مجله هایپریک مجله هایپریک

مقایسه نرم افزارهای آفلاین و آنلاین حسابداری فروشگاهی

آموزش مقایسه نرم افزارهای آفلاین و آنلاین حسابداری فروشگاهی
زمان برای مطالعه: 8 دقیقه

فهرست مطالب

هنگام انتخاب نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی و سپردن مدیریت فروشگاه به دست آن، دو گزینه پیش روی شماست؛ نرم‌افزارهای حسابداری فروشگاهی آنلاین و آفلاین! هر کدام از این دو دسته هم، دو نوع مختلف نصبی و تحت وب دارند. موضوع مطلب زیر مقایسه نرم افزارهای آفلاین و آنلاین حسابداری فروشگاهی است. در این مقاله درباره نرم‌افزارهای حسابداری فروشگاهی و انواع آن صحبت خواهیم کرد. مزایا و معایب هر نوع را نیز مفصلا بررسی می‌کنیم.  پس با ما همراه باشید تا آگاهانه‌تر تصمیم بگیرید.

 

انواع نرم‌افزار حسابداری را بشناسید

نرم‌افزارهای حسابداری دو دسته کلی دارند؛ آنلاین و آفلاین. حالا این دو دسته، هر کدام زیر مجموعه مخصوص خودشان را دارند. نرم‌افزارهای آنلاین به دو دسته تحت وب آنلاین و نصبی آنلاین تقسیم می‌شوند. مثلا نرم‌افزار حسابداری هایپریک، تحت وب آنلاین است. نرم‌افزارهای همراه بانک، جزء آنلاین‌های نصبی‌اند. بد نیست اشاره‌ای به مفهوم تحت وب هم بکنیم. این نرم‌افزارها روی وب سرورها اجرا می‌شوند و برای استفاده از آن‌ها باید به اینترنت وصل باشید. فقط باید لپ‌تاپ، تبلت، کامپیوتر یا گوشی موبایل را به اینترنت وصل و بعد نرم‌افزار را در مرورگر باز کنید.

دسته آفلاین هم به دو گروه تقسیم می‌شود. آفلاین‌های تحت وب و آفلاین‌های نصبی. مثلا نرم‌افزار ورد، یک نرم‌افزار آفلاین و نصبی است. اما نرم‌افزارهای ورود و خروج کارمندان، تحت وب و آفلاین‌اند. این تفاوت را متوجه شدید؟ هنگام انتخاب نرم‌افزار حسابداری، باید متناسب با نیاز خود، نوع کاربردی و مناسب را انتخاب کنید. منظور ما در این مطلب از نرم‌افزار حسابداری آنلاین، نوع تحت وب آنلاین است. هر بار درباره نرم‌افزار آفلاین هم صحبت می‌کنیم، منظورمان نوع نصبی‌اش است. به این نرم‌افزارهای آفلاین نصبی، بعضا ویندوزی هم گفته می‌شود.

 

همچنین بدانید:

گزارش‌های مالی که برای فروشگاهتان به آن‌ها نیاز دارید

 

نرم افزار حسابداری آنلاین چه تفاوتی با نرم افزار حسابداری آفلاین دارد؟

درباره انواع نرم‌افزار حسابداری صحبت کردیم. در ادامه قرار است مزایا و معایب هر دو را مفصلا بررسی کنیم. اما به صورت کلی بهتر است بدانید که نرم‌افزارهای تحت وب، نیازی به دانلود و نصب کردن ندارند. همانطور که گفتیم کافیست لپ‌تاپ، تبلت، کامپیوتر یا گوشی موبایل را به اینترنت وصل و بعد نرم‌افزار را در مرورگر باز کنید. بنابراین در هر کجایی که باشید، می‌توانید با نرم‌افزار کار کنید و مدیریت فروشگاه را تحت نظر بگیرید. به‌روزرسانی نرم‌افزارهای حسابداری فروشگاهی آنلاین یا همان تحت وب هم راحت است و خودکار انجام می‌شود و لازم نیست دوباره نرم‌افزار را تهیه کنید.

نرم‌افزارهای نصبی آفلاین را باید روی دستگاه‌های مختلف نصب کنید. دستگاهی که انتخاب می‌کنید باید با نرم‌افزاری سازگار باشد که انتخاب می‌کنید. بعضی از این نرم‌افزارها هم دانلود کردنی‌اند و بعضی دیگر هم در قالب‌های فیزیکی قرار دارند. مثلا نرم‌افزار هلو را یا باید به‌صورت دانلود کردنی تهیه کنید یا نوع فیزیکی را سفارش بدهید که شامل سی‌دی و کارت ضمانت است. در صورتی که برای خرید نرم‌افزار هایپریک، فقط باید وارد سایت شوید، ثبت نام و اشتراک را انتخاب کنید. بعد لیست کالاها را وارد می‌کنید و فروشگاه را راه می‌اندازید؛ به همین سادگی. در ادامه این مزایا و معایب را با جزئیات بیشتری بخوانید:

 

به نصاب نیاز دارید!

