مجله هایپریک مجله هایپریک

7 عامل موثر در انتخاب نرم افزار مدیریت کسب و کار

مقالات 7 عامل موثر در انتخاب نرم افزار مدیریت کسب و کار
زمان برای مطالعه: 7 دقیقه

فهرست مطالب

برای ایجاد نظم و ساماندهی امور مالی در کسب‌وکارها، نرم‌افزارهای مختلفی طراحی شده‌اند که آن‌ها را در بازار پیدا خواهید کرد. یک دسته از آن‌ها، نرم‌افزارهای مدیریت کسب‌وکار در حوزۀ مالی است. نرم‌افزارهایی که کمکتان می‌کنند امور مالی فروشگاه یا مغازه را دست بگیرید و راحت‌تر مدیریتشان کنید. هدف نهایی این نرم‌افزارها، بی‌نیاز کردن شما از برون‌سپاری بخش حسابداری فروشگاه یا استخدام حسابدار است. برای آن که بتوانید در این بازار متنوع نرم‌افزارهای مدیریت کسب‌وکار، نوع مناسب را انتخاب کنید، نیاز به یک راهنما دارید. این مطلب، راهنمای شماست تا بتوانید بهترین نرم افزار مدیریت کسب‌وکار را انتخاب کنید. با مقاله « 7 عامل مؤثر در انتخاب نرم افزار مدیریت کسب‌وکار » هایپریک همراه شوید.

 

عوامل مؤثر در انتخاب نرم افزار مناسب مدیریت کسب‌وکار

یکی از عواملی که موقع انتخاب نرم‌افزار مدیریت کسب‌وکار باید به آن دقت کنید، تناسب نرم‌افزار انتخابی با ساختار کسب‌وکارتان است. انتخاب نرم‌افزار مناسب و کاربردی، به عوامل متعددی چون حوزۀ فعالیت کسب‌و‌کار، گستردگی فعالیت، تعداد کارکنان و… بستگی دارد. ممکن است یک نرم افزار حسابداری برای رفع نیازهای یک سوپرمارکتی مناسب باشد، اما نیازهای یک مغازه لوازم‌یدکی را رفع نکند. پس هنگام انتخاب نرم‌ افزار مدیریت کسب‌وکار باید به کارایی، امکانات متنوع، ساده یا پیشرفته بودن، قابلیت اتصال به ابزارهای دیگر و… توجه کنید. در ادامه، درباره عوامل مؤثر در انتخاب نرم افزار مدیریت کسب‌وکار با هم صحبت می‌کنیم.

 

حوزه فعالیت کسب‌وکار

تعیین حوزۀ فعالیت کسب‌و‌کار، سبب انتخاب درست نرم افزار می‌شود. مثلاً استفاده از نرم افزار حسابداری پیشرفته مانند هلو، برای شرکت‌های بازرگانی بزرگی مناسب است که حسابدارهای حرفه‌ای دارند. درحالی‌که یک فروشگاه لوازم‌التحریر یا سوپرمارکت، به نرم‌افزاری نیاز دارد تا در کنار بخش حسابداری، انبارداری، صندوق فروشگاهی و موارد این‌چنینی را هم در بر بگیرد. درعین‌حال بتوان راحت از آن استفاده کرد، بدون آنکه لازم باشد دانش حسابداری بدانید.

 

بزرگی یا کوچکی

قطعاً نیازهای یک فروشگاه بزرگ با مغازۀ کوچک متفاوت است. میزان گستردگی کسب‌وکار و تعداد کارکنان موجود در مجموعه، دو معیار تعیین‌کننده‌اند. شما باید به مقیاس‌پذیری توجه کنید! نرم‌افزاری تهیه کنید که برای کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک مناسب است. قرار نیست همیشه مغازه شما در همین اندازه بماند! قطعاً هر روز رشد می‌کنید و بزرگ‌تر می‌شوید. پس باید نرم‌افزاری تهیه کنید که مقیاس‌پذیر است و در آینده هم می‌توان از آن استفاده کرد.

 

یکپارچگی

نرم‌افزاری تهیه کنید که با کمک آن بتوانید همه بخش‌های فروشگاه را با هم مدیریت کنید. مثلاً صندوق فروشگاهی را به ابزارهای مختلف مانند کارت‌خوان، بارکدخوان، ترازو و… وصل کند. با کمک آن بتوانید کالاها و خدماتتان را مدیریت کنید. بخشی هم برای مدیریت مشتریان، اعضای فروشگاه و تأمین‌کنندگان داشته باشد.

