مجله هایپریک مجله هایپریک

فیش پرینتر چیست؟

مقالات فیش پرینتر چیست؟
زمان برای مطالعه: 7 دقیقه

فهرست مطالب

آن رسیدهای بلند و بالایی که فروشنده بعد از خرید به شما می‌دهد را فیش پرینترها چاپ می‌کنند. به همین سادگی! پس فیش پرینتر چیست؟ چاپگر کوچکی که اطلاعات خرید مشتری را روی رسید چاپ می‌کند. اطلاعات خرید مشتری را از کجا می‌گیرند؟ این پرینترها به صندوق فروشگاهی وصل می‌شوند. نرم‌افزارهای حسابداری فروشگاهی روی این صندوق‌ها، اطلاعات فاکتور را برای فیش پرینتر می‌فرستند و آن‌ها هم چاپشان می‌کنند. فیش پرینترها، انواع مختلفی دارند. در این مقاله قرار است انواع فیش پرینتر را معرفی کنیم و بعد هم سراغ راهنمای خریدشان برویم. با هایپریک همراه باشید.

 

انواع فیش پرینتر را بشناسید

مانند هر ابزار دیگری، فیش‌پرینتر هم انواع مختلفی دارد. تفاوت آن‌ها، در نوع روش چاپشان است و به چهار دسته سوزنی یا فشاری، حرارتی، ضربه‌ای و جوهر‌افشان تقسیم می‌شوند. هر کدام را در ادامۀ مطلب معرفی کرده‌ایم. بین این چهاردسته، نوع سوزنی و حرارتی رواج بیشتری دارد.

 

چاپگر حرارتی

هد پرینتر، گرما و حرارت تولید می‌کند تا با کمک آن‌ها، اطلاعات فاکتور را روی کاغذ مخصوص، چاپ کند. فیش پرینترهای حرارتی، دو نوع مستقیم و غیر مستقیم دارند. لازم نیست این پرینترها را شارژ کنید؛ اما باید منظم برایش کاغذهای مخصوص بگیرید. اگر رسید آن‌ها را بعد از چاپ نگاه کنید، احساس می‌کنید که مطالب با جوهر چاپ شده‌اند. درحالی که هیچ جوهری در کار نیست.

 

چاپگر جوهر افشان

از اسمش معلوم است که با جوهر کار می‌کند. می‌توانند رنگ‌های مختلف را چاپ کند. به همین خاطر کسب‌وکارهایی که دوست دارند رسیدهایشان کمی زرق‌وبرق داشته باشد و توجه مشتریان را بیشتر به خود جلب کند،  از این نوع فیش پرینتر استفاده می‌کنند.

 

چاپگر ضربه‌ای

چاپگرهای ضربه‌ای و جوهر افشان، تقریبا شبیه به یکدیگرند. با این تفاوت که کیفیت و ماندگاری چاپگر جوهر افشان، بیشتر از این نوع است. این چاپگرها یک نوار آغشته به جوهر دارند. برای چاپ روی کاغذ، سوزن‌های چاپگر به این نوار ضربه می‌زند تا جوهر روی کاغذ بیفتد و اطلاعات مشتری روی آن چاپ شود. بدون این نوار یا روبان جوهری هم هنوز می‌توان از چاپگرهای ضربه‌ای استفاده کرد. فقط باید از کاغذهای مخصوصی استفاده کنید که میکروکپسول‌های جوهری دارند.

 

چاپگر سوزنی

ساز و کارش مشابه چاپگر ضربه‌ای است. این نوع برای کسب‌وکارهایی مناسب است که می‌خواهند همزمان از یک رسید، تعداد مختلفی چاپ کنند.

