مجله هایپریک مجله هایپریک

فناوری و تاثیر آن روی آینده حسابداری فروشگاه

مقالات فناوری و تاثیر آن روی آینده حسابداری فروشگاه
زمان برای مطالعه: 6 دقیقه

فهرست مطالب

بدون شک در آینده، فناوری جزء حیاتی هر کسب‌وکاری خواهد بود. در بعضی از کسب‌وکارها، فناوری همین حالا هم جایگاه خودش را پیدا کرده و به یک جزء جدانشدنی تبدیل شده‌است. حسابداری، یکی از حوزه‌هایی است که فناوری در آن تاثیر بسیاری دارد و خواهد داشت. در سال‌های اخیر، فروشگاه‌های مختلف و متعددی را می‌بینید که حسابداری و مدیریت آن را به نرم افزارهای حسابداری فروشگاهی سپرده‌اند. در این مقاله قرار است درباره فناوری و تاثیر آن روی آینده حسابداری فروشگاه صحبت کنیم. با هایپریک همراه باشید.

 

تکنولوژی و حسابداری!

تکنولوژی به قدری در زندگی مشاغل مختلف رخنه کرده است که نه تنها فروشگاه‌ها و کسب‌وکارهای مختلف، بلکه شرکت‌های مالی و حسابداری هم به فکر استفاده از ابزارهای مدرن برای پاسخگویی بهتر به نیازهای مشتریانشان‌اند. استفاده از هوش مصنوعی، خودکارسازی کارهای مختلف، تجزیه و تحلیل داده‌ها و به‌کار‌گیری نرم افزارهای حسابداری پیشرفته، عملکرد شرکت‌های مختلف و کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک را بهبود می‌بخشد و بهره‌وریشان را افزایش می‌دهد.

 

نوع کارها در بخش حسابداری کسب‌وکارهای مختلف در سال 2023، با 10 سال پیش بسیار متفاوت است. ورود فناوری به دنیای اقتصاد و فعالیت‌های اقتصادی، نقش‌ و شغل‎ افراد را تغییر داده است. یک بانک را تصور کنید. با وارد شدن ابزارهای دیجیتال به بانک‌ها، خدمات‌دهی به مشتری، جنس دیگری پیدا کرده است و با کمک ابزارهای دیجیتال انجام می‌شود. امروزه بسیاری از بانک‌ها، نرم‌افزارهای مخصوص به خودشان را دارند و برای انجام کارهای متعدد مانند انتقال وجه یا حتی درخواست وام، دیگر نیازی به مراجعه حضوری نیست و با همان نرم‌افزارها، کارها پیش می‌رود. همه کسب‌وکارها باید کم‌کم با تکنولوژی و ابزارهای جدید دوست شوند و برای بقا و رشد، از آن‌ها کمک بگیرند.

 

هم چنین بدانید:

کاربرد هوش مصنوعی در حسابداری

 

فناوری و تاثیر آن در آینده حسابداری

در بخش قبلی، گفتیم که فناوری روی حوزه حسابداری هم تاثیر گذاشته و بسیاری از شغل‌ها را تغییر داده است. حالا دیگر حتی شرکت‌های حسابداری که حساب‌وکتاب شرکت‌های دیگر را بر عهده می‌گرفتند هم از نرم‌افزارهای حسابداری برای پیش بردن کارهای مختلف استفاده می‌کنند. به نظر شما با پیشرفت این چنینی فناوری، هوش مصنوعی و تولید ابزارهای جدید، دیگر چه تغییرات در انتظار این حوزه است؟ در ادامه بخوانید.

 

تکنولوژی به کمک حسابداران می‌آید، جایگزینی معنایی ندارد!

با آمدن نرم‌افزارهای حسابداری و گسترش آن بین صاحبان کسب‌وکارهای مختلف، حسابداران نگران آینده شغلیشان‌اند. در واقع این نرم‌افزارها فعلا قرار نیست جایگزین حسابداران شوند؛ بلکه هدفشان خودکارسازی برخی از کارهاست. با خودکار شدن کارهای تکراری و روتین، حسابداران فرصت بیشتری برای انجام کارهای مهم‌تر مثل تجزیه و تحلیل وضعیت مالی کسب‌وکارها دارند. با خودکار شدن کارهای اولیه مانند محاسبه ارقام یا تهیه گزارش، خطاهای انسانی کمتر می‌شود و در عین حال، سرعت انجام کارها بیشتر می‌شود. حسابدارانی که در برابر یادگیری کار با این گونه نرم‌افزارها مقاومت می‌کنند، باید نگران آینده شغلیشان باشند!

 

حسابداران قادر خواهند بود ارزش بیشتری ارائه کنند

در بخش قبلی گفتیم به جای آنکه حسابداران وقتشان را برای محاسبه‌های تکراری هدر بدهند، می‌توانند روی تجزیه و تحلیل گزارش‎های مالی کسب‌وکارها کار کنند تا تحلیلی عمیق‌تر و کارآمدتر ارائه بدهند. یکی از وظایف اصلی حسابداران، کمک به صاحبان کسب‌وکار برای گرفتن تصمیم‌های مالی آگاهانه است. با ارائه تحلیل عمیق و گزارش‎‌های دقیق، حسابداران به رشد و موفقیت تضمینی کسب‌وکارها کمک می‌کنند. تکنولوژی با در اختیار گذاشتن اطلاعات دقیق، این امر مهم را ممکن می‌کند.