برای استفاده از نرم‌افزارهای آنلاین، به کمتر از 5 دقیقه وقت نیاز دارید. کافیست وارد سایت مدنظرتان شوید، ثبت نام کنید، اشتراک بخرید و ثبت نام را تکمیل کنید. بعد از تمام شدن این فرآیند کوتاه، فروشگاهتان راه می‌اندازید و مدیریت مغازه را شروع می‌کنید. یعنی به دانلود یا نصب نیازی نیست.

اما نصب نرم‌افزارهای آفلاین، به این سادگی‌ها نیست. عموما برای نصب این نرم‌افزارها، به کمک نمایندگی شرکتی نیاز دارید که از آن نرم‌افزار را تهیه کرده‌اید یا باید خودتان با نحوه نصب نرم‌افزارهای فیزیکی آشنا باشید. به شرط آن که حین کار متوجه نشوید کامپیوترتان، با نرم‌افزار سازگار نیست. به عنوان مثال نسخه ویندوزتان قدیمی است و حالا باید عوض کردن ویندوز را هم به لیست کارهایتان اضافه کنید. به نظرتان تمام شدن فرآیند ثبت نام این نرم‌افزارها چقدر زمان می‌برد؟

 

هر زمان و هر کجا را فراموش کنید!

با نرم‌افزارهای حسابداری آنلاین، در هر زمان و هر مکانی به فروشگاهتان دسترسی دارید و می‌توانید آن را مدیریت کنید. چون فقط به اینترنت و یک مرورگر نیاز دارید! حتی با گوشی موبایل هم می‌توانید وارد نرم‌افزار حسابداری‌تان شوید و کارها را پیش ببرید. در صورتی که با نرم‌افزارهای آفلاین نصبی، فقط زمانی می‌توانید کار کنید که کامپیوتر یا لپ‌تاپ را همراه داشته باشید. همان لپ‌تاپ یا کامپیوتری که از قبل، نرم‌افزار را روی آن نصب کرده‌اید!

 

وقت مشکلات، تنهایید!

شاید با خودتان فکر کنید به‌روزرسانی خودکار چندان اهمیت ندارد. اگر نرم‌افزار حسابداری آنلاین داشته باشید، به‌روزرسانی خودکار است. فرض کنید در نرم‌افزار به مشکلی برخوردید و به پشتیبان‌ها اطلاع دادید. بدون اینکه متوجه شوید، با به‌روزرسانی خودکار و رایگان، این مشکل برطرف می‌شود.

اگر همین مشکل در یک نرم‌افزار آفلاین نصبی پیش بیاید، چه؟ آن‌وقت است که دردسرهای شما شروع می‌شود. ابتدا باید با پشتیبانی تماس بگیرید و مشکل را بیان کنید. این که چه زمانی متخصصین یا نمایندگان شرکت برای حل مشکل بیایند، معلوم نیست. اینکه مجبور باشید نسخه جدیدی بخرید یا نه هم مشخص نیست. حتی اگر نسخه جدید بدون مشکل را تهیه کنید، معلوم نیست بتوانید اطلاعات را به نسخه جدید انتقال دهید. اگر برای نسخه جدید هم مشکلی پیش بیاید، دوباره باید تمام این کارها را تکرار کنید.

 

سازگاری ندارد

نرم‌افزارهای تحت وب آنلاین، با دستگاه‌ها و سیستم عامل‌های مختلف سازگارند. یعنی روی دستگاه‌های مختلف مانند لپ‌تاپ، کامپیوتر، تبلت یا موبایل و سیستم عامل‌های متعدد مانند ویندوز، اندروید، مک یا iOS کار می‌کنند. اما عموما نرم‌افزارهای آفلاین، روی همه دستگاه‌ها کار نمی‌کنند و باید آن‌ها را روی کامپیوتر یا لپ‌تاپ نصب کرد. حالا اگر روزی این کامپیوتر یا لپ‌تاپ خراب شود و به عنوان مثال، حافظه آن بسوزد، چه اتفاقی در انتظار اطلاعات مالی و حساب‌وکتاب‌های شماست؟

 

شب‌ها که شما می‌خوابید…

اگر حساب‌وکتاب مغازه را به نرم‌افزارهای آفلاین سپرده‌اید، باید بگوییم احتمال زیاد همیشه نگران امنیت اطلاعاتتانید. هرکسی که رمز کامپیوتر یا لپ‌تاپتان را داشته باشد، به این اطلاعات دسترسی خواهد داشت. اگر لپ‌تاپ دزدیده شود، باید با فاکتورها و حساب‌وکتاب‌هایی که در این نرم‌افزار ثبت کرده‌اید هم خداحافظی کنید. در حالی که نرم‌افزارهای آنلاین از کدهای استاندارد برای امنیت اطلاعاتتان استفاده می‌کند، آن‌ها در اختیار هیچ شخص یا سازمانی قرار نمی‌دهد و در صورت بروز اتفاقاتی مانند سیل و زلزله، از بین نمی‌روند.

