مجله هایپریک مجله هایپریک

نرم افزار حسابداری برای کسب و کار کوچک

مقالات نرم افزار حسابداری برای کسب و کار کوچک
زمان برای مطالعه: 11 دقیقه

فهرست مطالب

وقتی با صاحبان کسب‌وکارهای کوچک درباره خرید یک نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی صحبت می‌کنیم، همیشه جواب می‌گیریم که: «برای ما مناسب نیست.» یا «فعلاً نیازی به آن ندارم.» آن‌قدر این جواب را شنیدیم که تصمیم گرفتیم مطلبی دربارۀ آن بنویسیم و از فواید و کاربردهای یک نرم افزار حسابداری برای مغازه کوچک بگوییم.  در مطلب زیر به این سؤال پاسخ می‌دهیم: آیا نرم افزار حسابداری برای کسب‌و‌کارهای کوچک واجب است؟ در ادامه با هایپریک همراه باشید.

 

نرم افزار حسابداری فروشگاهی چیست؟

بهتر است در ابتدا کمی دربارۀ نرم افزار حسابداری فروشگاهی و چیستی آن صحبت کنیم.  خلاف عقیدۀ بسیاری از فروشنده‌ها، تنها وظیفۀ این ابزار، حسابداری کردن و مدیریت خرید و فروش یا هزینه‌ها نیست. این نرم‌افزارها، موارد دیگر مانند گزارش‌های دقیق از وضعیت مالی فروشگاه، گزارش‌های منظم از وضعیت انبار، گزارش‌های مالیاتی و … را نیز در اختیار فروشندگان قرار می‌دهند. 

 

کسب‌وکارهای کوچک می‌توانند از بخش حسابداری و مدیریت خرید و فروش یا هزینه، برای کنترل حساب و کتاب مغازه استفاده کنند.  بخش گزارش‌های دقیق و منظم نیز برای برنامه‌ریزی بهتر و تصمیم‌گیری‌های آگاهانه‌تر است. دربارۀ این کاربرد در قسمت بعدی، بیشتر صحبت خواهیم کرد. پس با تهیۀ یک نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی آنلاین، می‌توانید بخش‌های مختلف فروشگاه مانند دخل و خرج مغازه، حسابداری، انبارداری، خرید، فروش، هزینه، مشتریان، تامین‌کنندگان و… را مدیریت کنید.

 

آیا مشاغل کوچک نیز به نرم افزار حسابداری نیاز دارند؟

بله و صدالبته بله. اشاره‌ای به کاربردهای اصلی یک نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی کردیم.  می‌توانید مدیریت خرید، فروش، هزینه‌ها، انبار، حسابداری، صندوق فروشگاهی، مشتریان و تأمین‌کنندگان و … را به آن بسپارید.  همین‌طور اشاره کردیم که خلاف عقیدۀ عموم مردم، تنها کاربرد این نرم‌افزارها، موارد بالا نیست. پس کاربردهای مهم یک نرم افزار حسابداری مغازه کوچک چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟ در ادامه بخوانید.

 

برای عملکرد بهتر

حسابداری علم ظریفی است.  برای حساب‌وکتاب کردن همیشه باید تمرکز داشته باشید تا هیچ خطایی رخ ندهد؛ اگر نه، باید بارهاوبارها حساب‌وکتاب را تکرار کنید.  روش‌ سنتی حسابداری، زمان‌بر و مستعد خطاست.  به نظرتان چقدر وقت می‌برد تا برای هر خرید، فاکتور را دستی بنویسید یا در یک دفتر ثبت کنید؟ تازه اگر نیازی به محاسبۀ تخفیف یا مالیات نداشته باشید.  با چند خطای کوچک هم همۀ حساب‌ها به هم می‌ریزند.  پس بهتر است به نرم افزار حسابداری مغازه اعتماد کنید! با این روش، حسابداری را بدون خطا و سریع پیش می‌برید و عملکرد بهتری خواهید داشت. این نرم‌افزارها تمام مرحله‌های محاسبۀ قیمت نهایی فاکتور و فرایندهای بعد از آن مانند ثبت سند حسابداری در دفتر روزنامه را خودکار انجام می‌دهند.

