مجله هایپریک مجله هایپریک

چگونه در مدیریت سوپرمارکت موفق باشیم؟

کسب و کار چگونه در مدیریت سوپرمارکت موفق باشیم؟
زمان برای مطالعه: 8 دقیقه

فهرست مطالب

راه و روش مدیریت سوپرمارکت به دلیل پیشرفت‌ سریع تکنولوژی، رشد سوپرمارکت‎های آنلاین و تنوع باورنکردنی کالاها، دائما در حال تغییر و تحول است. برای آنکه سوپرمارکت‌ها بتوانند با این تحولات کنار بیایند و رشد کنند، باید با این تغییرات همراه و همگام شوند و خودشان را با آن‌ها وفق دهند. مثلا شرکت Relex solutions با یک نظر سنجی همگانی، متوجه شد که مشتریان، تمایل بیشتری برای خرید محصولات تازه دارند. پس فروشگاه‎ها باید به فکر موجود کردن محصولات تازه مانند میوه و سبزیجات باشند تا به این خواسته مشتریان پاسخ بدهند. در نتیجۀ این تصمیم، صاحبان فروشگاه‌ها، باید چاره‌ای هم برای مدیریت این کالاهای فاسدشدنی و پیشگیری از ضررهای مالی پیدا می‌کردند. حالا به نظر شما، با این حجم از تغییرات و تحولات در راه و روش مدیریت سوپرمارکت و خواستۀ مشتریان، چگونه در مدیریت سوپرمارکت موفق باشیم؟ راه چاره را در ادامۀ مطلب خواهیم گفت.

 

6 نکته مهم که باید در مدیریت فروشگاه به آن‌ها توجه کنید!

همانطور که گفتیم، با پیشرفت تکنولوژی و به‌روز شدن دنیای اطراف ما، خواسته و نیاز مشتریان هم تغییر کرده است. سوپرمارکت‌ها هم برای آنکه بتوانند به این نیاز و خواسته، پاسخ صحیح بدهند تا مشتریان را راضی نگه دارند، باید با تکنولوژی و تغییرات دنیای مدرن، همگام باشند و خودشان را وفق بدهند. برای رسیدن به این هدف، 6 نکته زیر را با دقت بخوانید. در ادامه نکته‌هایی را گفته‌ایم که کمکتان می‌کند سوپرمارکتی موفق داشته باشید.

 

«گرسنمه، همبرگر می‌خوام!» ؛ دربارۀ نیاز و خواسته مشتری‌ها عمیق‌تر فکر کنید

به نظر شما دو کلمه «نیاز» و «خواسته» با هم چه فرقی می‌کنند؟ نیاز، چیزی است که انسان برای زنده ماندن به آن نیاز دارد. درحالی که خواسته، در واقع آرزوی انسان‌ها برای رفع نیاز است.  بگذارید با مثال، دربارۀ فرق این دو کلمه، یاد بگیریم. همه ما انسان‌ها نیازهایی داریم. نیاز به آب، غذا، پول و … . فرض کنید نیاز شما رفع گرسنگی و خوردن غذاست. حالا این که چه غذایی را برای رفع گرسنگی انتخاب کنید، در واقع خواستۀ شماست. نیازتان رفع گرسنگی است و خواستۀ شما خوردن یک چلوکباب سلطانی با سماق، دوغ محلی و ماست گوسفندی! متوجه تفاوت این دو شدید؟

 

پس زمانی که می‌گوییم نیاز و خواسته مشتریانتان را عمیق‌تر بشناسید، منظورمان بررسی همین جزئیات ریزتر است. اگر نیاز مشتریانتان خوردن غذای تازه و دوری از غذاهای آماده منجمد و کنسروی است، برای رفع این نیاز، چه راه حلی سراغ دارید؟ بخش بزرگ‌تری از مغازه را به انواع مواد خوراکی تازه مانند سبزیجات و میوه‌ها اختصاص بدهید؟ یا نه! یک آشپز خانگی استخدام کنید که روزانه غذاهای سالم و تازه خانگی می‌پزد و آن‌ها را در سوپرمارکت بفروشید؟

 

«تاریخ انقضاء نزدیکه!» ؛ راه حل مناسبی برای مدیریت موجودی انبار پیدا کنید

قبول دارید که بخش عظیمی از سرمایۀ شما، همین محصولات موجود در فروشگاه یا مغازه‌تان است؟ پس باید مراقب باشید که این محصولات به هدر نروند و ضرر مالی نبینید. چطور می‌توان جلوی به وجود آمدن این مشکل را گرفت؟ با انتخاب روش انبارداری یا مدیریت موجودی درست و کاربردی.اگر مشتریان کمی داشته باشید، ممکن است کالاهای‌تان فروش نروند. اگر مشتریان زیادی داشته باشید، ممکن است موجودی کالاهای مغازه برای پاسخ‌دهی ناکافی باشد. در هر دو صورت، ضرر مالی و نارضایتی مشتری، گریبان‌گیرتان خواهد بود.

