مجله هایپریک مجله هایپریک

پخش مویرگی چیست؟

مقالات پخش مویرگی چیست؟
زمان برای مطالعه: 7 دقیقه

فهرست مطالب

پخش مویرگی چیست؟ پخش مویرگی یعنی رساندن محصولات از تولیدکننده به آخرین خریدار. با کمک این فرایند است که تولید‌کننده کالا می‌تواند محصولاتش را به دست مشتریان برساند. در این مقاله قرار است مفصل دربارۀ این نوع پخش کالا صحبت و مفاهیم مربوط به آن را تعریف کنیم. آخر مقاله نیز قرار است یک راه حل، برای مدیریت بهتر شرکت‌های پخش ارائه کنیم. پس با هایپریک، تا آخر مقاله همراه باشید.

 

سیستم توزیع و پخش مویرگی چیست؟

بیایید ابتدا سراغ تعریف ماهیت سیستم توزیع و پخش مویرگی برویم تا بتوانیم درک کنیم که از این ابزار، برای چه کاری استفاده می‌شود. همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، پخش مویرگی یعنی رساندن محصولات از تولیدکننده به آخرین خریدار. چرا به آن مویرگی می‌گویند؟ اسمش را از فرآیند خون‌رسانی بدن به سلول‌ها اقتباس گرفته‌اند. قلب برای آنکه بتواند خون را به همه اجزاء بدن برساند، آن را در رگ‌ها و مویرگ‌ها پمپاژ می‌کند؛ خون‌رسانی دقیق، ظریف و بدون واسطه. سیستم توزیع و پخش مویرگی هم در واقع سازوکاری است که عمده‌فروشان و تولیدکنندگان اصلی از آن برای رساندن کالا به مصرف‌کننده، بدون واسطه استفاده می‌کنند. پس این سیستم، وظایف زیر را بر عهده دارد:

  • ذخیره‌سازی و انبارداری کالا برای توزیع؛
  • دریافت سفارش از مشتریان؛
  • تحویل کالا به مشتریان؛
  • وصول مطالبات؛
  • کنترل و دریافت اطلاعات از بازار.

 

انجام این نوع پخش و وظایف مربوط به آن، به عهده چه کسانی است؟ شرکت‌های پخش مویرگی که باید کالا را تا پایین‌ترین سطح کانال توزیع (خرده‌فروش) توزیع کنند. از این روش اصولا برای پخش کالاهای تند مصرف مانند موادغذایی، مواد آرایشی، داروها و… استفاده می‌کنند. کالای تند مصرف، به کالاهایی می‌گویند که با سرعت بیشتر خریداری می‌شوند و قیمتشان هم نسبتا پایین است.

 

انواع شرکت‌های پخش مویرگی و توزیع کالا

حالا که با مفهوم آشنا شدید، وقت آن است که سراغ انواع شرکت‌های پخش برویم. این شرکت‌ها را از نظر ساختار و اندازه، به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌کنند. در ادامه، دسته‌بندی هر کدام را نوشته‌ایم. با دقت بخوانید.

 

شرکت‌های پخش از نظر ساختار

اولین معیار برای تقسیم‌بندی این شرکت‌ها، ساختار است. از نظر ساختار، آن‌ها را به دو دسته زیر تقسیم می‌کنیم:

  • مستقل: شرکت‌هایی که هم‌زمان با چندین برند کار می‌کنند. این شرکت‌ها اصولا کالاهای برندهای فعال در صنعت غذایی، دارویی و شوینده را توزیع می‌کنند؛
  • غیرمستقل: این دسته زیر نظر هلدینگ شرکت‌های تولیدی مشخص فعالیت می‌کنند. یعنی فقط محصولات تولیدی یک برند مشخص را توزیع می‌کنند.

 

شرکت‌های پخش ازنظر اندازه

این معیار تعریف خاصی ندارد و بسیار ساده است. از نظر اندازه، آن‌ها را به سه دسته تقسیم می‌کنیم:

  • شرکت‌های کوچک محلی؛
  • شرکت‌های متوسط؛
  • شرکت‌های پخش سراسری.

