مجله هایپریک مجله هایپریک

صندوق فروشگاهی

مقالات صندوق فروشگاهی
زمان برای مطالعه: 7 دقیقه

فهرست مطالب

حتماً در فروشگاه‌های مختلف، صندوق فروشگاهی به چشمتان خورده است. کامپیوتر کوچکی که روی آن نرم افزار حسابداری فروشگاهی راه می‌اندازند تا با کمکش بتوانند امور مالی و غیرمالی فروشگاه را مدیریت کنند. معمولاً همراه صندوق فروشگاهی از سایر تجهیزات مانند کشوی پول، چاپگر فیش و بارکدخوان نیز استفاده می‌‌کنند. پس صندوق فروشگاهی با کمک یک نرم‎افزار حسابداری فروشگاهی، قرار است به صاحبان فروشگاه‌ها و مغازه‌ها کمک کند تا روند خریدوفروش را سریع، راحت و بادقت پیش ببرند. در این مقاله قرار است مفصل بگوییم صندوق فروشگاهی چیست و انواع آن را هم بررسی کنیم.

 

با انواع صندوق فروشگاهی آشنا شوید

در مقدمه گفتیم که صندوق فروشگاهی چیست و کمی هم به کاربردهای آن اشاره کردیم. پس وقت آن است که انواعش را معرفی کنیم تا بتوانید نوع مناسب فروشگاهتان را انتخاب کنید.

 

صندوق فروشگاهی ECR

این نوع صندوق، در واقع نوعی ماشین‌حساب است که نمی‌توان آن را ارتقا داد. روی این ماشین‌حساب، یک نمایشگر 4 اینچی سوار است. نمایشگر تمام فرآیند فروش و حساب‌وکتاب فاکتور را نشان می‌دهد. این مدل، یک کشوی پول هم دارد تا بتوانید از پول‌های نقدتان محافظت کنید. در کنار کشوی پول، یک کیبرد هم دارد تا اطلاعات لازم را با آن بنویسید. می‌توان کارت‌خوان را هم به آن وصل کردن تا سریع‌تر کار مشتری راه بیفتد.

 

صندوق فروشگاهی POS

پرطرف‌دارترین صندوق فروشگاهی، همین مدل POS است. خلاف صندوق قبلی، می‌توان این کامپیوتر را ارتقا داد و روی آن نرم‌افزارهای مختلف نصب کرد. یکی از دلایل محبوب بودن نوع POS، عمر طولانی آن است. بارکدخوان، فیش‌پرینتر، کارت‌خوان و ابزارهای دیگر را هم می‌شود به این صندوق وصل کرد. این نوع را می‌توانید در مدل‌های مختلف در اندازۀ دستگاه یا صفحه‌اسکرین، و… تهیه کنید.

 

همه چیز به مدیریت خوب برمی‌گرده.

صندوق فروشگاهی لمسی

صندوق فروشگاهی  POS Touch  یا صندوق فروشگاهی لمسی، زیر مجموعه نوع قبل است. همان‌طور که از نامش پیداست، نمایشگر این سیستم لمسی است و باید کلیه امور را با همین صفحه‌نمایش مدیریت کنید؛ درست مانند گوشی‌های موبایل لمسی. به این معنی که دیگر نیازی به وصل کردن موس یا صفحه کیبرد نیست. کیس صندوق فروشگاهی POS Touch در مانیتور آن تعبیه شده است که ظاهری شیک، کاربری آسان و قابلیت اشغال فضای کم را به این سیستم  هدیه داده است. البته با توجه به پیشرفته‌تر بودن این نوع، قطعاً از دو مدل دیگر گران‌‌تر هم است. نگران خرابی به‌خاطر گرد‌وغبار نباشید. این صندوق‌ها صنعتی‌اند. یعنی در مقابل  گردو‌غبار مقاوم‌اند. بعضی از آن‌ها هم در کنار نمایشگر لمسی برای فروشنده، یک نمایشگر دیگر برای مشتری دارند تا او بتواند فرایند ثبت فاکتور فروش را ببیند.

 

کاربردها و مزیت‌های صندوق فروشگاهی

گفتیم صندوق فروشگاهی یک سیستم نرم‌افزار و سخت‌افزاری است که فروشنده‌ها با آن، فعالیت‌های مالی را ثبت می‌کنند. اما به‌تنهایی نمی‌توان از صندوق فروشگاهی برای مدیریت امور مختلف استفاده کرد؛ بلکه به یک نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی نیز نیاز دارید. با کمک این نرم‌افزارها، می‌توانید امور زیر را با صندوق فروشگاهی پیش ببرید.

