مجله هایپریک مجله هایپریک

10 ترفند برای افزایش فروش سوپرمارکت

کسب و کار 10 ترفند برای افزایش فروش سوپرمارکت
زمان برای مطالعه: 9 دقیقه

فهرست مطالب

برای‌آنکه فروشتان بیشتر شود، نیازی نیست راهکارهای سخت و پیچیده را امتحان کنید. کافی است سراغ راه‌های هوشمندانه و استفاده از ترفندها و ابزارهای کارآمد بروید. اگر سود سوپرمارکتتان پایین است و دنبال راه چاره‌اید، این مقاله برای شماست. در این مطلب راهکارهایی را برای افزایش فروش سوپرمارکت معرفی کرده‌ایم که با کمک آن‎ها، غوغا خواهید کرد!

 

10 ترفند برای افزایش فروش سوپرمارکت با ایجاد تجربه دلنشین!

 در دنیای رقابتی امروز، همه می‌خواهند بدانند چطور یک سوپرمارکت موفق و پرفروش داشته باشند! اگر فروشتان کم شده است و دیگر مانند قبل سرتان شلوغ نیست، اولین قدم پیدا کردن چرایی است. چرا فروشتان کمتر شده؟ برای جواب دادن به این سؤال، عوامل بیرونی را کنار بگذارید. مثلاً گران شدن کالاها و قیمت‌ها، یک عامل بیرونی است که شما روی آن کنترلی ندارید. اما می‌توانید روی کالاهای پرطرف‌دار تخفیف بگذارید! کلید موفقیت در افزایش فروش سوپرمارکت، ایجاد یک تجربه دلنشین برای مشتری است تا به شما و مغازه‌تان اعتماد کند. این راه، باعث افزایش فروشتان خواهد شد. حالا چطور یک تجربه دل‌نشین ایجاد کنیم؟ ادامه مطلب را بخوانید.

 

 

10 ترفند برای افزایش فروش سوپرمارکت با ایجاد تجربه دلنشین!

 

میزانپلی کنید!

 در قدیم، دختران جوان همیشه موهایشان را با بیگودی می‌پیچیدند تا ظاهری زیباتر داشته باشند. به این پیچیدن موها، میزانپلی می‌گفتند. بعدها اصطلاح میزانپلی کردن را برای هر کاری که ظاهر را زیباتر می‌کرد، به کار بردند و میزانپلی کردن شد یک اصطلاح. حالا شما هم باید مغازه‎تان را میزانپلی کنید تا ظاهری زیبا داشته باشد و مشتریان از دیدنش لذت ببرند. ایجاد شاخصه‌های بصری، باعث به‌یادماندنی شدن مغازه‌تان می‌شود و به معروفیتتان کمک می‌کند. پس برای دکور سوپرمارکت یا همان میزانپلی، وقت بگذارید. رنگ، چیدمان، فضای داخلی، نورپردازی و… را جدی بگیرید. روی علایق مشتری تمرکز کنید و از آن در دکور مغازه بهره بگیرید.

 از رنگ‌هایی استفاده کنید که توجه را جلب می‌کنند. یک دیوار را به نقل‌قول‌های مشتریانتان یا داستان‌های جذاب اختصاص بدهید. از بوی خوب غافل نشوید. بوی خوب در ذهن آدم‎ها ردپایشان را جا می‌گذارند. نورپردازی‌های مختلف را امتحان کنید تا ببینید کدام چشم‌نوازتر است. به فکر بویایی و بینایی بودید، حالا نوبت آن است که فکری هم برای گوش و شنوایی بکنید. از موسیقی‌های دل‌نشین استفاده کنید تا یک فضای متمایز از دیگران داشته باشید. با رعایت کردن همه این نکته‌ها، به مشتری می‌گویید که به من به حضور تو و لذت‌بردنت از خرید، اهمیت می‌دهم.

 

آن میزانپلی را به‌روز نگه دارید

 حالا که سروسامانی به وضعیت ظاهری فروشگاه دادید، سعی کنید آن را به‌روز نگه‌دارید و هرچند وقت یک‌بار تغییرش بدهید. با این روش به مشتری می‌گویید من همیشه و همواره به فکر تو هستم. هر بار که مشتریان سراغ مغازه‌تان می‌آید، یک چیز جدید می‌بینند. پس کنجکاوند می‌شوند و دوست دارند دائماً به مغازه‌تان سر بزنند تا ببینند امروز، چه تغییری در انتظارشان است.

 مثلاً از محصولات فصلی استفاده کنید و نشانه‎های فصل را روی دیوارها، قفسه‌ها و حتی سقف فروشگاه بیاورید. در فصل زمستان، چند پوستر، با حال و هوای زمستانی روی دیوارها نصب کنید، یک آدم‌برفی مصنوعی بسازید و در مغازه بگذارید، قفسه‌ای را به بستنی‌های زمستانی مختلف اختصاص بدهید و آن را جلوی چشم بگذارید و در نهایت، بخشی را برای نوشیدنی‌های گرم در نظر بگیرید تا مشتری در کنار خریدهای دیگرش، با یک نوشیدنی زمستانی، دلش را گرم کند. حتی می‌توانید موسیقی‌های به‌یادماندنی و خاطره‌انگیز قدیمی مربوط به زمستان را هم پخش کنید تا مشتریانتان از یادآوری خاطرات قدیم، حال خوش را تجربه کنند.