 

برای تصمیم‌گیری بهتر

برای آیندۀ کسب‌وکارتان چطور تصمیم می‌گیرید؟ طبق کدام اطلاعات؟ اصلاً تابه‌حال تصمیمات مربوط به مغازه را با اطلاعات دقیق گرفته‌اید یا با غریزه جلو آمده‎اید؟ برای‌آنکه بتوانید تصمیم‌های بهتری برای کسب‌وکارتان بگیرید، به گزارش‌های بدون خطا و اطمینان‌بخش نیاز دارید. نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی، گزارش‌های مالی مورد نیاز کسب‌وکارتان را آماده می‌کند.  این گزارش‎ها، دید واقع‌گرایانه‌ای نسبت به وضعیت مالی کسب‌وکارتان می‌دهند که با کمک آن‌ها، می‌توانید تصمیم بهتری بگیرید.

 

برای رشد و پیشرفت

تصمیم‌های آگاهانه به رشد کردن کمک می‌کنند.  زمانی که از وضعیت فروشگاه باخبر باشید، تصمیم‌های سودبخشی می‌گیرید که به رشد و پیشرفتتان کمک می‌کند.  برای رشد و پیشرفت دیگر به چه چیزهای نیاز دارید؟ بله! برنامه‌ریزی درست.  با بررسی گزارش‌های ریزبینانه، فرصت‌ها و نقاط ضعفتان را بهتر خواهید شناخت.  زمانی که دید واقع‌گرایانه‌تری نسبت به وضعیت مالی و سرمایه‌تان داشته باشید؛ می‌توانید یک برنامه دقیق و هدفمند برای رشد و پیشرفت کسب‌وکارتان بریزید. 

4 کاربرد مهم نرم افزار حسابداری برای کسب و کار کوچک

 

کاربرد مهم نرم افزار حسابداری برای کسب و کار کوچک

تا اینجای مقاله، متوجه شده‌اید که چرا برای مدیریت بهتر فروشگاه و برنامه‌ریزی نتیجه‌بخش، به این نرم‌افزارها نیاز دارید.  در ادامۀ مطلب، قرار است 4 کاربرد مهم نرم‌افزار حسابداری برای کسب‌‌و‌کار کوچک را بررسی کنیم.  این چهار کاربرد، شامل:

  • صندوق فروشگاهی
  • مدیریت خرید حسابداری
  • مدیریت فروش حسابداری 
  • مدیریت موجودی 

 

این نکته را به خاطر بسپارید که یک نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی کاربردی، پیچیدگی زیادی ندارد.  یعنی کار کردن با آن آسان است و هرکسی، بدون دانش حسابداری، می‌تواند به‌راحتی با آن کار کند و امور مالی فروشگاه را به دست بگیرید. 

 

همچنین بدانید:

10 ترفند برای افزایش فروش سوپرمارکت

 

اطلاع دقیق از موجودی

ورود و خروج همۀ کالاها از انبارها باید دقیق ثبت شوند تا بدانید که از هر کالا چه مقدار موجود دارید و چه زمانی باید دوباره محصولات را شارژ کنید.  با انبارداری مناسب متوجه می‌‌شوید که کدام کالا سود بیشتری به شما رسانده و آن را بیشتر از همه فروخته‌اید یا کدام کالا اصلاً فروش نرفته است و خرید آن، اشتباه بوده.  با ثبت هر فاکتور، حوالۀ ورود و خروج کالا به انبار یا از آن، خودکار ثبت می‌شود تا همیشه موجودی دقیق داشته باشید.  انبارگردانی نیز راحت‌تر می‌شود تا بتوانید برای خرید دوباره، برنامۀ بهتری بریزید.

 

صندوق فروشگاهی

بعد از انبارداری، سراغ دومین کاربرد، یعنی صندوق فروشگاهی می‌رویم. با صندوق فروشگاهی، خرید و فروش را مدیریت می‌کنید. صندوق فروشگاهی به کارت‌خوان، ترازو، بارکدخوان و فیش پرینتر وصل می‌شود.  بارکد کالا را اسکن کنید تا صندوق فروشگاه، اطلاعات دقیق را نشانتان بدهد. موارد لازم مانند تعداد کالا یا میزان تخفیف را وارد کنید تا فاکتور فروش دقیقی داشته باشید. حالا باید نحوۀ پرداخت را انتخاب کنید که شامل نقدی، چکی، نسیه و کارت‌خوان است. در نتیجه، با قابلیت صندوق فروشگاهی، می‌توانید سود یا زیان از هر فروش، میزان تخفیف و روش پرداخت را تعیین کنید.