 

همچنین بخوانید:

صورتحساب الکترونیکی چیست؟

 

تفاوت فیش پرینتر سوزنی و حرارتی

گفتیم که در ایران، فیش پرینتر سوزنی و حرارتی رواج بیشتری دارد. حالا بین این دو، کدام را باید انتخاب کنیم؟ هر دو چاپگر، کار یکسانی را انجام می‌دهند. اما در بعضی از موارد با هم متفاوت‌اند. بزرگ‌ترین تفاوت بین فیش‌پرینترهای ضربه‌ای یا سوزنی و پرینترهای حرارتی، در روش چاپشان است. مدل سوزنی یا ضربه‌ای، از سوزن و نوارهای جوهری استفاده می‌کند. در بخش قبلی گفتیم که این سوزن‌ها، به نوار ضربه می‌زنند و آن را به کاغذ می‌چسبانند تا اطلاعات مدنظر شما، روی کاغذ چاپ شود. عموما رنگ این جوهر قرمز یا مشکی است.

اما اگر از چاپگرهای حرارتی درست استفاده کنید، کار چاپ سریع‌تر انجام می‌شود، صدای کمتری دارند و در نهایت، کار چاپشان هم باکیفیت‌تر است. در بخش قبلی گفتیم که این نوع چاپگر از جوهر یا تونر استفاده نمی‌کند. یک هد حرارتی دارد که گرما تولید می‌کند و با استفاده از این گرما، روی کاغذهای حرارتی اطلاعات مدنظرتان را چاپ می‌کند. برای درک بهتر تفاوت این دو فیش پرینتر، جدول زیر را نکته‌سنجانه بررسی کنید.

 

نوع فیش پرینتر

فیش پرینتر سوزنی فیش پرینتر حرارتی

روش چاپ

چاپ با جوهر

چاپ با حرارت؛ نیازی به جوهر یا تونر نیست

کیفیت رنگ

رنگ قرمز و مشکلی را می‌تواند چاپ کند. اما بعضی از مدل‌های آن، توانایی چاپ رنگ‌های متنوع را هم دارند.

فقط رنگ مشکلی را چاپ می‌کند. بعضی از مدل‌های پیشرفته‌تر، رنگ‌های دیگر را هم چاپ می‌کنند.

سر و صدا

سر‌وصدای بیشتری دارد.

بی‌صدا کار می‌کند.

شارژ

باید نوار جوهری آن را شارژ کنید.

صرفا باید کاغذ حرارتی تهیه کنید.
سرعت 3 خط در ثانیه

20 خط در ثانیه

 

چه کسب‌وکارهایی باید از فیش‌ پرینتر استفاده کنند؟

استفاده از فیش پرینتر و دادن رسید به مشتری، یکی از راه‌های جلب اعتماد مشتریان است. به همین خاطر، هر کسب‌وکاری که دارید، بهتر است از فیش پرینتر استفاده کنید تا مشتری از جزئیات پرداخت و خریدهایش آگاه باشد. استفاده از این ابزار بین خرده فروشی‌ها، سوپرمارکت‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها و شرکت‌های حمل‌ونقل رواج دارد. بعضی از لباس‌فروشی‌ها هم سراغ استفاده از آن‌ها می‎روند.

 

چرا بهتر است از فیش‌پرینتر استفاده کنیم و به مشتری رسید بدهیم؟

لازم است از رضایت مشتری و تاثیر آن روی فروش بیشتر بگوییم؟ هرچه مشتری‌ها از شما راضی‌تر باشند، باز هم برای خرید مجدد پیش شما می‌آیند. در نتیجه، بیشتر می‌فروشید. دادن رسید به مشتری، اعتماد او را جلب می‌کند. در رسید مشتری، جزئیات خرید مانند مقدار، قیمت هر واحد، قیمت کل، میزان تخفیف، میزان مالیات و عوارض و… می‌آید تا مشتری با بررسی دقیق آن، متوجه شود ریز خریدهایش شود.

 

با کمک نرم‌افزارهای حسابداری فروشگاهی، می‌توانید رسید مشتری را کمی شخصی‌سازی‌تر کنید. مثلا اطلاعات فروشگاه مثل آدرس یا شماره تلفن را به آن اضافه کنید و شعارتان را بنویسید. اگر مشتری از خریدش راضی باشد، با استفاده از اطلاعاتی که روی رسید چاپ کرده‌اید، می‌تواند فروشگاهتان را دوباره پیدا و خرید کند. اگر مشکلی هم پیش بیاید، می‌تواند با شما تماس بگیرید. با این روش، خدمات بهتری را به مشتریانتان ارائه و رضایتشان را جلب کردید.