 

ثبت فاکتورهای فروش

چرا باید فاکتور فروش ثبت کنید؟ نکته اول این است که حرفه‌ای بودنتان را نشان می‌دهد تا مشتری به شما اعتماد کند. همین، یک تجربۀ عالی برای مشتریانتان است تا باز هم شما را انتخاب کنند. اگر بخواهیم دلیل اصلی ثبت فاکتور فروش را بگوییم، باید از ثبت تاریخچۀ معاملات و حساب‌وکتاب‌ها حرف بزنیم. اگر برای هر تراکنش، فاکتور ثبت کنید، تاریخچۀ معاملاتتان را خواهید داشت و می‌توانید حساب‌وکتاب‌ها را دقیق انجام بدهید تا میزان درآمدتان مشخص شود. دلیل سوم نیز مسائل حقوقی است! اداره دارایی و سازمان امور مالیات، به فاکتورهای خرید‌وفروش برای رسیدگی به مسائل مالی و حقوقی مانند مشخص کردن میزان مالیات یا فرار مالیاتی، نیاز دارند. بنابراین همه فروشندگان باید نوعی از فاکتور فروش را صادر کنند.

 

چرایی صدور فاکتور فروش را بررسی کردیم. حالا چطور حواسمان به صادر کردن فاکتور فروش برای همه مشتریان باشد بدون آنکه خطایی ایجاد شود؟ با یک صندوق فروشگاهی که نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی دارد! محصولات را انتخاب و فاکتور فروش را بدون هیچ خطا و معطلی ثبت می‌کنید.

 

ثبت فاکتورهای خرید و هزینه

درست مانند فاکتورهای فروش، شما باید فاکتورهای خرید و هزینه را هم ثبت کنید تا بتوانید دخل‌وخرج کسب‌وکارتان را حساب کنید، میزان درآمد و سود را دربیاورید، مقدار ضرر را مشخص کنید و در آخر، بدانید چقدر باید مالیات بپردازید! این صندوق‌ها فقط مختص به ثبت فاکتورهای فروش نیستند! با کمک آن می‌توانید فاکتورهای خرید را هم ثبت کنید و در بخش حسابداری و مدیریت هزینه‌های نرم‌افزار، هزینه‌ها را هم بنویسید و حتی دسته‌بندی کنید!

 

انبارداری و مدیریت موجودی

یکی از کاربردها و مزیت‌های مهم صندوق‌های فروشگاهی، کمک به هماهنگ‌کردن بخش خریدوفروش با انبار و مدیریت موجودی است. هنگام ثبت فاکتورهای خریدوفروش، محصولات مختلف را در آن درج می‌کنید. با ثبت هر فاکتور، حواله ورود و خروج از انبار هم خودکار ثبت می‌شود. بنابراین میزان کالاها در انبار به‌روز خواهد بود و اطلاعات دقیقی از وضعیت انبار، در اختیار خواهید داشت.

 

محافظت از موجودی نقد!

در کسب‌وکارهای خرده‌فروشی، هنوز هم پول نقد زیاد جابه‌جا می‌شود. می‌توانید صندوق فروشگاهی را به یک کشوی پول وصل کنید. این کشوهای پول، در صورت تمام شدن ثبت فاکتور باز می‌شوند و اجازه می‌دهند که پول نقد را بردارید. با این روش از موجودی نقد‌ی‌ فروشگاه در مقابل اتفاقات غیرمنتظره، مانند دزدی، محافظت می‌کنید.

 

همچنین بدانید:

پایانه فروشگاهی چیست؟

 

چرا باید صندوق فروشگاه را به یک نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی وصل کنیم؟

 

همان‌طور که گفتیم، یک صندوق فروشگاهی بدون وجود نرم‌افزار حسابداری، کمک چندانی به مدیریت فروشگاه نمی‌کند. پس برای مدیریت فروشگاه، باید یک نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی تهیه کنید؛ نرم‌افزاری مانند هایپریک! هایپریک مختص به کسب‌وکارهای خدماتی و بازرگانی است. یعنی کسب‌وکارهایی که کالایی می‌فروشند یا خدماتی ارائه می‌‌کنند؛ مثل سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌ها، شرکت‌های خدمات منزل، قالی‌شویی، تعمیرگاه‌ها مانند تعمیرگاه‌های لوازم الکتریکی و… .  در کنار کاربردهایی که در بخش قبلی نام بردیم، با نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی هایپریک می‌توانید کارهای دیگری هم انجام بدهید. کارهایی مانند:

 

مدیریت مشتریان و راه‌اندازی باشگاه مشتریان

برای راه‌اندازی باشگاه مشتریان، دادن کوپن‌های مختلف به آن‌ها، مطلع کردنشان از جشنواره‌های تخفیفی و…، به چه چیزی نیاز دارید؟ بله! مکانی برای ذخیره کردن اطلاعات مشتریان به‌صورت منظم. نرم‌افزارهای حسابداری فروشگاهی، قابلیت مدیریت مشتریان و تأمین‌کنندگان را دارند که می‌توانید اطلاعات مختلف را در آن‌ها ذخیره کنید.