 

استفاده از پخش مویرگی، چه مزایایی دارد؟

به نظر شما استفاده از این روش، چه مزیت‌هایی دارد؟  این نوع توزیع، برای شرکت‌های تولیدکننده، مزایای مختلفی دارد. مانند:

  • جمع‌آوری اطلاعات به‌روز بازار و مشتریان برای برنامه‌ریزی بهتر و گرفتن تصمیم‌های آگاهانه‌تر؛
  • پخش شوندگی پرسرعت‌تر کالاهای مختلف، مخصوصا کالاهای تند‌مصرف با تاریخ انقضاء کوتاه‌مدت؛
  • کوچک شدن مانده مطالبات در بازار به دلیل افزایش تعداد مشتری و کاهش ریسک مالی؛
  • افزایش سهم شرکت تولید کننده در بازار با افزایش سطح پوشش مشتریان؛
  • بهبود شرایط سرمایه در بازار و افزایش نقدینگی؛
  • افزایش سرمایه در گردش؛
  • کاهش ضایعات؛
  • ردیابی محصولات.

 

این  هم از مزایای روش پخش مویرگی. سری هم به معایب آن بزنیم؟ در ادامۀ بخوانید:

  • هزینه‌های شرکت تولید‌کننده بیشتر می‌شود؛
  • در گردش بالا، نیاز به سرمایۀ بیشتری دارد؛
  • بین کانال‌های توزیعی، تعارض ایجاد می‌کند؛
  • به منابع انسانی زیاد و مدیریت دقیق آن‌ها دارد.

 

در یک شرکت پخش مویرپی چه مشاغلی وجود دارد؟

 

در یک شرکت پخش مویگری، چه عناوین شغلی وجود دارد؟

برای راه‌اندازی همچین شرکتی، به منابع انسانی مختلفی نیاز دارید. افرادی مانند ویزیتور، سوپروایزر، سرپرست فروش، سرپرست منطقه، توزیع‌کننده یا مامور پخش، سرپرست توزیع و  تحصیل‎دار. هر کدام از این افراد چه وظیفه‌ای را بر عهده دارند؟ در ادامۀ مطلب نوشته‌ایم.

 

ویزیتور

ویزیتور را با بازاریاب اشتباه نگیرید. ویزیتور زیر نظر واحد فروش و بازاریاب زیر نظر واحد بازاریابی کار می‌کنند. این شخص، فقط وظیفه دارد سفارش‌ها را دریافت کند. بنابراین مانند بازاریاب‌ها، برای فروش و بازاریابی برنامه نمی‌ریزد و فقط اجرا‌کننده برنامه‌های فروش است تا به هدف تعیین شده برسد.

 

سوپروایزر

سوپروایزر همان سرپرست است. به ویزیتوری، سرپرست می‌گویند که تعدادی از ویزیتورها را سرپرستی می‌کند و آموزش‌های اولیۀ لازم را به آن‎ها می‌دهد. این شخص، رابط بین ویزیتورها و سرپرست فروش هم است. اگر منطقه‌ای ویزیتور نداشته باشد، سرپرست آن را تحت پوشش قرار می‌دهد تا خالی نماند. اگر در روند انجام کار ویزیتورها، ایراد یا مشکلی پیش بیاید، سرپرست باید آن را برطرف کند.

 

سرپرست فروش

وظیفه سرپرست فروش، سرپرستی تیم‌های کاری تحت نظرش است و به‌طور مستقیم به مناطق عملیاتی فروش سرویس نمی‌دهد. یعنی آن‎ها را ویزیت نمی‌کند؛ ولی سرکشی به مناطق و صحبت با مغازه‌دارها به همراه ویزیتورها از وظایف اوست. مسیر‌بندی ویزیتورها، تخصیص مناسب مشتریان به ویزیتورها، بودجه‌بندی برای هر منطقه، ردیابی روزانه و حتی لحظه‌ای عملکرد واقعی عوامل و مقایسۀ آن با بودجه تخصیصی هم از وظایف ایشان است.

 

سرپرست منطقه

سرپرست منطقه در شرکت‌های پخش بزرگ کار می‌کند. این فرد سرپرستان فروش را در دو تا سه شهر مختلف مدیریت می‌کند و وظیفۀ عزل و نصب سرپرستان فروش و همچنین هماهنگی با مرکز عملیات را بر عهده دارد.

 

توزیع کننده یا مامور پخش

نام دیگر این شغل، موزع است! این شخص وظیفۀ دریافت بار از انبار و تحویل به مشتری را بر عهده دارد و نهایتا باید بار دریافتی با واحد حسابداری را تسویه کند.