 

راهنمای انتخاب بهترین فیش پرینتر

هنگام انتخاب فیش‌پرینتر، باید به چه ویژگی‌هایی دقت کنید؟ راهنمای خرید زیر را بخوانید!

 

کیفیت چاپ

فیش پرینتری بخرید که در هر محیطی، چاپ باکیفیت داشته باشد. اگر در محیط‌های گرمسیر زندگی می‌کنید، چاپگرهای ضربه‌ای یا سوزنی، انتخاب بهتری‌اند. کاغذهای پرینترهای حرارتی، به گرما حساس‌اند، به‌همین خاطر در معرض دما و رطوبت بالا قرار گرفتنشان ممکن است به آن‌ها آسیب بزند. پس، اگر می‌خواید فیش‌پرینتر را در آشپزخانه رستوران قرار بدهید تا سفارش‌ها را برای کارمندان آشپزخانه چاپ کنند، سوزنی یا ضربه‌ای انتخاب بهتری است.

 

سر و صدا

فیش پرینتر‌ها اصولا سر‌وصدای خاصی ندارند. اگر برای چاپ رسیدهای مشتری و برگه‌های تراکنش کارتخوان به چاپگر نیاز دارید، نوع حرارتی انتخاب مناسب‌تری است. چون هم سریع‌ترند و هم ساکت‌تر! بهتر است دوباره نگاهی به جدول مقایسه چاپگرهای حرارتی و سوزنی بیندازید.

 

چاپ تک رنگ یا چند رنگ؟

هنگام انتخاب فیش پرینتر مناسب کسب‌وکارتان، باید به تک رنگ یا چند رنگ بودن چاپگر هم توجه کنید. آیا نیاز به رسیدهای چند رنگ دارید تا توجه مشتری را بیشتر به خود جلب کنید یا همان رسیدهای ساده تک رنگ برای‌تان مناسب‌تر است؟

 

بودجه و هزینه

می‌دانید که لازم نیست به بودجه و هزینه هم اشاره کنیم. اما یادآوری آن خالی از لطف نیست! قبل از خرید، ابتدا بودجه‌تان را مشخص کنید و بعد سراغ خرید نوعی بروید که متناسب بودجه‌تان باشد. البته این را هم فراموش نکنید که هرچه فیش‌پرینتر باکیفیت‌تری بخرید، طول عمر بیشتری خواهد داشت.

 

قابلیت اتصال

پورت‌ها و قابلیت اتصال را حتما و حتما بررسی کنید! شما باید فیش‌پرینتر را به یک ابزار دیگر مانند صندوق فروشگاهی یا لپ‌تاپ وصل کنید تا اطلاعات را از آن‌ها بگیرد و چاپشان کند. پس پورت‌هایش را بررسی کنید و مطمئن شوید پورت یدکی هم دارد. بررسی کنید فیش‌پرینتری که انتخاب کردید، با صندوق فروشگاهی و نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی‌تان هم سازگار است.

 

حالا می‌دانید فیش پرینتر چیست و چه کاربردی دارد؟ از هرچیزی استفاده کنید که کمک می‌کند رضایت مشتری‌هایتان را افزایش بدهید تا بتوانید بیشتر بفروشید و مشتری‌های وفادارتری داشته باشید. دربارۀ فیش پرینتر و یا لیبل پرینتر  و نحوۀ اتصال آن سوالی دارید؟ با شمارۀ 02143378 تماس بگیرید. پشتیبان‌های هایپریک، راهنمایی‌تان خواهند کرد.

آینده حسابداری مغازه خود را با هایپریک تجربه کنید

آینده را امروز شروع کنید

خرید اشتراک