 

سادگی

قبلاً کمی به‌راحتی کار اشاره کردیم. کار کردن با یک نرم‌افزار پیشرفته، لزوماً پیچیده نیست. نرم‌افزاری تهیه کنید که علی‌رغم امکانات و قابلیت‌های متنوع، ساده باشد. یعنی بتوانید کار کردن با آن را به‌سادگی یاد بگیرید و به بقیه هم یاد بدهید. این نکته مهم را هرگز نباید فراموش کنید. در بخش سادگی باید به دانش حسابداری هم توجه کنید. برای کار کردن با نرم‌افزارهای حسابداری فروشگاهی معتبر و کاربردی، نیازی نیست دانش حسابداری بلد باشید. تنها کاری که شما باید انجام بدهید، ثبت اطلاعات مختلف است و فرایند حساب‌وکتاب آن‌ها را به نرم‌افزار می‌سپارید.

 

بدون محدودیت

سراغ نرم‌افزارهایی بروید که محدودیتی در ثبت اسناد، فاکتور یا کالا ندارند. محدودیت‌ها، برای انجام درست کارها، مانع‌تراشی می‌کنند. پس نرم‌افزاری که ویژگی‌های زیر را در اختیارتان بگذارد:

  • تعریف کالاهای فروشگاه به تعداد نامحدود؛
  • ثبت اسناد خریدوفروش به تعداد نامحدود؛
  • تعریف اعضای فروشگاه بدون محدودیت در تعداد و دسترسی؛
  • ثبت اسناد حسابداری و انبارداری به تعداد نامحدود؛
  • تعریف مشتری و تأمین‌کننده به تعداد نامحدود؛
  • فعال بودن تمامی امکانات نرم‌افزار، در همۀ اشتراک‌ها.

 

پشتیبانی باکیفیت

پشتیبانی باکیفیت را دست‌کم نگیرید، زمانی در طول زمان برای نرم‌افزار مشکلی پیش می‌آید یا درباره نحوه کار کردن با قسمتی خاص، سؤالی دارید، پشتیبانی خوب چارۀ کار است! پشتیبانی که باحوصله و دقت، صحبت‌های شما را بشنود و راه حل مناسبی ارائه بدهد و تا رفع شدن مشکل، تمام تلاشش را بکند. بنابراین هنگام تهیه نرم‌افزاری برای مدیریت کسب‌وکار، به پشتیبانی باکیفیت هم توجه کنید.

 

سازگاری با ابزارهای مختلف

سازگار بودن یکی از عوامل مهم در انتخاب نرم‌افزارهای مدیریتی است. نوعی را انتخاب کنید که با دستگاه‌های مختلف سازگاری دارد و شما را محدود به دستگاه خاصی نمی‌کند. به‌عنوان‌مثال، در عینی که می‌توان با آن روی کامپیوتر یا لپ‌تاپ کار کرد، امکان کار کردن با موبایل را هم داشته باشد. با این ویژگی حتی روزهایی که دور از محل کار هستید، باز هم می‌توانید روند انجام کارها را بررسی کنید و زیر نظر بگیرید. بنابراین هنگام انتخاب، سازگار بودن با دستگاه‌های مختلف مانند لپ‌تاپ، کامپیوتر، موبایل، تبلت و حتی صندوق فروشگاهی را مدنظر بگیرید. حواستان به سازگاری با سیستم‌عامل‌های متنوع مانند مک، ویندوز، iOS و اندروید هم باشد.

اگر یک نرم‌افزار مدیریت فروشگاه می‌خواهید و سراغ نرم‌افزارهای حسابداری فروشگاهی رفته‌اید، پس اتصال به ابزارهای مختلف را فراموش نکنید. نوعی را بخرید که به کارت‌خوان، بارکدخوان، ترازو، فیش‌پرینتر و… هم وصل شود تا فرایند فروش سریع‌تر پیش برود و مشتری را معطل نگذارید.