 

پشتتان همیشه گرم نیست

در نرم‌افزارهای آفلاین پشتیبان‌گیری به عهده خودتان است. باید یادتان باشد منظم از اطلاعاتتان پشتیبان‌گیری کنید. این حجم از پشتیبان‌گیری نیاز به فضای اضافی برای ذخیره کردن دارد. در حالی که نرم‌افزاهای آنلاین، کار پشتیبان‌گیری را خودکار و رایگان انجام می‌دهند. اطلاعاتتان را روی وب سرور ذخیره می‌کنند و حتی به حافظه اضافی هم نیاز ندارید.

 

یک نفره‌ام!

عموما نرم‌افزارهای آفلاین چند کاربره نیستند. یعنی افراد متعدد نمی‌توانند با آن کار کنند یا محدودیت دارند. مثلا فقط دو نفر اجازه دارند با نرم افزار آفلاین کار کنند. از طرف دیگر شما باید برای هر کدام از افراد، جداگانه این نرم‌افزار را نصب کنید. در حالی که نرم‌افزارهای آنلاین حسابداری فروشگاهی مانند هایپریک، محدودیتی برای تعداد کاربران ندارد. نیازی هم به نصب نرم‌افزار به‌صورت جداگانه برای هر شخص نیست.

 

انواع نرم افزارهای حسابداری تحت وب آنلاین و نصبی آفلاین

 

انواع نرم افزارهای حسابداری تحت وب آنلاین و نصبی آفلاین

اگر دنبال یک نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی تحت وب و آنلاینید که کاربردی باشد، هایپریک را پیشنهاد می‌کنیم. می‌توانید مدیریت خرید و فروش، هزینه‌ها، حسابداری، انبارداری، مشتریان، تامین‌کنندگان، صندوق فروشگاهی و … را به این نرم‌افزار بسپارید. هایپریک از الگوریتم‌های استاندارد برای محافظت اطلاعات مالی‌تان استفاده می‌کند و این اطلاعات را در اختیار شخص یا سازمان خاصی قرار نمی‌دهد. همینطور، در صورت بروز اتفاقات ناگهانی مانند سیل یا آتش‌سوزی، این اطلاعات از بین نمی‌روند. با دستگاه‌های مختلف مانند لپ‌تاپ، کامپیوتر، تبلت یا موبایل و سیستم عامل‌های مختلف مانند ویندوز، مک، اندروید و iOS هم سازگار است. هایپریک به ابزارهای مختلف مانند صندوق فروشگاهی، بارکدخوان، ترازو، فیش پرینتر، کارت‌خوان و … نیز وصل می‌شود.

یکی دیگر از نرم‌افزارهای تحت وب، حسابفاست. حسابفا هم نیازی به دانلود و نصب کردن ندارد و می‌توانید آنلاین با آن کار کنید. حسابفا چهار طرح اشتراکی دارد که هر کدام، ویژگی‌ها و محدودیت‌های خاص خودشان را دارند. البته باید این نکته را به خاطر بسپارید که حسابفا، به پوز بانکی و ترازو وصل نمی‌شود.

اگر دنبال یک نرم‌افزار حسابداری آفلاینید، سراغ هلو بروید. بعد از آنکه نرم‌افزار را خریدید، کارشناسان هلو، رایگان آن را برای شما نصب می‌کنند. البته باید بگوییم پشتیبانی هلو فقط در سال اول رایگان است و برای سال‌های بعدی باید با پرداخت هزینه، پشتیبانی را تمدید کنید.

 

نرم افزارهای حسابداری آنلاین برای چه فروشگاه هایی مناسب‌اند؟

می‌دانید که منظورمان از نرم‌افزار حسابداری آنلاین، نوع تحت وب آن است. همه کسب‌وکارها در هر صنفی که باشند می‌توانند از نرم‌افزارهای حسابداری آنلاین استفاده کنند. فقط باید نرم‌افزار مناسب با صنف و نوع کارشان را انتخاب کنند. به عنوان مثال، بعضی از نرم‌افزارهای حسابداری فروشگاهی برای رستوران‌ها یا کافه‌ها مناسب نیستند. اما بعضی دیگر وجود دارند که برای همین صنف طراحی‌شده‌اند. بنابراین باید نرم‌افزاری را انتخاب کنید که مناسب باشد.

 

این هم از مقایسه نرم افزارهای آفلاین و آنلاین حسابداری فروشگاهی! حالا با دانستن مزایا و معایب این دو نوع نرم‌افزار، راحت‌تر انتخاب می‌کنید. Hyperyek، نرم‌افزار آنلاین حسابداری فروشگاهی است که می‌توانید مدیریت امور فروشگاه را به آن بسپارید. فروشگاه‌هایی مانند میوه‌فروشی، سوپرمارکت، لوازم آرایش و … می‌توانند از هایپریک برای حساب‌وکتاب مغازه استفاده کنند. درباره هایپریک سوالی دارید؟ با شماره 02143378 تماس بگیرید. پشتیبان‌های هایپریک در خدمت شمایند.

 

آینده حسابداری مغازه خود را با هایپریک تجربه کنید

آینده را امروز شروع کنید

خرید اشتراک