مجله هایپریک مجله هایپریک

6 عامل موثر در انتخاب نرم افزار مدیریت کسب و کار

مقالات 6 عامل موثر در انتخاب نرم افزار مدیریت کسب و کار
زمان برای مطالعه: 5 دقیقه

فهرست مطالب

برای ایجاد نظم و ساماندهی امور مالی در کسب‌وکارها، نرم‌افزارهای مختلفی طراحی شده‌اند که می‌توانید آن‌ها را در اینترنت پیدا کنید. یک دسته از آن‌ها، نرم‌افزارهای مدیریت کسب و کار در حوزه مالی است. نرم‌افزارهایی که کمکتان می‌کنند امور مالی فروشگاه یا مغازه را دست بگیرید و راحت‌تر مدیریتشان کنید. هدف نهایی این نرم‌افزارها، بی‌نیاز کردن شما از برون‌سپاری بخش حسابداری فروشگاه یا استخدام حسابدار است. برای آن که بتوانید در این بازار متنوع نرم‌افزارهای مدیریت کسب و کار، نوع مناسب را انتخاب کنید، نیاز به یک راهنما دارید. این مطلب، راهنمای شماست تا بتوانید بهترین نرم افزار مدیریت کسب و کار را انتخاب کنید. با مقاله ” 6 عامل موثر در انتخاب نرم افزار مدیریت کسب و کار “هایپریک همراه باشید.

 

عوامل مؤثر در انتخاب نرم افزار مناسب مدیریت کسب و کار

یکی از عواملی که موقع انتخاب نرم‌افزار مدیریت کسب‌و‌کار باید به آن دقت کنید، تناسب نرم‌افزار انتخابی با ساختار کسب‌وکارتان است. انتخاب نرم‌افزار مناسب و کاربردی، به عوامل متعددی چون حوزه فعالیت کسب‌و‌کار، گستردگی فعالیت، تعداد کارکنان و… بستگی دارد. ممکن است یک نرم افزار حسابداری برای رفع نیازهای فروشگاه شما مناسب باشد، اما نیازهای یک مغازه لوازم یدکی را رفع نکند. پس هنگام انتخاب نرم‌ افزار مدیریت کسب‌وکار باید به کارایی، امکانات متنوع، ساده یا پیشرفته بودن، قابلیت اتصال به ابزارهای دیگر و… توجه کنید. در ادامه، درباره عوامل مؤثر در انتخاب نرم افزار مدیریت کسب و کار با هم صحبت می‌کنیم.

 

حوزه فعالیت کسب و کار

تعیین حوزۀ فعالیت کسب‌و‌کار، سبب انتخاب درست نرم افزار می‌شود. مثلا استفاده از نرم افزار حسابداری پیشرفته مانند هلو، برای شرکت‌های بازرگانی بزرگی مناسب است که حسابدارهای حرفه‌ای دارند. در حالی که یک فروشگاه لوازم‌التحریر یا سوپرمارکت، به نرم‌افزاری نیاز دارد تا در کنار بخش حسابداری، انبارداری، صندوق فروشگاهی و موارد این چنینی را هم در بر بگیرد.

 

بزرگی یا کوچکی

قطعا نیازهای یک فروشگاه بزرگ با یک مغازه کوچک متفاوت است. میزان گستردگی کسب‌وکار و تعداد کارکنان موجود در مجموعه، دو معیار تعیین‌کننده‌اند. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، مقیاس‌پذیری است. نرم‌افزاری تهیه کنید که برای کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک مناسب است. قرار نیست همیشه مغازه شما در همین اندازه بماند! قطعا هر روز رشد می‌کنید و بزرگ‌تر می‌شوید. پس باید نرم‌افزاری تهیه کنید که مقیاس‌پذیر است و در آینده هم می‌توان از آن استفاده کرد.

 

یکپارچگی

نرم‌افزاری تهیه کنید که با کمک آن بتوانید همه بخش‌های فروشگاه را با هم مدیریت کنید. مثلا صندوق فروشگاهی را به ابزارهای مختلف مانند کارت‌خوان، بارکدخوان، ترازو و … وصل کند. با کمک آن بتوانید کالاها و خدماتتان را مدیریت کنید. بخشی هم برای مدیریت مشتریان، اعضای فروشگاه و تامین‌کنندگان داشته باشد.

 

سادگی

کار کردن با یک نرم‌افزار پیشرفته، لزوما پیچیده نیست. نرم‌افزاری تهیه کنید که علی رغم امکانات و قابلیت‌های زیاد، ساده باشد. یعنی بتوانید کار کردن با آن را به سادگی یاد بگیرید و به بقیه هم یاد بدهید. این یک نکته مهم است که هرگز نباید فراموش کنید.

