مجله هایپریک مجله هایپریک

مدیریت مواد غذایی تاریخ مصرف‌دار در سوپرمارکت

آموزش مدیریت مواد غذایی تاریخ مصرف‌دار در سوپرمارکت
زمان برای مطالعه: 6 دقیقه

فهرست مطالب

سوپرمارکت‌ها از محصولات فاسد‌شدنی پر هستند. چگونه در این مغازه‌ها، محصولات با تاریخ انقضا را مدیریت کنیم؟ باید راه‎حل‌هایی پیدا کنید که با کمک آن‌ها، محصول را درست نگهداری کنید و قبل از آنکه تاریخ مصرفشان سر برسد، آن‌ها را بفروشید. در این مقاله، می‌خواهیم این راه‎حل‌ها را پیدا کنیم. پس با هایپریک برای یافتن راه حل مدیریت مواد غذایی تاریخ مصرف‌دار و فاسدشدنی در سوپرمارکت همراه باشید.

 

5 راه حل برای مدیریت مواد غذایی فاسدشدنی در سوپرمارکت‌ها

فاسد شدن کالاها و گذشتن تاریخ انقضای آن‌ها، همیشه جزء دغدغه‌های اصلی سوپرمارکت‌دارها بوده است. نگران باشید. دوری از فاسد شدن این کالاها و پیشگیری از ضررهای مالی، اصلا کار پیچیده‌ای نیست. فقط کافیست از راه‌حل‌های زیر کمک بگیرید.

 

FEFO را یاد بگیرید

اولین راه حل برای مدیریت کالاهای این چنینی در سوپرمارکت‌ها، یادگرفتن یکی از تکنیک‌های انبارداری به اسم FEFO است. این کلمه مخفی‌ است برای  First-Expired-First-Out. یعنی اولین کالایی که تاریخ انقضایش نزدیک است، باید اولین کالایی باشد که از مغازه خارج می‌شود. این تکنیک را معمولا در صنایع غذایی یا در مشاغلی استفاده می‌کنند که کالاهای فاسد‌شدنی دارند. در این روش ابتدا باید تاریخ انقضا کالاها را هنگام خرید آن‌ها و تعریفشان در سیستم انبارداری مغازه بررسی کنید. بعد از بررسی کردن، دسته‌ای را ابتدا بفروشید که تاریخ انقضایشان نزدیک است. با روش FEFO مطمئنید که محصولات فروخته‌شده یا توزیع‌شده، تازه‌اند. همینطور، به جای بررسی کردن دائمی تاریخ انقضای کالاها، می‌توانید روی فروش آن‌ها تمرکز کنید.

 

انبارداری استاندارد همه چیز است!

کالاها را کجا نگه می‌دارید؟ شرایط نگهداری آن‌ها در مغازه و انبار مناسب و استاندارد است؟ باید حواستان به دمای مناسب برای هر گروه از کالاها باشد و نظافت انبار را رعایت کنید. کنترل این گزینه‌ها، کمک می‌کند تا جلوی آسیب رسیدن به محصولات و فاسد شدن آن‎ها را بگیرید.

در کنار این کارها، باید همیشه برای مواقع اضطراری آماده باشید. ممکن است روزی برق انبار یا مغازه ناگهانی قطع شود، یخچالی بسوزد، زلزله‌ای بیاید، لولۀ آبی بترکد یا حتی آتش‌سوزی اتفاق بیفتد. برای این روزها هم چاره‌ای بیندیشید تا دچار ضرر مالی نشوید و سرمایه‌تان آسیبی نبیند.

 

از میزان موجودی کالاها باخبرید؟

موجودی کالاها را چطور مدیریت می‌کنید؟ اصلا از میزان موجودی کالاها باخبرید؟ می‌توانید بگویید که زمان مناسب برای خرید مجدد پنیر میهن کی است؟ یا اصلا مشتریانتان این پنیر را دوست نداشته‌اند و لازم نیست این ماه برای خریدش برنامه بریزید؟ از یک نرم‌افزار برای مدیریت موجودی کالاها کمک بگیرید. نرم‌افزاری که بتواند گزارش‌های دقیقی برای کالاها آماده کند. مثلا بگوید از هر کالا چقدر موجود دارید، بیشترین کالای خریداری شده کدام است، بیشتری کالایی که فروخته‌اید کدام است و… . همینطور هنگام تعریف کالا در آن، بتوانید برای آن نقطۀ سفارش هم مشخص کنید. نقطۀ سفارش یعنی چه؟ سطحی از موجودی کالاست که اگر موجودی انبار به آن برسد، باید برای خرید مجدد کالا اقدام کنید.

 

نقطۀ سفارش برای مدیریت کالاهای فاسدشدنی، یک راه حل تضمینی است. با کمک این قابلیت می‌توانید موجودی کالاها را قبل از اتمامشان، در زمان مناسب، شارژ کنید. یعنی نه آنقدر زود که تاریخ انقضایشان قبل از فروش سر برسد و نه آنقدر دیر که مشتریان دست خالی برگردند و از موجود نبودن آن کالا، ناراضی باشند.

 

نرم‌افزارهای حسابداری فروشگاهی که بخش انبارداری هم دارند، گزینۀ خوبی برای مدیریت موجودی کالاهایند. با آن‌ها می‌توانید بخش‌های مختلف فروشگاه را یکپارچه مدیریت کنید. یعنی دیگر نیازی نیست برای حسابداری یا انبارداری، دو نرم‌افزار جدا داشته باشید! نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی هایپریک، بخش انبارداری دارد که اتفاقا، قابلیت نقطۀ سفارش، یکی از ویژگی‌های خوب و کاربردی آن است.