 

سرپرست توزیع

سرپرست توزیع باید تیم‌های توزیع را سرپرستی کند. هماهنگی با واحد فروش و انبار برای تنظیم صحیح سفارش‌های دریافتی در مسیرهای بهینه، اعلام کسری کالاها و زمان‌بندی و نحوۀ عملیات توزیع، استخدام نیروی توزیع، برقراری تعادل در مناطق توزیع و ارائه گزارش‌های لازم، به عهدۀ سرپرست توزیع است.

 

تحصیل‌دار

تحصیل‌دار برگه‌های مطالبات را دریافت و  موارد ثبت شدۀ آن‎ها را جمع‌آوری می‌کند. بعد چک‌های دریافتی را به حسابداری تحویل می‌دهد. معمولاً بخشی از حقوق ایشان را بر اساس میزان مطالباتی که جمع‌آوری کرده است، در طی ماه محاسبه و پرداخت می‌کنند.

 

کاربردهای نرم افزار پخش مویرگی و مشارکت در انبارداری

با مفاهیم پخش مویرگی آشنا شدید و دربارۀ آن مفصل صحبت کردیم. با خواندن این مطالب متوجه شدید که مدیریت این شرکت‌ها، کار آسانی نیست و پیچیدگی‌های زیادی دارد؛ اما نگران نباشید! با یک نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی، می‌توانید شرکت پخش مویرگی‌ را هم دقیق، راحت و پرسرعت مدیریت کنید.

به عنوان مثال، با کمک گرفتن از یک نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی مانند نرم افزار اتوماسیون فروشگاهی هایپریک، می‌توانید انبارگردانی را با بالاترین کیفیت ممکن انجام دهید. امکانات مختلف این نرم افزار به شما کمک می‌کنند تا با آمیزه‌ای از کلی‌نگری و جزئی‌نگری، ورود و خروج حتی یک قلم کالا به انبار و از آن را زیر نظر داشته باشید. کاربردهای دیگر این نرم‌افزارها را در ادامه بخوانید:

 

مدیریت فروش و ثبت سفارش مشتری

در نرم‌افزار هایپریک، ثبت سفارش در هر نقطه از سیستم پخش و توزیع مویرگی در کم‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و می‌توانید آن را پیگیری کنید. یکپارچگی این نرم‌افزار کمک می‌کند تا کارمندان هنگام ثبت سفارش، به اطلاعات به‌روز موجودی انبار دسترسی داشته باشند و سفارش اشتباهی را ثبت نکنند.

 

ردیابی و پیگیری کالا در کانال‌های توزیع

با وجود یک نرم‌افزار پخش مویرگی یکپارچه و در عین حال سریع، تک‌تک مراحل توزیع، چه خرد و چه عمده، تحت نظر مدیران فروشگاه و اپراتورهاست. حواله ورود و خروج کالاها، همزمان با ثبت فاکتورهای مختلف، خودکار ثبت می‌شوند. گزارش ورود و خروج کالاها را هم در بازه زمانی دلخواه، در اختیارتان قرار می‌گیرد.

 

ثبت گردش‌های مالی

یکی از مزایای اصلی سیستم توزیع و پخش مویرگی، حسابداری و ثبت گردش‌های مالی است. این نرم‌افزارها با ثبت هر فاکتور، اسناد حسابداری مربوط به آن را خودکار ثبت می‌کنند. با استفاده از این اطلاعات، گزارش‌های لازم مانند صورت سود و زیان یا ترازنامه را، در بازه زمانی دلخواه شما، آماده می‌کند.

 

با خواندن این مقاله، پخش مویرگی را شناختید و با مفاهیم مربوط به آن آشنا شدید. اگر شرکت پخش مویرگی دارید و تولید‌کننده نیستید، با هایپریک می‌توانید بخش‌های مختلف شرکتتان مانند انبار و حسابداری را مدیریت کنید. درباره هایپریک سوالی دارید؟ با شماره 02143378 تماس بگیرید. پشتیبان‌های هایپریک، پاسخگو سوالات شمایند.

آینده حسابداری مغازه خود را با هایپریک تجربه کنید

آینده را امروز شروع کنید

خرید اشتراک