 در بخش سادگی باید به دانش حسابداری هم توجه کنید. برای کار کردن با نرم‌افزارهای حسابداری فروشگاهی معتبر و کاربردی، نیازی نیست دانش حسابداری بلد باشید. تنها کاری که شما باید انجام بدهید، ثبت اطلاعات مختلف است و فرآیند حساب‌وکتاب آن‌ها را به نرم‌افزار می‌سپارید.

 

بدون محدودیت

سراغ نرم‌افزارهایی بروید که محدودیتی در ثبت اسناد، فاکتور یا کالا ندارند. محدودیت‌ها، برای انجام درست کارها، مانع‌تراشی می‌کنند. پس نرم‌افزاری که ویژگی‌های زیر را در اختیارتان بگذارد:

  • تعریف کالاهای فروشگاه به تعداد نامحدود؛
  • ثبت اسناد خرید و فروش به تعداد نامحدود؛
  • تعریف اعضای فروشگاه بدون محدودیت در تعداد و دسترسی؛
  • ثبت اسناد حسابداری و انبارداری به تعداد نامحدود؛
  • تعریف مشتری و تامین‌کننده به تعداد نامحدود؛
  • فعال بودن تمامی امکانات نرم‌افزار، در همه اشتراک‌ها.

 

پشتیبانی باکیفیت

پشتیبانی باکیفیت را دست کم نگیرید، زمانی در طول زمان برای نرم‌افزار مشکلی پیش می‌آید یا درباره نحوه کار کردن با قسمتی خاص، سوالی دارید، پشتیبانی خوب چاره کار است! پشتیبانی که باحوصله و دقت، صحبت‌های شما را بشنود و راه حل مناسب را ارائه بدهد و تا رفع شدن مشکل، تمام تلاشش را بکند. بنابراین هنگام تهیه نرم‌افزاری برای مدیریت کسب و کار، به پشتیبانی باکیفیت هم توجه کنید.

 

انواع نرم‌افزار حسابداری یا مدیریت کسب‌وکار

در بخش قبلی گفتیم که برای انتخاب نرم‌افزار حسابداری یا مدیریت کسب و کار، باید به حوزه کاری‌تان توجه کنید. این نرم‌افزارها با توجه به زمینه‌های کاری مختلف، به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

نرم افزار شرکت‌های تولیدی: سیستم مذکور، تمام امور واحدهای تولید کننده را ساماندهی می‌کند. شرکت‌های تولیدی شامل کسب و کارهایی‌اند که با بهره‌گیری از مواد اولیه، کالا تولید می‌کنند.

نرم افزار فروشگاهی: سیستم مورد استفاده در کسب‌و‌کارهای فروشگاهی، تمامی امور مربوط به خرید و فروش، محاسبه داده‌ها، ارتباط با مشتریان، مدیریت انبار و محاسبه دستمزد را مدیریت می‌کند.

نرم افزار بازرگانی: سیستم یکپارچه بازرگانی با ساماندهی تمام امور مربوط به شرکت‌های بازرگانی، سبب ارتقاء کسب‌و‌کارها می‌شود.

نرم افزار پیمانکاری: سیستم یکپارچه پیمانکاری تمام امور شرکت‌های پیمانکاری اعم از خرید مواد اولیه، فعالیت نیروها، تعمیرات، پیشرفت پروژه و… را مدیریت می‌کند.

نرم افزار خدماتی: سیستم مربوط به شرکت‌های خدماتی که تمامی امور مربوط به خدمات ارائه شده را ثبت و ارزیابی می‌کند.

 

6 عامل موثر در انتخاب نرم افزار مدیریت کسب‌ و کار را با هم مرور کردیم. انواع نرم‌افزارهای مدیریت کسب‌وکار را نیز شناختید. به نظرتان برای انتخاب نرم‌افزارهای این چنینی، باید به چه عوامل دیگری توجه کنیم؟ اگر دنبال یک نرم‌فزار حسابداری فروشگاهی‌اید، هایپریک را انتخاب کنید. این نرم‌افزار، هرآنچه را دارد که برای مدیریت کسب‌وکار به آن نیاز دارید. درباره هایپریک سوالی دارید؟ با شماره 02143378 تماس بگیرید.

آینده حسابداری مغازه خود را با هایپریک تجربه کنید

آینده را امروز شروع کنید

خرید اشتراک