 

روش‌های متنوع برای ارائه داده‌ها در اختیار حسابداران قرار می‌گیرد

ارائه درست اطلاعات مختلف، برای کسب‌وکارها اهمیت زیادی دارد. در واقع تکنولوژی فرصتی را برای حسابداران فراهم می‌کند تا اطلاعات را با شیوه‌های بدیع و خلاقانه ارائه کنند. این موضوع، منجر به ایجاد ارتباطات کارآمدتر بین کارمندان می‌شود. چطور؟ همه افراد به یک شکل یاد نمی‌گیرند یا موضوعات مختلف را درک نمی‌کنند. ارائه متنوع گزارش‌ها، به افراد مختلف کمک می‌کند تا راحت‌تر تجزیه و تحلیل‌ها را درک کنند و آن‎ها را برای برنامه‌ریزی‌های بهتر به کار بگیرند. ایجاد ارتباطات بهتر، منجر به کارایی بیشتر در کسب‌و‌کار می‌شود. اگر افراد بیشتری بتوانند وضعیت کسب‌وکارها را درک کنند، تصمیم‌های آگاهانه‌تر و موثرتری خواهند گرفت.

 

حسابداران باید مهارت‌های جانبی دیگر یاد بگیرند

پیشرفت در فناوری‌های دیجیتال، منجر به تغییرات بزرگی در مهارت‌های مورد نیاز متخصصان مالی شده است. حالا حسابداران در کنار دانش مالی، باید مهارت‌های جدیدی در دنیای فناوری و دیجیتال یاد بگیرند و مهارت‌های قبلی را هم بهبود ببخشند. حسابداران باید نسبت به پیشرفت فناوری و تغییراتی که به همراه دارد، گشاده‌رو باشند.

 

به نسلی جدیدی از نیروی کار نیاز است

نسل جدید با تکنولوژی بزرگ شده‌اند و به روش‌های جدید کار عادت کرده‌اند. به همین خاطر کارفرمایان تمایل بیشتری نسبت به استخدام نسل جدید دارند تا آموزش کارمندان قدیمی نسل‌های گذشته! البته، این موضوع برای کافرمایانی صدق می‌کند که دنبال استفاده از فناوری و تکنولوژی‌های مدرن‌اند. کارفرمایانی که علاقه چندانی به روش‌های جدید ندارند و همچنان با روش‌های قدیمی کار می‌کنند، جذب و حفظ کارکنان جوان نسل جدید را مشکل می‌بینند و تمایل بیشتری نسبت به استخدام کارمندان قدیمی‌تر دارند.

 

فناوری و تاثیر آن روی آینده حسابداری فروشگاه

درباره مفهوم فناوری در حسابداری و تاثیرکلی آن روی آینده کاری حسابداران و شرکت‌های مختلف صحبت کردیم. حالا به تاثیر آن روی آینده حسابداری فروشگاه‌ها می‌رسیم. در حال حاضر، اکثر فروشگاه‌های بزرگ، از نرم‌افزارهای حسابداری و ابزارهای مختلف مانند صندوق فروشگاهی، برای حسابداری و مدیریت امور مالی فروشگاهشان استفاده می‌کنند. هرچه زمان بیشتری بگذرد، مسلما این نرم‌افزارها هم پیشرفته‌تر می‌شوند تا جایی که دیگر به حضور تمام وقت یک حسابدار در فروشگاه‌ها نیازی نیست. در آینده، استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری فروشگاهی، فقط مختص به فروشگاه‎ها و کسب‌وکارهای متوسط و بزرگ نخواهد بود. حتی کسب‌وکارهای کوچک هم به این نرم‌افزارها نیاز پیدا خواهند کرد.

 

مزایای استفاده از فناوری در حسابداری فروشگاهی

همانطور که خواندید، تغییرات هیجان‌انگیز و غیراجتناب‌پذیری در انتظار دنیای حسابداری است. این تغییرات و پیشرفت، مزایای زیر را به همراه دارد:

  • مدیریت زمان: هنگامی که مسئولیت کارهای کوچک به کامپیوترها منتقل شود، کارمندان می‌توانند روی وظایف مهم‌تری مانند وظایف مدیریتی، تجزیه و تحلیل اطلاعات، برنامه‌ریزی دقیق و تصمیم‌گیری‌های آگاهانه تمرکز کنند.
  • افزایش بهره‌وری: فناوری فرآیندهای حسابداری را ساده می‌کند. بنابراین کارها سریع‌تر و راحت‌تر انجام می‌شوند و می‌توان کارایی را افزایش داد.
  • دقت: استفاده از ماشین‌ها و هوش مصنوعی برای انجام کارها، خطای انسانی را از بین می برد. اگر درست از آن‎ها استفاده کنید، بینش دقیق‌تری برای ارائه راه حل‌های مختلف خواهید داشت.
  • امنیت: شرکت‌های حسابداری اغلب اطلاعات حساسی در اختیار دارند. نرم‌افزارهای حسابداری با ویژگی‌های خاص خودشان این اطلاعات حساس را ذخیره و محافظت می‌کنند.

 

نمی‌توان از فناوری و تغییراتی دوری کرد که به همراه دارد. همه ما باید با این تغییرات سریع در دنیای مدرن کنار بیاییم تا بتوانیم رشد کنیم. حسابداران و حوزه کاری‌ آن‎ها هم در سال‌های اخیر دچار تغییرات زیادی شده و اتفاقات جدید هم در انتظارشان است. تکنولوژی کمک می‌کند تا همه کارها را سریع‌تر، راحت‌تر و بادقت بیشتری انجام بدهید. این هم از فناوری و تاثیر آن روی آینده حسابداری فروشگاه!

آینده حسابداری مغازه خود را با هایپریک تجربه کنید

آینده را امروز شروع کنید

خرید اشتراک