نرم‌افزارهای انبارداری کاربردی و مناسب، دو وظیفه اصلی دارند:

1. کمکتان کنند کالاهای فروشگاه را درست مدیریت کنید؛

2.خودکار، گزارش‌های مختلف را آماده کنند؛

 

با کمک گرفتن از نرم‌افزارهای انبارداری کاربردی و مدیریت درست کالاها با آن‌ها، از هدر رفتن سرمایه جلوگیری می‌کنید. مثلا آن‌ها لیستی از کالاهایی که تاریخ انقضایشان نزدیک‌تر است را در اختیارتان قرار می‌دهند. شما هم می‌توانید کالاهای موجود در این لیست را با تخفیف بیشتری بفروشید یا در ردیف‌های جلوتر قفسه‌ها و در معرض دید مشتریان قرارشان بدهید. اصلا می‌توانید یک قفسه را به این کالاها اختصاص بدهید و مشتریان را از وجودشان با قیمت پایین‌تر باخبر کنید. اینطوری، از هدر رفتنشان پیشگیری کرده‌اید.

 

با گزارش‎های دقیق، می‌توانید تصمیم‌های بهتری بگیرید. این نرم‌افزارها به شما می‌گویند که کدام کالاها پرفروش‌ترند، کدام کالاها طرفدار زیادی ندارند و کمتر فروش رفته‌اند، انقضای کدام کالاها نزدیک‌تر است، موجودی هر کالا دقیقا چقدر است و… . با بررسی این گزارش‌ها، دید آگاهانه‌ای نسبت به موجودی فروشگاه و حتی خواسته‌های مشتریانتان خواهید داشت. برای آینده و خرید کالاهای بعدی، بهتر تصمیم خواهید گرفت.

 

 یکی از روش‌هایی که می‌تواند کمکتان کند کالاهای فروشگاه‌ها را بهتر مدیریت کنید، استفاده از نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی است. این نرم‌افزارها، قابلیت مدیریت انبار و گزارش‌دهی دقیق دارند که کمک می‌کنند این سرمایه با ارزش را، بهتر و دقیق‌تر مدیریت کنید.

 

همچنین بدانید:

 

بهترین روش انبارداری کالا

 

«کجا بذارمشون؟»؛ انباری استاندارد داشته باشید

در بخش قبلی مفصل دربارۀ مدیریت کالاها صحبت کردیم. منظور ما از مدیریت درست کالاها، تصمیم‌گیری درست و برنامه‌ریزی دقیق برای خرید و فروش کالاهاست. حالا داستان انبار استاندارد چیست؟ در سوپرمارکت، کالاهای متنوعی وجود دارند که هر کدام، شرایط محیطی خاصی نیاز دارند. قطعا نمی‌توانید لبنیات را با همان شرایطی در انبار نگه دارید که چیپس و پفک را نگه می‌دارید!

 

چگونه  در مدیریت سوپرمارکت موفق باشیم؟ بهترین روش برای انبار و ذخیره کردن را انتخاب کنیم. روشی که با کمک آن، بتوانید هر کالایی را متناسب با شرایطش، نگه دارید تا سالم بماند. برای چیدن کالاها هم به فکر چاره باشید. چیدن درست کالاها، تاثیر بسزایی روی پیشگیری از فاسد شدن و هدر رفتنشان دارد.

 

6 نکته مهم که باید در مدیریت فروشگاه به آن‌ها توجه کنید!

 

«تخفیف، تخفیف، بیا اینور بازار!»؛ برای فروش و مدیریت مشتریان، برنامه‌ بریزید

می‌خواهید بیشتر بفروشید، رشد کنید و روز‌به‌روز موفق‌تر از قبل شوید؟ یک راه موثر برای رسیدن به این سه هدف، رضایت مشتری و داشتن مشتریان وفادار است. «رضایت مشتری» که نیاز به توضیح ندارد. اما بگذارید کمی دربارۀ «مشتریان وفادار» صحبت کنیم. مشتری وفادار کسی است که خرید خود را تکرار می‌کند. به زبان ساده‌تر، هرکسی دائما از شما خرید کند، یک مشتری وفادار به حساب می‌آید. وفادار کردن مشتریان برای سوپرمارکت‌ها، کار چندان سختی نیست. فقط کافیست کمی فکر کنید تا راه‌حل‌های خلاقانه پیدا شوند. لازم نیست که بگوییم هرچه مشتری وفادار بیشتری داشته باشید، میزان فروشتان هم زیادتر خواهد شد؟

 

برای جذب مشتری بیشتر، ‌تبلیغات، کوپن‌ها و تخفیف‌های برنامه‌ریزی‌شده، موثرند. زمانی که می‌گوییم تخفیف، منظورمان هر تخفیفی نیست! یک جشنواره فروش جذاب با تخفیف‌های اصولی طراحی کنید که مشتریان جدید را جذب کند و شما هم سودتان را از دست ندهید.