صندوق فروشگاهی چیست؟

گزارش‌‌دهی

همه کسب‌وکارها، به گزارش‎های دقیق احتیاج دارند تا وضعیت فروشگاهشان را بررسی کنند. این نرم‌افزارها، گزارش‌های پیشرفته‌‌ای در اختیارتان قرار می‌دهند تا بتوانید با کمک آن‎ها، عملکرد فروشگاهتان را بررسی کنید. از طرف دیگر، کسب‌وکارها موظف‌اند در موعد مقرر، گزارش‌های مشخص‌شده‎ای را به سازمان دارایی و امور مالیات تسلیم کنند. نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی هایپریک، این گزارش‌ها را آماده می‌کند. گزارش‌هایی مانند:

  • دفتر روزنامه؛
  • گزارش‌های پیشرفته؛
  • گزارش چک‌های دریافتی و پرداختی؛
  • گزارش جابه‌جایی و گردش‌های کالا؛
  • ارائه گزارش‌های فصلی؛
  • گزارش تعداد و حجم کالاهای پرفروش؛
  • گزارش تعداد و حجم بیشترین کالاهای خریداری شده؛
  • گزارش موجودی کالا؛
  • گزارش سفارش‌های خریدوفروش.

 

حسابداری

اگر یک نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی را روی صندوق فروشگاهی‌تان نصب کنید، دیگر نیازی به حسابداری نخواهید داشت. زیرا با کمک آن، می‌توانید حساب‌وکتاب فروشگاه راه پیش ببرید، بدون آنکه به دانش حسابداری نیاز داشته باشید.  فقط فاکتورهای مختلف، هزینه‌ها و اطلاعات این‌چنینی را در نرم‌افزار ثبت می‌کنید. کارهای بعدی مانند ثبت سند حسابداری، محاسبۀ میزان تخفیف، مالیات و مبلغ نهایی هر فاکتور، میزان سود و زیان و آماده کردن صورت سود و زیان، ترازنامه و…، همگی به عهدۀ نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی است.

 

برندهای تولیدکننده صندوق فروشگاهی

شرکت‌های مختلف خارجی و داخلی متنوعی برای خرید صندوق‌های فروشگاهی در بازار هستند. اینکه از کدام شرکت صندوق مدنظرتان را تهیه کنید، بستگی به عوامل مختلفی مانند بودجه، نیازهای شما، سخت‌افزارهای استفاده شده در صندوق و… دارد.  برخی از برندهای صندوق‌های فروشگاهی موجود در ایران را نوشته‌ایم:

  • Aures;
  • CBON;
  • OKPOS;
  • TozinSadr;
  • ZEC;
  • ZOA;
  • Bayamax;
  • E-POS.

 

حالا متوجه شدید که صندوق فروشگاهی مغازه چیست؟ با انواع صندوق فروشگاهی مانند صندوق فروشگاهی لمسی نیز آشنایتان کردیم. همان‌طور گفتیم که برای کار با این صندوق، به یک نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی مانند هایپریک نیز نیاز دارید. حالا شما بگویید، برای خرید یک صندوق فروشگاهی، چه نکاتی را در نظر می‌گیرید؟

سوالات متداول

1. صندوق فروشگاهی چیست؟

کامپیوتر کوچکی است که روی آن نرم افزار حسابداری فروشگاهی راه می‌اندازند تا با کمکش بتوانند امور مالی و غیرمالی فروشگاه را مدیریت کنند. معمولاً همراه صندوق فروشگاهی از سایر تجهیزات مانند کشوی پول، چاپگر فیش و بارکدخوان نیز استفاده می‌‌کنند.

2. برای کار کردن با صندوق فروشگاهی به نرم‌افزار خاصی نیاز دارم؟

بله. برای مدیریت مغازه و امور مالی با صندوق فروشگاهی، به نرم‌افزارهایی نیاز دارید که این وظایف را انجام می‌دهند. به عنوان مثال با راه‌اندازی نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی روی صندوق فروشگاهی، می‌توانید مدیریت مالی مغازه را آغاز کنید.

3. هایپریک به صندوق فروشگاهی وصل می‌شود؟

بله. نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی هایپریک قابلیت وصل شدن به صندوق فروشگاهی را دارد.

آینده حسابداری مغازه خود را با هایپریک تجربه کنید

آینده را امروز شروع کنید

خرید اشتراک