 

مدیریت فروشگاه با هایپریک

 

بازار را بیابید!

 منظورمان این است بازاریابی کنید و تبلیغات را جدی بگیرید. یکی از عوامل مهم برای افزایش فروش سوپرمارکت، تبلیغات است. اعلامیه چاپ کنید و خانه‌های اطراف فروشگاهتان را از وجودتان باخبر کنید. روی اعلامیه‌ها پیشنهادهای جذاب بگذارید. مثلاً هر کسی با این اعلامیه به مغازه‎تان بیاید، ۳۰ درصد تخفیف خواهد داشت. یا بازی معمایی روی اعلامیه چاپ کنید که با پیدا کردن جواب معما، محصولی رایگان و باارزش، بن خرید یا تخفیفی وسوسه‌انگیز نصیبشان خواهد شد.

 

 یک‌قدم به جلو بردارید و سراغ بازاریابی و تبلیغات دیجیتال هم بروید. مثلاً یک صفحه اینستاگرام راه بیندازید و کالاهای برندهای مختلف را باهم مقایسه کنید. با این روش، افراد بیشتری شما را می‌شناسند و به‌خاطر نقدهای صادقانه‌تان، از شما خرید می‌کنند. سراغ تبلیغ کردن فروشگاهتان در کانال‌های خبری مخصوص شهر یا محله‌تان در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستا، تلگرام، ایتا و… بروید.

 

به دهه شصت بازگردید و کوپن بدهید

 چه کسی گفته است که کوپن دادن دیگر کارآمد نیست یا ازمدافتاده؟ کوپن همچنان یکی از روش‌های کارساز ترغیب مشتری برای خرید است. همیشه که نباید از ترفندهای مدرن استفاده کرد. زمانی که یک ترفند سنتی، کاربردی است، چرا زنده نگهش نداریم؟ متناسب با هر خرید به مشتری‌هایتان کوپن تخفیفی یا نقدی بدهید. مثلاً اگر از ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان خرید کنند، روی خرید بعدی‌شان ۲۰ درصد تخفیف می‌گیرند یا برای خرید بعدی ۱۰۰ هزار تومان بن خرید دارند.

 

 می‌توانید روی کوپن‌هایتان یک تاریخ انقضا در نظر بگیرید تا حس فوریت را هم ایجاد کنید. اما مشتریان کوپن‌های بدون تاریخ را بیشتر می‌پسندند و حس بهتری نسبت به آن دارند. روی پیشنهادی حسابی فکر کنید که می‌خواهید به مشتری بدهید. این پیشنهاد باید ترغیب‌کننده باشد. هنگام کوپن دادن حاشیه سودتان را فراموش نکنید. این روش قرار است به افزایش فروشتان کمک نکند؛ نه این که به آن ضرر بزند. پس محدودیت‌ها را در نظر بگیرید. لازم نیست در کوپن دادن هم بیش از حد دست و دلباز باشید.

 

کاری کنید مشتریان لبیک بگویند

 برای افزایش فروش، به مشتریان وفادار نیاز دارید. تحقیق‌ها نشان می‌دهد که ۶۳ درصد از مشتریان برای‌آنکه پاداش وفاداری بگیرند، بیشتر هزینه می‌کنند. یعنی برای‌آنکه جزء مشتریان وفادار باشند تا تسهیلات بیشتری نصیبشان شود، دست‌ودل‌بازتر خرید می‌کنند. پس یک باشگاه مشتریان راه بیندازید. بعد شروط منصفانه‎ای برای عضو شدن در این باشگاه معین کنید. از آن طرف، تسهیلات انگیزه‌بخشی را هم برای کسانی در نظر بگیرید که عضو باشگاه می‌شوند. با این روش مشتریان وفادار به دست خواهید آورد و فروشتان سر به فلک می‌کشد. برای‌آنکه بدانید باشگاه مشتریان چیست و چه‌کارهای برای راه‌اندازی آن نیاز است انجام بدهید، مقاله «باشگاه مشتریان چیست و چه نقشی در رضایت مشتری دارد؟» را بخوانید.

 

سبدی برای جا کردن دنیا بخرید

 این یک ترفند روان‌شناسی است. فروشگاه را با سبدها یا چرخ‌های بزرگ مجهز کنید. با این ترفند روان‌شناسی، مشتریان را تشویق می‌کنید بیشتر خرج کنند. مطالعه‌ها نشان می‌دهند که با چرخ‌دستی‌های بزرگ‌تر می‌توان ۴۰ درصد فروش را افزایش داد. پس سبدی بخرید که دنیا در آن جا شود!