 

همچنین بدانید:

کدام مشاغل معاف از مالیات کارتخوان هستند؟

 

انواع نرم‌افزار حسابداری یا مدیریت کسب‌وکار

در بخش قبلی گفتیم که برای انتخاب نرم‌افزار حسابداری یا مدیریت کسب‌وکار، باید به حوزۀ کاری‌تان توجه کنید. این نرم‌افزارها با توجه به زمینه‌های کاری مختلف، به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  • نرم افزار شرکت‌های تولیدی: سیستم مذکور، تمام امور واحدهای تولیدکننده را ساماندهی می‌کند. شرکت‌های تولیدی شامل کسب‌و‌کارهایی‌اند که با بهره‌گیری از مواد اولیه، کالا تولید می‌کنند.
  • نرم افزار فروشگاهی: سیستم مورداستفاده در کسب‌و‌کارهای فروشگاهی، تمامی امور مربوط به خریدوفروش، محاسبه داده‌ها، ارتباط با مشتریان، مدیریت انبار و محاسبه دستمزد را مدیریت می‌کند.
  • نرم افزار بازرگانی: سیستم یکپارچه بازرگانی با ساماندهی تمام امور مربوط به شرکت‌های بازرگانی، سبب ارتقا کسب‌و‌کارها می‌شود.
  • نرم افزار پیمانکاری: سیستم یکپارچه پیمانکاری تمام امور شرکت‌های پیمانکاری اعم از خرید مواد اولیه، فعالیت نیروها، تعمیرات، پیشرفت پروژه و… را مدیریت می‌کند.
  • نرم افزار خدماتی: سیستم مربوط به شرکت‌های خدماتی که تمامی امور مربوط به خدمات ارائه شده را ثبت و ارزیابی می‌کند.

 

عوامل مؤثر در انتخاب نرم افزار مناسب مدیریت کسب‌وکار

 

چرا باید از یک نرم‌افزار مدیریتی برای گرداندن کسب‌وکارمان استفاده کنیم؟

چون با کمک آن‎ها می‌توانید کسب‌وکارتان را درست مدیریت کنید، نقاط ضعف و قوت را بشناسید و برای آینده برنامه‌های سودآور بریزید. با این نرم‌افزارها، یک برنامه ارزیابی عملکرد بریزید. هر چند وقت یک‌بار با گزارش‌هایی که در اختیارتان قرار می‌دهد، سود و زیان، میزان فروش، میزان خرید و… را بررسی کنید تا متوجه کارهای مثبت یا اشتباه‌هایتان شود و برای دوره بعدی، بهتر برنامه‌ریزی کنید. با کمک قابلیت‌های کاربردی این نرم‌افزارها، کارها به‌آسانی و با سرعت بیشتری پیش می‌روند. درعین‌حال، خطاها هم کمتر خواهند شد. در نتیجه، عملکرد بهتری خواهید داشت و به بهره‌وری روز‌افزون می‌رسید. درعین‌حال، هرچه کارها سریع‌تر و بدون اشتباه پیش برود، مشتریان راضی‌تری خواهید داشت. می‌دانید که مشتری راضی و وفادار، برگ برندۀ کسب‌وکارتان خواهد بود!

 

بهترین برنامه حسابداری خرید و فروش

 

آیا هایپریک، نرم افزار حسابداری مدیریت کسب و کار است؟

بله! هایپریک، نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی است که می‌توانید با کمک آن، بخش‌های مختلف کسب‌وکارتان را مدیریت کنید. هایپریک برای مدیریت امور خرید‌وفروش، هزینه‌ها، کنترل موجودی و انبارداری، حسابداری بخش‌هایی مجزا با قابلیت‌های متنوعی دارد. با هایپریک می‌توان تامین‌کنندگان، مشتریان و حتی کارمندان را هم مدیریت کرد.

 

 7 عامل موثر در انتخاب نرم افزار مدیریت کسب‌ و کار را با هم مرور کردیم. انواع نرم‌افزارهای مدیریت کسب‌وکار را نیز شناختید. به نظرتان برای انتخاب نرم‌افزارهای این چنینی، باید به چه عوامل دیگری توجه کنیم؟ اگر دنبال یک نرم‌فزار حسابداری فروشگاهی‌اید، هایپریک را انتخاب کنید. این نرم‌افزار، هرآنچه را دارد که برای مدیریت کسب‌وکار به آن نیاز دارید. درباره هایپریک سوالی دارید؟ با شماره 02143378 تماس بگیرید.

سوالات متداول

1. هایپریک برای مدیریت کسب‌وکار است؟

بله با هایپریک می‌توان بخش‌های مختلف کسب‌وکار را مدیریت کرد.

2. چرا باید از یک نرم‌افزار مدیریتی برای گرداندن کسب‌وکارمان استفاده کنیم؟

چون با کمک آن‎ها می‌توانید کسب‌وکارتان را درست مدیریت کنید، نقاط ضعف و قوت را بشناسید و برای آینده برنامه‌های سودآور بریزید.

آینده حسابداری مغازه خود را با هایپریک تجربه کنید

آینده را امروز شروع کنید

خرید اشتراک