 

مدیریت خرید و فروش

یک نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی کاربردی با داشتن قابلیت مدیریت خرید و فروش، به شما اجازه می‌دهد کارهای زیر را انجام بدهید:

  • ثبت پیش‌فاکتور و فاکتور خرید و فروش؛
  • مدیریت فاکتور و کالاهای مرجوع؛
  • مدیریت روش‌های پرداخت و خرید؛
  • دریافت و پرداخت چندمرحله‌ای؛
  • امکان تعریف انواع مالیات؛
  • مدیریت تخفیف‌های ثابت و درصدی به‌ازای هر کالا یا کل فاکتور؛
  • مدیریت مشتریان و تأمین‌کنندگان؛
  • تبدیل واحدها به‌صورت خودکار؛
  • ویرایش سریع اطلاعات کالاها هنگام خرید و فروش؛
  • ثبت حوالۀ ورود و خروج انبار سریع و خودکار.

 

حسابداری

مهم‌ترین هدف برای استفاده از نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی، در کنار راحت‌تر کردن مدیریت امور مالی فروشگاه، رفع نیاز به حسابدار است.  با کمک این نرم افزار و بدون نیاز به دانش حسابداری، گزارش‌های مالی لازم را دریافت و امور حسابداری را مدیریت می‌کنید. این نرم‌افزارها کمک می‌کند تا گزارش‌های زیر را تهیه کنید:

  • حساب اشخاص؛
  • ترازنامه؛
  • گزارش‌های مالیاتی؛
  • دفتر روزنامه؛
  • دفتر حساب‌ها؛
  • گزارش سود و زیان؛
  • گزارش چک‌های دریافتی و پرداختی؛
  • گزارش جابه‌جایی و گردش‌های کالا؛
  • گزارش‌های فصلی؛
  • گزارش تعداد و حجم فروش کالاها؛
  • گزارش موجودی کالا؛
  • گزارش سفارش‌های خرید و فروش.

 

تمام این گزارش‌ها باید به‌صورت فایل اکسل در اختیار شما قرار بگیرند تا به‌راحتی، آن‌ها را بررسی کنید و به نتیجه مطلوب برسید.

 

با هایپریک انباری منظم داشته باشید

 

راهنمای خرید برنامه برای حساب کتاب مغازه

هنگام خرید برنامه برای حساب‌وکتاب مغازه، باید به چند نکته توجه کنید. در وهله اول، بودجه‌تان را مشخص کنید و لیستی از خواسته‌ها و نیازهایتان بنویسید. بعد سراغ نرم‌افزارهایی بروید که با این دو، تناسب دارد. بعد راحتی کار با نرم‌افزار را بررسی کنید. باید بدون نیاز به دانش حسابداری، بتوانید راحت با آن کار کنید و کار کردن با آن را هم به دیگران یاد بدهید.

 

در مرحله بعدی، حواستان به آنلاین یا آفلاین بودن نرم‌افزار هم باشد. اگر یک نرم‌افزار آنلاین تحت وب و ابری بخرید، دیگری نیازی نیست آن را دانلود کنید یا روی دستگاه خاصی نصبش کنید. راحت با اینترنت و یک مروگر، وارد نرم‌افزار می‌شوید. هر کجا که باشید و در هر زمانی که بخواهید نیز، فروشگاهتان را از راه دور مدیریت کنید.

 

در آخرین مرحله، اعتبار و پشتیبانی نرم‌افزار را بررسی کنید. سراغ خرید نرم‌افزارهایی بروید که نماد اعتماد و اطمینان دارند و قبلا آزمایش شده‌اند. کیفیت پشتیبانی را هم بررسی کنید تا زمانی که سوالی دارید یا مشکلی پیش آمده است، خیالتان از کیفیت پاسخگویی پشتیبانی راحت باشد.