 

«پس آقای محمدی کجاست؟» ؛برای نظم بخشیدن به کارمندان فروشگاه، فکری کنید

اگر خودتان همه‌کارۀ سوپرمارکت و مغازه‌تان هستید، که هیچ! اگر نه، این قسمت را با تمرکز بیشتری بخوانید. یک راه برای کسب رضایت مشتری، نظم بخشیدن به کارمندان فروشگاه است. وظایف هر کس را دقیق مشخص و برای موقعیت‌های مختلف، برنامه‌ریزی کنید.

مثلا به مناسبت عید نوروز، قرار است جشنواره تخفیف برگزار کنید. پس به کمک کارمندان بخش‌های دیگر برای پشتیبانی، پاسخگویی به مشتریان و فروش نیاز دارید. اگر نتوانید در این مواقع، وظایف را درست بین کارمندان تقسیم کنید:

  • ممکن است کارمندی برای جواب دادن سوال مشتری در دسترس نباشد؛
  • صف مشتریان جلوی صندوق فروشگاهی طولانی و آزاردهنده شود؛
  • یک کالا تمام شود و کسی نباشد که قفسۀ آن را دوباره پر کند؛
  • و…

 

به وجود آمدن این مشکل‌ها، منجر به از دست دادن مشتریان و آسیب رسیدن به شهرت و محبوبیت فروشگاهتان خواهد شد. می‌بینید بی‌نظمی در مدیریت کارمندان چه فاجعه‌ای را همراه دارد؟ برای ساعات کاری شلوغ و خلوت، برنامه‌ریزی کنید. با نیروی کار معتمد و برنامه‌ریزی درست، کارهای فروشگاه راحت‌تر انجام می‌شود و در نهایت، کسب‌وکارتان سود بیشتری خواهد کرد.

 

مدیریت فروشگاه با هایپریک

 

«یه چیز جدید خریدم!» ؛ ابزارها و نرم‌افزارهای مدرن و جدید تهیه کنید

برای هماهنگ شدن با پیشرفت سرسام آور این دنیا، به ابزارها و نرم‌افزارهای جدید نیاز دارید. نرم‌افزارهایی که کمکتان کند کارها را سریع‌تر، دقیق‌تر و راحت‌تر انجام بدهید. یکی از این ابزارها، نرم افزار حسابداری فروشگاهی است. می‌توانید امور مختلف فروشگاه مانند حسابداری، انبار، خرید و فروش، هزینه‌ها، مشتریان، تامین‌کنندگان و… را به عهده این نرم‌افزارها بسپارید.

 

دربارۀ بخش انبار و مدیریت موجودی کالا در این نرم‌افزارها و همچنین، تاثیر باورنکردنی آن‌‎ها روی مدیریت فروشگاه صحبت کردیم. حالا می‌دانید کمک گرفتن از نرم‌افزارهای حسابداری فروشگاهی معتبر، مانند هایپریک، چقدر در رشد و موفقیت سوپرمارکت، موثر است.

 

در کنار تهیۀ این نرم‌افزارها، ابزارهای مدرن را هم به کار بگیرید. صندوق فروشگاهی، کشوی پول، ترازو، کارت‌خوان، بارکدخوان، لیبل پرینتر، فیش پرینتر و…، فرآیند فروش را پرسرعت‌تر می‌کنند. در نتیجه:

  • مشتریان معطل نمی‌شوند، پس راضی‌تر خواهند بود؛
  • پاسخ مشتریان بیشتری را خواهید دارد، پس فروشتان هم افزایش می‌یابد.

 

جواب سوال «چگونه در مدیریت سوپرمارکت موفق باشیم؟» را پیدا کردید؟ با رعایت همین 6 نکته، رشد و موفقیت کسب‌وکارتان را تضمین خواهید کرد. نیازهای مشتریان و خواسته‌های آن‌ها را بشناسید و برای آن‌ها، چاره‌ای بیندیشید. به نظر شما، رعایت کردن چه نکته‌های دیگری، به موفقیت سوپر مارکت کمک می‌کند؟ نظر خود را در قسمت نظرها، با ما و دیگر خوانندگان، به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

1. چگونه در مدیریت سوپرمارکت موفق باشیم؟

برای داشتن یک سوپرمارکت موفق، سراغ روش‌های مدرن بروید. نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی، یکی از روش‌های مدرن است. با کمک آن، در کنار انجام کارهای حسابداری، می‌توانید امور دیگر فروشگاه مانند انبار، خرید و فروش، هزینه‌‌ها، اشخاص و… را نیز مدیریت کنید.

2. چه نرم افزار حسابداری فروشگاهی را برای مدیریت مغازه انتخاب کنم؟

هایپریک، نرم افزار حسابداری فروشگاهی خوب و کاربردی برای مدیریت بهتر مغازه و فروشگاه‌ است که می‌توانید از آن استفاده کنید.

آینده حسابداری مغازه خود را با هایپریک تجربه کنید

آینده را امروز شروع کنید

خرید اشتراک