 

محبوب‌های دل و سلطان‎های قلب را موجود کنید

 بعضی وقت‎ها در یک بازه زمانی، یک سری کالاها پرطرف‌دار می‌شوند و متقاضی زیادی دارند. پس اقلام پرطرف‌دار را موجود کنید تا در آن بازه زمانی، بتوانید بیشتر بفروشید. پس حواستان به کالاهای پرطرف‌دار این چنینی باشد و دراسرع‌وقت، موجودشان کنید.

 

هیچ وقت نگویید موجود نیست

 اگر محصولی را نداشته باشید که خریدار دنبال آن است، مشتری را از دست خواهید داد و او را به خرید از رقبایتان تشویق خواهید کرد. چگونه همیشه موجودی داشته باشیم؟ با یک نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی که بخش انبارداری دارد و کمکتان می‌کند موجودی کالاها را مدیریت کنید. به‌عنوان‌مثال نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی هایپریک، قبل از تمام شدن موجودی، به شما اخطار می‌دهد که کالا روبه‌اتمام است و باید برای سفارش مجدد اقدام کنید. با این روش، هیچ‌وقت نمی‌گویید موجود نیست!

 

لطفا اینجا پارک کنید

 پارکینگ یکی از عوامل مهم برای افزایش فروش در سوپرمارکت‌هاست. یکی از دغدغه‌های اصلی شهرها، پارکینگ است. اکثر مشتریان شما، ماشین دارند و جایی هم برای پارک آن می‌خواهند. بنابراین یا فروشگاه را جایی راه بیندازید که جای پارک زیادی دارد یا یک پارکینگ، هرچند کوچک، برای پارک ماشین‌ها در نظر بگیرید. بیشتر افراد بین فروشگاهی که جای پارک دارد و فروشگاهی که هیچ فضایی برای پارک ماشین در نظر نگرفته است، اولی را انتخاب می‌کنند.

 

اصلا معطلی یعنی چه؟

 روند فروش و تعداد صندوق‌های فروشگاه را طوری در نظر بگیرید که کسی معطل نشود. اصلاً معطلی در فروشگاهتان بی‌معنی باشد! مشتریان دوست ندارند در صف‌های طولانی بایستند. از تکنولوژی کمک بگیرید! یک نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی تهیه کنید که بخش صندوق فروشگاهی دارد، به کارت‌خوان، ترازو، بارکدخوان و… وصل می‌شود و در نهایت می‌توان با آن در سریع‌ترین حالت ممکن، فاکتور خریدوفروش را ثبت کرد. ویژگی صف مشتری هم داشته باشد تا هم‌زمان بتوانید چند فاکتور ثبت کنید. هایپریک، گزینه مناسبی برای سریع‌تر کردن روند فروش، بدون پایین آوردن دقت و ایجاد خطاست.

 

 برای ایجاد تجربه بهتر مشتری و اجتناب از صف طولانی، امکان پرداخت توسط مشتری را فراهم کنید. کیوسک‌هایی در بازار موجود است که به مشتری اجازه می‌دهند، خودش با استفاده از بارکد روی محصول‌ها، خریدهایش را در فاکتور فروش ثبت کند و هزینه آن را بپردازد. بدون آنکه نیازی به حضور فروشنده باشد!

 

با هایپریک انباری منظم داشته باشید

 

این هم از ده راه افزایش فروش سوپرمارکت بدون جادو و جنبل! فقط با کمی هوشمندانه فکر کردن و انتخاب راه‌های کاربردی، می‌توان تغییر چشمگیری در میزان فروش ایجاد کرد. قبل از آنکه دست به انجام هرکاری بزنید، ابتدا دلایل کمی فروشتان را بنویسید و بعد برای هر دلیل، یک راه حل کاربردی و مقرون‌به‌صرفه پیدا کنید. با کمی خلاقیت، راه‌های شگفت‌آوری پیدا خواهید کرد.

 

در این مقاله نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی هایپریک را هم معرفی کردیم و بعضی از قابلیت‌هایش را هم گفتیم. برای آشنایی بیشتر با هایپریک، با شماره 02143378 تماس بگیرید. کارشناسان هایپریک منتظر تماس شمایند.

 

سوالات متداول

1. آیا نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی هایپریک برای مدیریت سوپرمارکت هم مناسب است؟

بله. از هایپریک برای مدیریت امور مختلف سوپرمارکت مانند مدیریت موجودی، حسابداری و مدیریت مالی، مدیریت مشتریان و تامین‌کنندگان، مدیریت خرید‌وفروش و هزینه می‌توانید استفاده کنید. برای دریافت مشاوره با شماره 02143378 تماس بگیرید.

2. از کجا مجوز سوپرمارکت بگیرم؟

برای دریافت مجوز سوپرمارکت، به وبگاه درگاه ملی مجوزها مراجعه کنید.

آینده حسابداری مغازه خود را با هایپریک تجربه کنید

آینده را امروز شروع کنید

خرید اشتراک