 

معرفی نرم افزار حسابداری مغازه کوچک هایپریک

هایپریک، نرم افزار حسابداری فروشگاهی است که می‌توانید صفر تا صد مدیریت فروشگاه و بخش‌های مختلفش را به آن بسپارید.  با کمک آن و بدون نیاز به دانش حسابداری، می‌توانید امور مربوط به حسابداری فروشگاه را انجام بدهید. هایپریک گزارش‌های مربوط به بخش حسابداری و انبار را در بازۀ زمانی دلخواهتان، آماده می‌کند و در اختیارتان قرار می‌دهد.  با بررسی کردن آن‎ها، دید بهتری از وضعیت مغازه خواهید داشت.

 

هایپریک با لپ‌تاپ، کامپیوتر، تبلت و سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک، اندروید و iOS سازگار است.  هرجایی که باشید و هر موقعی که بخواهید، با هایپریک کارکرده و فروشگاهتان را رصد می‌کنید.  چرا؟ چون هایپریک تحت وب و ابری است. به‌خاطر همین تحت وب بودن، نیازی نیست دانلود و نصبش کنید.  فقط باید وارد سایت هایپریک شوید، ثبت‌نام کنید و اشتراک مدنظرتان را بخرید. 

 

زمانی که از نرم‌افزارهای حسابداری مغازه نام می‌بریم، احتمالاً اسم نرم‌افزارهایی مانند هلو به ذهنتان می‌آید.  بعد هم فکر می‌کنید که کار کردن با آن‎ها سخت و برای حسابدارها مناسب است.  باید بگوییم شاید هلو برای حسابداران باشند؛ اما هایپریک این‌طور نیست. هایپریک هوشمند است و با کمک آن، دیگر نیازی به حسابدار نخواهید داشت.  این نرم‌افزار برای صاحبان کسب‌وکارها طراحی شده ‌است و برای کار کردن با آن، نیازی به دانش حسابداری ندارید.  هایپریک طوری طراحی شده است که همه افراد، بتوانند راحت نحوۀ کار کردن با آن را یاد بگیرند و کسب‌وکارشان را مدیریت کنند. 

 

همچنین بخوانید:

چگونه سود و زیان مغازه را محاسبه کنیم؟

 

چرا باید دفتر حسابداری داشته باشیم؟

در دنیای حسابداری، دفاتر حسابداری، مهم‌ترین جزء‌اند.  اگر می‌خواهید حساب‌وکتاب اصولی و قانونی داشته باشید، اولین چیزی که نیاز دارید دفاتر روزنامه و دفتر کل است. با اطالاعاتی که در این دو دفتر ثبت می‌کنید، می‌توانید گزارش‌های مالی و صورت‌های مالی لازم برای اداره دارایی را تهیه کنید.  این دفاتر، محل ثبت کلیه رویدادهای مالی بعد از ثبت در اسناد حسابداری‌اند.  در واقع باید برای هر رویداد مالی، یک سند حسابداری در دفتر روزنامه ثبت کنید.  بعد در بازه‌های زمانی مشخص، مثلا ماهانه، این اسناد را دوباره کنترل و به دفتر کل منتقل کنید. 

 

نرم‌افزارهای حسابداری فروشگاهی، تمام این فرآیند را خودکار انجام می‌دهند.  عنی با ثبت هر خرید، فروش یا هزینه، سند حسابداری مربوط به آن را در دفتر روزنامه ثبت می‌کند. بعد از کنترل آن‌ها را به دفتر کل منتقل می‌کند و بعد با اطلاعات موجود در این دفتر، گزارش‌ ترازنامه و صورت سود و زیان را خودکار در بازه زمانی دلخواه شما، آماده می‌کند.

