مجله هایپریک مجله هایپریک

مالیات پنهان چیست؟ به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

آموزش مالیات پنهان چیست؟ به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟
زمان برای مطالعه: 5 دقیقه

فهرست مطالب

تا حالا اسم مالیات پنهان به گوشتان خورده است؟ باید بگوییم حتی اگر نمی‌دانید مالیات پنهان چیست، حتما آن را پرداخت کرده‌اید. مالیات پنهان یا Hidden Taxes، یک نوع مالیات غیر مستقیم است و در اکثر کشورهای جهان، رواج دارد. به این خاطر اسم پنهان یا نهان را روی آن گذاشته‌اند که شما متوجه پرداختش نمی‌شوید. در این مطلب به موضوع ” مالیات پنهان چیست؟ به چه کسانی تعلق می گیرد؟ ” همراه باشید

 

در این مقاله می‌خواهیم به سوالات مختلف درباره مالیات پنهان جواب بدهیم. این که مالیات پنهان چیست، به چه کسانی تعلق می‌گیرد و روی چه چیزهایی حساب می‌شود.

مالیات پنهان چیست؟

همه ما بدون آنکه بدانیم مالیات پنهان را می‌پردازیم. اگر از وجودش خبر داشتیم که اسمش نهان نمی‌شد! آن را بدون اطلاع مصرف کننده، روی کالاهای مصرفی اعمالش می‌کنند. یعنی اگر یک جعبه دستمال کاغذی بخرید، بدون آنکه بدانید، مالیاتش را پرداخت کرده‌اید.

چرا آن را پنهان نگه می‌دارند؟ تا تغییری در رفتار خریدار ایجاد نشود. مسلما اگر بدانید قیمت خالص محصولی که در دست دارید با آنچه باید پرداخت کنید متفاوت است، برای خریدن آن، دچار تردید خواهید شد. این نوع مالیات روی بعضی از محصولات و خدمات اعمال می‌شود. آن را با مالیات بر ارزش افزوده اشتباه نگیرید. این دو، باهم متفاوت‌اند و با روش‌های مختلفی محاسبه می‌شوند.

 

همچنین بدانید :

باشگاه مشتریان چیست و چه نقشی در رضایت مشتری دارد؟

 

 

چرا این مالیات را دریافت می‌کنند؟ هدف از گرفتن آن، افزایش درآمد دولت است. با این روش، دولت درآمد بیشتری خواهد داشت؛ بدون آنکه تاثیر منفی روی تقاضای محصول در بازار بگذارد. شما برای خرید محصول، هزینه بیشتری می‌پردازید اما چون از این موضوع بی‌خبرید، اعتراضی هم ندارید.

 

انواع مالیات پنهان

 

انواع مالیات پنهان

در مبلغ نهایی بیشتر کالاهای مصرفی، این نوع مالیات محاسبه شده است. در کنار این کالاها، در هزینه موارد خدماتی نیز محاسبه می‌شود. ادامه مطلب را با دقت بیشتری بخوانید تا انواع مالیات پنهان را بشناسید.

 

مالیات سفر خارجی

بله. اگر تا به حال سفر خارجی رفته‌اید، پس مالیات پنهان را بدون آنکه بدانید پرداخته‌اید. فرقی نمی‌کند چه نوع سفری، دریایی، زمینی یا هوایی؛ آن را در قالب عوارض از شما می‌گیرند. نوع وسیله نقلیه تاثیری در این مبلغ ندارد و ثابت است.

این مالیات به کجا واریز می‌شود؟ خزانه دولت. جزء درآمدهای عمومی دولت به حساب می‌آید. چه کسانی از این نوع مالیات معاف‌اند؟ راننده وسایل نقلیه، کسانی که گذرنامه سیاسی دارند، دانشجویان، بیماران، مرزنشینان، زائرین اربعین و افراد شاغل در خارج از کشور که کارنامه شغلی دارند.

 

همچنین بدانید:

مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟

 

مالیات بر گناه

خلاف اسمش، اصلا جنبه دینی و شرعی ندارد. در واقع منظور آن، ناهنجاری‌های اجتماعی است. به عنوان مثال، افراد سیگاری، سیگار را گران‌تر از قیمت اصلی‌اش تهیه می‌کنند. چرا؟ چون مالیات پنهان می‌پردازند. سیاست‌گذاران این مالیات را راهی برای دور نگه داشتن جامعه از ناهنجاری‌ها می‌دانند. در واقع هدف مالیات بر گناه، تضمین سلامتی جامعه است. این مالیات به کالاهایی مثل الکل، تنباکو، سیگار و نوشابه و … تعلق می گیرد که مصرف آن‌ها برای بدن مضر است.

 

مالیات بر درآمد

از پرداخت این مالیات باخبرید. احتمال زیاد نمی‌دانستید که جزء مالیات پنهان است. مالیات بر درآمد، پولی است که دولت از افراد شاغل می‌گیرد. همه افراد و شرکت‌ها باید در پایان سال مالی، آن را بپردازند. این مالیات در کشورها، اصولا به شکل تصاعدی دریافت می‌شود. یعنی هرچه درآمد بیشتری داشته باشید، مقدار بیشتری هم می‌پردازید.

 

مالیات اقلام ضروری

این نوع روی چه چیزهایی اعمال می‌شود؟ قبوض آب، تلفن، گاز و برق یا اقلامی که مصرف‌کنندگان به آن توجه ندارند. مثلا هیچ می‌دانستید 48 درصد مبلغ بنزین، مالیات است؟ اقلام مصرفی نیز شامل این نوع مالیات می‌شوند.

 

مالیات ناشی از تورم

حتی اگر متوجه پرداخت مالیات‌های قبلی شده باشید، از این یکی خبر ندارید. درآمدی که دولت با چاپ پول به‌دست می‎آورد، با کاهش ارزش پول و قدرت خرید دارندگان همراه است که در نتیجه آن هم تورم ایجاد می‌شود. این موضوع را مالیات تورمی می‌گویند.

 

همچنین بدانید:

تغییرات جدید در نظام مالیات بر ارزش افزوده

 

مالیات پنهان در نرم افزار هایپریک

هنگام تعریف محصول در Hyperyek، قیمت مصرف کننده را وارد می‌کنید که روی جعبه محصول چاپ شده‌ است. در این قیمت، مالیات پنهان به صورت خودکار در نظر گرفته‌ شده‌است. بنابراین هنگام تعریف محصول در هایپریک، مالیات پنهان نیز ثبت می‌شود. اگر کالایی که می‌خواهید تعریف کنید ارزش افزوده دارد، می‌توانید میزان ارزش افزوده فروش و ارزش افزوده خرید را نیز وارد کنید.

 

با هایپریک انباری منظم داشته باشید

حالا می‌دانید مالیات پنهان چیست. همه افراد آن را پرداخت به نحوی پرداخت می‌کنند. بعضی از سیاست‌گذاران وجود این مالیات را برای برخی هدف‌ها، مانند تضمین سلامتی مردم، موثر می‌دانند. اما برخی دیگر معتقدند چون افراد خبری از پرداخت آن ندارند، تاثیری هم روی روند خریدشان نمی‌گذارد. همانطور که در ابتدای مقاله هم گفتیم، پنهان بودن این مالیات به خاطر این است که تغییری در روند خرید مردم ایجاد نکند. نظر شما چیست؟

آینده حسابداری مغازه خود را با هایپریک تجربه کنید

آینده را امروز شروع کنید

خرید اشتراک