 

الگوی خرید مشتریانتان را بشناسید

نرم‌افزارهای حسابداری فروشگاهی، مانند هایپریک، گزارش‎های خاصی را در اختیارتان قرار می‌دهند تا با کمک آن‌ها، بتوانید الگوی خرید یا فروش کالاهای مختلف را بررسی کنید. مثلا بدانید کدام کالا بیشتر فروش رفته یا شما کدام کالا را بیشتر خریده‌اید. با گزارش فروش، متوجه می‌شوید که در چه تاریخ‌هایی بیشتر فروخته‌اید. چرایی آن را بررسی کنید تا بتوانید خرید مجدد کالاهای فاسدشدنی را با این تاریخ‌ها تنظیم کنید. اینطوری خیالتان راحت است که تاریخ انقضای کالاها، قبل از فروششان، سر نمی‌رسد و ضرر نمی‌کنید.

 

تخفیف‌گذاری هم راه حل خوبی است!

اگر تاریخ انقضای کالاهایتان نزدیک است و نمی‌دانید با آن‌ها چه کار کنید، چرا تخفیف‌ را امتحان نمی‌کنید؟ با مشتریان صادق باشید و به آن‌ها بگویید به علت نزدیک بودن تاریخ انقضا، روی برخی از کالاها تخفیف گذاشته‌اید. اصلا قفسه‌ای را به کالاهای این چنینی اختصاص بدهید تا مشتریان راحت‌تر آن‌ها را تشخیص بدهند.

 

5 راه حل برای مدیریت مواد غذایی فاسدشدنی در سوپرمارکت‌ها

از کجا اطلاعات دقیق تاریخ مصرف محصولات را بدانیم؟

بستگی به نوع محصول دارد. روی جعبۀ بعضی از محصولات، تاریخ تولید و انقضاء خورده‌است. برای متوجه شدن تاریخ بعضی دیگر از محصولات، چاره‌ای جزء چک کردن تاریخ تولید و انقضای چاپ‌شده روی آن‌ها ندارید. تاریخ انقضای برخی از محصولات دیگر هم پیش‌فرض تعریف‌شده است. مثلا بعضی از کالاها، فقط سه ماه بعد از تاریخ تولید، فرصت مصرف دارند.

همچنین بدانید:

چه نرم افزار حسابداری برای سوپرمارکت بخریم؟

 

کاربرد نرم افزار حسابداری فروشگاهی برای مدیریت کالای فاسدشدنی

در طول مقاله، به برخی از کاربردهای نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی برای مدیریت کالاهای فاسدشدنی اشاره کردیم. با خواندن مقاله متوجه شدید که همه چیز برمی‌گردد به مدیریت درست موجودی کالاها. وجود گزارش‎های دقیق هم کمکتان می‌کند بتوانید برای همین مدیریت درست، برنامه‌ریزی کنید و تصمیم‌های آگاهانه‌تری بگیرید.

 

هایپریک را هم به عنوان یک نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی معرفی کردیم که بخش انبارداری و مدیریت موجودی دارد. با کمک هایپریک، از ضررهای مالی و آسیب دیدن سرمایه‌تان جلوگیری کنید و همیشه رو‌به‌رشد و موفقیت خواهید بود. در بخش انبارداری هایپریک، قابلیت‌های زیر در اختیار شماست:

  • ثبت موجودی اولیه کالاها؛
  • امکان انبارگردانی؛
  • امکان انبارگردانی گروهی؛
  • ثبت خودکار حواله انبار برای کلیه فاکتورها؛
  • نمایش موجودی تعدادی و ریالی کالاها؛
  • امکان ثبت اسناد در صورت منفی شدن موجودی انبار؛
  • امکان مشاهده تعداد کالا‌های ناموجود و کالاهای در ‌حال اتمام؛
  • گزارش ورود و خروج به تفکیک کالاها؛
  • امکان تعریف بارکد؛
  • امکان تعریف نقطۀ سفارش مشتری؛
  • گزارش تعداد و حجم کالاهای پرفروش؛
  • گزارش تعداد و حجم بیشترین کالاهای خریداری شده؛
  • گزارش موجودی کالا.

 

مدیریت مواد غذایی تاریخ مصرف‌دار و فاسدشدنی در سوپرمارکت، دغدغۀ اکثر سوپرمارکت‌دارهاست. با 5 راه حلی که بررسی کردیم، می‌توانید این کالاها را بهتر مدیریت کنید. کالاهای موجود در فروشگاه، سرمایه‌های غیرنقدی شمایند. پس، دنبال بهترین راه حل برای نگهداری آن‌ها باشید تا ضرری نکنید. شما چه راهی را برای مدیریت کالاهای فاسدشدنی به کار گرفته‎اید؟

سوالات متداول

1. چگونه محصولات با تاریخ انقضا را مدیریت کنیم؟

از یک نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی که بخش انبارداری دارد کمک بگیرید. این بخش کمکتان می‌کند موجودی کالاها را درست مدیریت کنید و کالاهای فاسدشدنی را قبل از خراب شدن، بفروشید.

2. هایپریک برای سوپرمارکت‌ها مناسب است؟

بله. هایپریک، نرم افزار حسابداری فروشگاهی مناسب برای فروشگاه‌های مختلف مانند سوپرمارکت‌ها و هایپرمارکت‌هاست.

3. FEFO یعنی چه؟

مختصر عبارت First-Expired-First-Out است. تکنیک انبارداری که می‌گوید اولین کالایی که تاریخ انقضایش نزدیک است، باید اولین کالایی باشد که از مغازه خارج می‌شود.

آینده حسابداری مغازه خود را با هایپریک تجربه کنید

آینده را امروز شروع کنید

خرید اشتراک