک نرم‌افزار حسابداری بارکدخوان کمک می‌کند تا بتوانید:

  • کالاها را راحت‌تر جست‌وجو کنید؛
  • کالاهای جدید را سریع‌تر اضافه کنید؛
  • خروج کالاها از انبار را بدون خطا ثبت کنید؛
  • اطلاعات مربوط به محصول را سریع‌تر به دست بیاورید؛
  • فاکتورهای فروش را دقیق و بدون اشتباه آماده کنید؛
  • سرعت فروشتان بیشتر شود و مشتریان را در صف انتظار نگه ندارید.

 

 

نرم افزار حسابداری بارکدخوان چطور کار می‌کند؟

 

 

دانلود نرم افزار حسابداری بارکدخوان رایگان برای فروشگاه

مدیریت حسابداری فروشگاه و انبار را به‌صورت هم‌زمان، در نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی هایپریک انجام بدهید. با کمک این نرم‌افزار می‌توانید صندو‌قداری، حسابداری و انبارداری را انجام بدهید. همین‌طور، امکان مدیریت شعبه‌های مختلف به‌صورت مجزا وجود دارد. با هایپریک انبارهای مختلف را زیر نظر بگیرید و نرم‌ افزار را به دستگاه‌های مختلف مانند بارکدخوان، کارت‌خوان، ترازو و فیش‌پرینتر وصل کنید. نرم افزار حسابداری فروشگاهی هایپریک، روی تمامی دستگاه‌ها با سیستم‌عامل ویندوز، اندروید و حتی ios در دسترس است. می‌توانید به‌صورت آنلاین و آفلاین نیز از آن استفاده کنید. یکی دیگر از مزیت‌های نرم افزار هایپریک، دموی 7 روزه رایگان آن است. از این فرصت 7 روزه، برای بررسی امکانات متنوع هایپریک استفاده کنید.

 

نرم افزار حسابداری بارکدخوان، فرآیند خرید، فروش و انبارداری شما را به مراتب راحت‌تر خواهد کرد. با نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی هایپریک، می‌توانید تمام حساب‌کتاب‌های خود را مدیریت کنید. کار کردن با این نرم افزار بسیار راحت است و نیازی به دانش حسابداری ندارد. اگر درباره هایپریک (همکاران ایده پرداز یکتا) سوالی دارید، با شماره 02143378  تماس بگیرید.

سوالات متداول

1. بارکد چیست؟

بارکد نوعی نمایش تصویری اطلاعات روی کالاهای مختلف با کمک خطوط سفید و سیاه است که می‌توان با ابزار بارکدخوان، اطلاعات ذخیره شده در آن را بازخوانی کرد.

2. بارکدخوان چیست؟

بارکدخوان یا رمزینه‌خوان، وسیله‌ای الکترونیکی است که بارکدها را می‌خواند و اطلاعات موجود در آن را نمایش می‌دهد. این دستگاه متشکل از منبعی نوری، لنز و حسگر ترجمهٔ نوری است.

3. چطور بارکد تولید کنیم؟

برای تولید بارکد، می‌توانید از نرم‌افزار Barcode Producer یا برنامه‎هایی از این دست استفاده کنید.

آینده حسابداری مغازه خود را با هایپریک تجربه کنید

آینده را امروز شروع کنید

خرید اشتراک