مجله هایپریک مجله هایپریک

حسابداری فروش چیست؟

آموزش حسابداری فروش چیست؟
زمان برای مطالعه: 6 دقیقه

فهرست مطالب

احتمال زیاد می‌دانید که کلیۀ معاملات فروشگاه، چه خرید و چه فروش، ابتدا باید در دفتر روزنامه ثبت شوند. بعد این معاملات ثبت شده به حساب‌های مربوط در دفتر کل منتقل می‌شوند. آخر دوره مالی هم با آن‌ها گزارش‌های مالی لازم مانند ترازنامه، صورت سود و زیان و … را آماده می‌کنند. برای انجام حسابداری فروش و خرید و ثبت اسناد حسابداری مربوط به آن، دو راه پیش روی شماست: از یک حسابدار کمک بگیرید یا این کار را به نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی بسپارید. در این مقاله، می‌‌گوییم حسابداری فروش چیست، چه اجزائی دارد و برای انجام آن، بهتر است کدام راه را انتخاب کنید.

 

حسابداری فروش یعنی چه؟

حسابداری فروش یعنی ثبت، تجزیه و تحلیل تراکنش‌های مالی مرتبط با فروش کالا یا خدمات، برگشت از فروش و تبدیل آن‌ها به سند حسابداری. البته باید بگوییم حسابداری فروش، بدون حسابداری خرید تقریبا بی‌معناست. حسابداری هر دو بخش باید دقیق و کامل انجام شود تا بتوانید گزارش‌های مالی درستی داشته باشید. مثلا با ثبت کردن تمام اسناد حسابداری خرید و فروش است که می‌توانید گزارش سود و زیان یک دوره مالی، برای فروشگاه را به‌دست بیاورید. استفاده از یک شیوه درست حسابداری فروش، کمکتان می‌کنند روی عملکرد فروش مغازه، نظارت کنید، از وضعیت آن باخبر باشید و متناسب با این دو شاخصه، تصمیم‌های آگاهانه‌‌ای بگیرید.

 

در مقدمه گفتیم که برای حسابداری فروش درست، دو راه پیش روی شماست. از حسابدار کمک بگیرید یا آن را به نرم‌افزارهای حسابداری فروشگاهی بسپارید. نرم‌افزارهای حسابداری فروشگاهی، امور مختلف فروشگاهتان را به عهده می‌گیرند. یعنی می‌توانید در کنار بخش حسابداری، انبارداری، مدیریت هزینه‌ها، صندوق فروشگاهی، مدیریت فروشندگان و تامین‌کنندگان را هم به آن‎ها بسپارید. برای کار کردن با این نرم‌افزارها هم به دانش حسابداری نیازی نخواهید داشت.

 

مزیت‌های حسابداری فروش را بشناسید

مهم نیست کسب‌وکار شما بزرگ است یا کوچک، به حسابداری فروش نیاز دارید. چرا؟ چون با کمک آن می‌توانید گزارش‌های مالی دقیقی به‌دست بیاورید و با آن، تصمیم‌های آگاهانه‌تری بگیرید. مزیت‌های انجام حسابداری فروش را در ادامه بخوانید:

 

گزارشات دقیق و تصمیم‌گیری بهتر

 درباره گزارش‌های دقیق، بارها صحبت کرده‌ایم. گزارش‌های مالی درست به شما می‌گویند که اوضاع مالی فروشگاه در چه حال است و برای ادامه دادن، باید چه تصمیم‌هایی بگیرید. از طرف دیگر، سازمان‌های مالیاتی هم برای محاسبه میزان مالیات کسب‌وکارتان، به برخی از گزارش‌های مالی نیاز دارند. برای آنکه گزارش‎های مالی دقیق داشته باشید، باید حسابداری فروش را درست و ریزبینانه پیش ببرید.

 

حسابداری منظم

اگر حسابداری فروش و ثبت اسناد حسابداری آن را جدی بگیرید، حسابداری منظمی خواهید داشت. با ثبت سندهای حسابداری فروش، اطلاعات هر معامله دقیق در سیستم حسابداری فروشگاهتان ثبت می‌شوند و می‌توانید جزئیات هر معامله را بررسی کنید. اگر شریک تجاری دارید، وجود حسابداری منظم و ثبت درست سندها، کمک می‌کند تا وضعیت مالی فروشگاه شفاف باشد.