 

چه رفتارهایی جزء فرار مالیاتی به حساب می‌آید؟

نرم‌افزارهای حسابداری فروشگاهی، کمکتان می‌کنند مالیات‌هایتان را منظم پرداخت کنید تا جریمه نشوید. کم کم استفاده از صندوق فروشگاهی دارد به شکل قانون در می‌آید. یعنی همه فروشگاه‌ها باید صندوق فروشگاهی داشته باشند و برای استفاده از آن، یک نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی هم رویش راه بیندازند. چون با این نرم‌افزارها و صندوق‌های فروشگاهی، می‌توانند جلوی فرارهای مالیاتی را بگیرند. انجام چه کارهایی جزء فرار مالیاتی به حساب می‌آید؟ این کارها:

 

  • ترازنامه، حساب سود و زیان، دفاتر اسناد و مدارکی که برای تشخیص مالیات ملاک عمل است را خلاف حقیقت تنظیم کرده باشید؛
  • برای سه سال متوالی اظهارنامهٔ مالیاتی، ترازنامه و حساب سود و زیان را ارائه نکنید؛
  • فعالیت اقتصادی و درآمد خود را برای فرار از مالیات مخفی کنید؛
  • مانع دسترسی بازرس مالیاتی به اطلاعات اقتصادی و مالیاتی خودتان یا شخص ثالت شوید؛
  • مأمور وصول یا کسر مالیات پرداخت ‌کنندگان دیگر باشید و این وظیفه را در مواعد مقرر قانونی انجام ندهید؛
  • معاملات و قراردادهای خود را به نام دیگران تنظیم کنید؛
  • معاملات و قراردادهای اشخاصی که موظف به پرداخت مالیات‌اند را برخلاف واقع به نام خود تنظیم کنید؛
  • از کارت بازرگانی اشخاص دیگر برای فرار مالیاتی استفاده کنید؛
  • فعالیت‌های خود را طوری قلمداد کنید که ظاهرا مشمول معافیت مالیاتی شوند.

 

نرم افزار هایپریک، بهترین نرم افزار حسابداری برای کسب وکار کوچک است، زیرا با کمک آن می‌توانید امور مالی را راحت‌تر مدیریت کنید و برنامه‌های سودآورتری بریزید. نرم افزار حسابداری برای کسب‌وکار کوچک باید کاربردی باشد و کار کردن با آن، سخت نباشد. این دقیقا کاری است که هایپریک برای شما انجام می‌دهد. برای استفاده از این نرم‌افزار نیاز به مشاوره دارید؟ با شماره 02143378 تماس بگیرید. همکاران ما در شرکت هایپریک  (همکاران ایده پرداز یکتا)، به سوال‌های شما عزیزان پاسخ می‌دهند.

سوالات متداول

1. نرم افزار حسابداری برای کسب‌وکار کوچک هم کاربردی است؟

برای عملکرد بهتر، برای تصمیم‌گیری بهتر و رشد و پیشرفت، به نرم‌افزارهای حسابداری فروشگاهی نیاز دارید.

2. کدام نرم‌افزار حسابداری برای کسب‌وکارهای کوچک مناسب است؟

هایپریک، برای همۀ کسب‌وکارها، از کوچک گرفته تا در حال رشد و بزرگ، مناسب است.

3. نرم افزار حسابداری فروشگاهی چیست؟

وظیفۀ این ابزار، حسابداری کردن و مدیریت خرید و فروش، هزینه‌ها و انبار و موجودی کالاست. در کنار این وظایف، قابلیت‌های دیگری مانند گزارش‌های دقیق از وضعیت مالی فروشگاه، گزارش‌های منظم از وضعیت انبار، گزارش‌های مالیاتی و … را نیز دارند.

4. چرا باید دفتر حسابداری داشته باشیم؟

این دفاتر، محل ثبت کلیه رویدادهای مالی بعد از ثبت در اسناد حسابداری‌اند.  اگر می‌خواهید حساب‌وکتاب اصولی و قانونی داشته باشید، اولین چیزی که نیاز دارید دفاتر روزنامه و دفتر کل است.  با اطالاعاتی که در این دو دفتر ثبت می‌کنید، می‌توانید گزارش‌های مالی و صورت‌های مالی لازم برای اداره دارایی را تهیه کنید. 

5. هایپریک چیست؟

هایپریک، نرم افزار حسابداری فروشگاهی است که می‌توانید صفر تا صد مدیریت فروشگاه و بخش‌های مختلفش را به آن بسپارید.  با کمک آن و بدون نیاز به دانش حسابداری، می‌توانید امور مربوط به حسابداری فروشگاه را انجام بدهید.

آینده حسابداری مغازه خود را با هایپریک تجربه کنید

آینده را امروز شروع کنید

خرید اشتراک