 

پیگیری رشد کسب و کار

اگر گزارش‌های مالی دقیق در بازه‌های زمانی مختلف نداشته باشید، چطور می‌خواهید متوجه شوید کسب‌وکارتان رشد کرده و رو به موفقیت است یا خیر؟ با مقایسه گزارش‎های مالی منظم در فواصل زمانی مختلف، رشد کسب‌وکارتان را رصد می‌کنید، فرصت‌ها را راحت‌تر شناسایی خواهید کرد و می‌توانید برای آینده برنامه‌ریزی کنید.

 

 

همچنین بدانید:

بهترین نرم افزار حسابداری برای سوپرمارکت

 

سند حسابداری فروش شامل چه بخش‌هایی است؟

این سند شامل موجودی نقد و بانک، حساب‌های دریافتنی، موجودی کالا، و بهای تمام شده نهایی است. اگر اقلام فروخته شده، شامل مالیات و تخفیف باشند، این موارد نیز در سند حسابداری وارد می‌شوند. در این سند هزینه‌ها هم بخشی را به خودشان اختصاص می‌دهند؛ هزینه‌هایی مانند هزینه نگهداری کالا یا هزینه حمل و نقل آن! این را هم به خاطر بسپارید که بخش بدهکار و بستانکار در سند حسابداری فروش هم باید یکسان و تراز باشد. سند حسابداری سفارش برگشت از فروش هم برعکس سند حسابداری فروش است.

 

نگاهی به سند حسابداری زیر بیندازید. صاحب مغازه یک فاکتور فروش به تعداد 1000واحد کالا و مبلغ 1200 ریال صادر می‌کند. مبلغ کل بابت فروش کالا 12.000.000 ریال است. فاکتور فروش شامل 2 درصد تخفیف نقدی و 9 درصد مالیات ارزش افزوده است. پس سند حسابداری آن مانند جدول زیر خواهد شد:

 

شرح سند بدهکار بستانکار
وجه نقد/بانک 12818400
تخفیفات فروش 240000
درآمد حاصل از فروش 12000000
مالیات و عوارض ارزش افزوده 1058400

 

دو روش ثبت سند حسابداری فروش

برای ثبت سند حسابداری فروش دو راه پیش روی شماست؛ روش نگهداری حساب کالا و روش نگهداری حساب‌های جداگانه خرید کالا و فروش کالا.  در روش حساب کالا، هم خرید و هم فروش کالا را در حساب واحدی به نام «حساب کالا» ثبت می‌کنند. این روش چندان مطلوب نیست. مخصوصا برای کسب‌وکارهایی که فروش بسیاری دارند. در روش دوم، خرید کالا و فروش آن، در حساب‌های جداگانه ثبت می‌شوند. تا در هر زمانی، به‌راحتی بتوان جمع خرید و جمع فروش برای فروشگاه را به‌دست آورد.

 

مدیریت فروشگاه با هایپریک

 

حسابداری فروش را به هایپریک بسپارید

نرم افزار حسابداری فروشگاهی هایپریک، مدیریت بخش‌های مختلف فروشگاه را به عهده می‌گیرد و حسابداری هم یکی از این بخش‌هاست. بعد از ثبت هر فاکتور خرید و فروش یا ثبت هر هزینه، نرم‌افزار هایپریک خودکار اسناد حسابداری مربوط به آن‌ها را در دفتر روزنامه ثبت می‌کند. می‌توانید این اسناد حسابداری را در بخش حسابداری و دفتر روزنامه هایپریک مشاهده کنید. در کنار ثبت این موارد در دفتر روزنامه، هایپریک با کمک این اسناد، گزارش‎های لازم مانند صورت سود و زیان را هم خودکار، در بازه زمانی دلخواهتان، آماده خواهد کرد. فقط کافیست فاکتورهای خرید، فروش و هزینه را دقیق ثبت کنید.

 

حسابداری فروش را به هایپریک بسپارید

 

با نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی هایپریک، می‌توانید بخش‌های مختلف فروشگاه از خرید و فروش گرفته تا هزینه، انبارداری، حسابداری، مشتریان و تامین‌کنندگان را مدیریت کنید. با کمک این نرم‌افزار، دیگر لازم نیست حسابدار استخدام کنید. برای کار کردن با نرم‌افزار هم نیازی به دانش حسابداری ندارید. کافیست فاکتورها را منظم ثبت کنید و حساب‌وکتاب کردن را به هایپریک بسپارید. درباره هایپریک سوالی دارید؟ با شماره 02143378 تماس بگیرید. پشتیبان‌ها پاسخگو شمایند.

آینده حسابداری مغازه خود را با هایپریک تجربه کنید

آینده را امروز شروع کنید

خرید اشتراک